• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Pondelok, 8.3.2021Meniny má Alan(a)
Bratislava

Kupujete zeleninu bez vitamínov?

  • 19:00 05.12.2013
  • BRATISLAVA
Kupujete zeleninu bez vitamínov?

Prídete do obchodu a z toľkých informácií, ktoré ste počuli z médií o tom, čo je zdravé a čo nie sa vám zrazu zakrúti hlava. Na jednej strane regálov na vás striehne BIO, na druhej zelenina tváriaca sa ako zdravá, a potom prídete k boxom s mrazenou zmesou a už naozaj neviete, čo bude lepšou voľbou.

Mrazená zelenina je vraj zdravšia ako čerstvá. Pozrime sa na tento názor trochu viac do hĺbky. Vždy to totiž nemusí byť tak celkom pravda. Ak chceme porovnať nutričnú hodnotu mrazenej a čerstvej zeleniny, nemôžeme všetky druhy hádzať do jedného vreca. To závisí práve od jej typu.

Čítajte: Jedovatý biely cukor. Môže nás zabiť?

Potraviny s vysokým obsahom vitamínov B a C by sa mali konzumovať vždy čerstvé. Sú totiž rozpustné vo vode a počas ich prípravy sa môžu zo zeleniny vytratiť. Hlúbová zelenina ako kapusta, kel a karfiol sú vo všeobecnosti výživnejšie čerstvé ako rozmrazené. Zachovávajú si v sebe dôležité látky ako antioxidanty a fytochemikálie, ktoré podľa mnohých výskumov zabraňujú vzniku rôznych druhov nádorových ochorení.

Čerstvá, no bez vitamínov

To však neznamená, že čerstvá zelenina je úplne imúnna na stratu zdraviu prospešných látok. Dokonalým príkladom sú potraviny, ktoré strávia poriadne dlhú dobu v skladoch obchodných reťazcov. Prirátajte k tomu nekonečnú cestu, ktorú musela zelenina či ovocie pred dovezením do supermarketov absolvovať.

Čítajte: Čím sa je najvhodnejšie prejedať?

Prostriedky proti škodcom, doprava, manipulácia...Nečudo, že mrazená zelenina má často vyššie hladiny živín ako čerstvé produkty, ktoré si kúpite v supermarketoch. Za dobu, ktorú takáto zelenina vytiahnutá zo zeme príde na vaše taniere, stráca približne polovicu svojho pôvodného obsahu živín.

Prečo je to tak?

Čerstvá zelenina a ovocie po zbere začína produkovať enzýmy (trypsín a chymotrypsín). Tie sú zodpovedné za postupnú stratu farby, chuti a živín. Vplyv týchto enzýmov možno zastaviť práve spomínaným zamrazením.

Mrkva áno, hrášok nie!

A dostávame sa k tomu, ktoré z nich je lepšie zamraziť. Ide o potraviny s vysokým obsahom živín rozpustných v tukoch - vitamín A, E a karotenoidy. Takže ak zamierite v potravinách k boxom s mrazenými sáčkami, vezmite si do košíka pokojne mrkvu, listovú zeleninu či brokolicu. Štúdie ďalej radia, že rozmrazovanie pred varením môže urýchliť stratu vitamínu C v hrášku, špenáte a zelených fazuľkách.

Ako variť vitamíny?

Udržanie vitamínov a živín v zelenine a ďalších surovinách závisí aj na spôsobe prípravy jedla. Ak ste už prepadli čaru parných hrncov, viete o čom hovoríme. Ak nie, dajte im šancu! Výskumy dokázali, že varenie na pare dokonca zvyšuje hladinu antioxidantov a fytochemikálií - karotenoidov a polyfenolov, najmä v mrkve a brokolici.

Čítajte: Avokádom proti cukrovke, rakovine a ďalším chorobám

Ak máte v obľube vyprážanie a myslíte si, že ste skonzumovali zdravú obalenú zeleninu, mýlite sa. Tento spôsob prípravy jedla kľúčové živiny poškodzuje. Ako príklad môžeme uviesť vypraženú brokolicu, ktorá stráca cenný chlorofyl, bielkoviny a vitamín c.

Najlepšie rady pre prípravu zeleniny

Obmedzte množstvo vody, varte ju na nižších teplotách a nie dlhšie ako odporúčaných desať minút!

Samozrejme, zdravé jedlá priamo z vašej záhradky či záhradky vašej mamy nemôžu ničomu konkurovať. Máte istotu, že nie sú postriekané chémiou pre dodanie lepšej farby a dlhšej výdrže v skladoch obchodných reťazcov.

Čítajte: Objavte liečivú silu červenej repy

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, BD, zahr., Foto: Flickr/justkeeponsmiling
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Bezproblémové chudnutie: Tento typ stravy prirodzene zastaví prejedanie

Bezproblémové chudnutie: Tento typ stravy prirodzene zastaví prejedanie

VČERA - 19:35Zdravie

Vďaka správnej strave je možné zabrániť nadmernému príjmu kalórií bez väčšej námahy.

6 vecí, ktoré ovplyvňujú hladinu vitamínu D v tele

6 vecí, ktoré ovplyvňujú hladinu vitamínu D v tele

VČERA - 7:54Zdravie

Univerzálny vitamín D, ktorý ako doplnok pomáha najmä počas zimných mesiacov, nevplýva na každého rovnako. Predtým, ako po ňom siahnete, zvážte týchto 6 dôležitých faktov.

Našli ste si na vankúšoch či perinách žlté fľaky? Čím skôr ich vymeňte za nové!

Našli ste si na vankúšoch či perinách žlté fľaky? Čím skôr ich vymeňte za nové!

20:40 06.03.2021Zdravie

Ak pri prezliekaní posteľnej bielizne natrafíte na žlté fľaky na vankúšoch a perinách, neriskujte a kúpte nové.

Zvýšený zápal v tele: Dajte si pozor na tieto typy reakcií

Zvýšený zápal v tele: Dajte si pozor na tieto typy reakcií

20:09 06.03.2021Zdravie

Dôležitejšia je reakcia na stres, ako stres samotný.

Brezová voda: Zázrak z lesa nadupaný vitamínmi. S čím všetkým vám pomôže?

Brezová voda: Zázrak z lesa nadupaný vitamínmi. S čím všetkým vám pomôže?

19:36 06.03.2021Zdravie

V severnej Európe a Číne ide o tradičný nápoj vychvaľovaný pre značné účinky na zdravie. Čo všetko ponúka brezová voda?