• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Sobota, 20.7.2024Meniny má Ilja, Eliáš
21°Bratislava

Kupujete zeleninu bez vitamínov?

  • 19:00 05.12.2013
  • BRATISLAVA
Kupujete zeleninu bez vitamínov?

Prídete do obchodu a z toľkých informácií, ktoré ste počuli z médií o tom, čo je zdravé a čo nie sa vám zrazu zakrúti hlava. Na jednej strane regálov na vás striehne BIO, na druhej zelenina tváriaca sa ako zdravá, a potom prídete k boxom s mrazenou zmesou a už naozaj neviete, čo bude lepšou voľbou.

Mrazená zelenina je vraj zdravšia ako čerstvá. Pozrime sa na tento názor trochu viac do hĺbky. Vždy to totiž nemusí byť tak celkom pravda. Ak chceme porovnať nutričnú hodnotu mrazenej a čerstvej zeleniny, nemôžeme všetky druhy hádzať do jedného vreca. To závisí práve od jej typu.

Čítajte: Jedovatý biely cukor. Môže nás zabiť?

Potraviny s vysokým obsahom vitamínov B a C by sa mali konzumovať vždy čerstvé. Sú totiž rozpustné vo vode a počas ich prípravy sa môžu zo zeleniny vytratiť. Hlúbová zelenina ako kapusta, kel a karfiol sú vo všeobecnosti výživnejšie čerstvé ako rozmrazené. Zachovávajú si v sebe dôležité látky ako antioxidanty a fytochemikálie, ktoré podľa mnohých výskumov zabraňujú vzniku rôznych druhov nádorových ochorení.

Čerstvá, no bez vitamínov

To však neznamená, že čerstvá zelenina je úplne imúnna na stratu zdraviu prospešných látok. Dokonalým príkladom sú potraviny, ktoré strávia poriadne dlhú dobu v skladoch obchodných reťazcov. Prirátajte k tomu nekonečnú cestu, ktorú musela zelenina či ovocie pred dovezením do supermarketov absolvovať.

Čítajte: Čím sa je najvhodnejšie prejedať?

Prostriedky proti škodcom, doprava, manipulácia...Nečudo, že mrazená zelenina má často vyššie hladiny živín ako čerstvé produkty, ktoré si kúpite v supermarketoch. Za dobu, ktorú takáto zelenina vytiahnutá zo zeme príde na vaše taniere, stráca približne polovicu svojho pôvodného obsahu živín.

Prečo je to tak?

Čerstvá zelenina a ovocie po zbere začína produkovať enzýmy (trypsín a chymotrypsín). Tie sú zodpovedné za postupnú stratu farby, chuti a živín. Vplyv týchto enzýmov možno zastaviť práve spomínaným zamrazením.

Mrkva áno, hrášok nie!

A dostávame sa k tomu, ktoré z nich je lepšie zamraziť. Ide o potraviny s vysokým obsahom živín rozpustných v tukoch - vitamín A, E a karotenoidy. Takže ak zamierite v potravinách k boxom s mrazenými sáčkami, vezmite si do košíka pokojne mrkvu, listovú zeleninu či brokolicu. Štúdie ďalej radia, že rozmrazovanie pred varením môže urýchliť stratu vitamínu C v hrášku, špenáte a zelených fazuľkách.

Ako variť vitamíny?

Udržanie vitamínov a živín v zelenine a ďalších surovinách závisí aj na spôsobe prípravy jedla. Ak ste už prepadli čaru parných hrncov, viete o čom hovoríme. Ak nie, dajte im šancu! Výskumy dokázali, že varenie na pare dokonca zvyšuje hladinu antioxidantov a fytochemikálií - karotenoidov a polyfenolov, najmä v mrkve a brokolici.

Čítajte: Avokádom proti cukrovke, rakovine a ďalším chorobám

Ak máte v obľube vyprážanie a myslíte si, že ste skonzumovali zdravú obalenú zeleninu, mýlite sa. Tento spôsob prípravy jedla kľúčové živiny poškodzuje. Ako príklad môžeme uviesť vypraženú brokolicu, ktorá stráca cenný chlorofyl, bielkoviny a vitamín c.

Najlepšie rady pre prípravu zeleniny

Obmedzte množstvo vody, varte ju na nižších teplotách a nie dlhšie ako odporúčaných desať minút!

Samozrejme, zdravé jedlá priamo z vašej záhradky či záhradky vašej mamy nemôžu ničomu konkurovať. Máte istotu, že nie sú postriekané chémiou pre dodanie lepšej farby a dlhšej výdrže v skladoch obchodných reťazcov.

Čítajte: Objavte liečivú silu červenej repy

Zdroj: Info.sk, BD, zahr., Foto: Flickr/justkeeponsmiling
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Suché pery sú príznakom deficitu vitamínov: Tieto živiny si musíte doplniť

Suché pery sú príznakom deficitu vitamínov: Tieto živiny si musíte doplniť

DNES - 19:37Zdravie

Ak vás trápia suché pery aj v teplejších mesiacoch, na vine môže byť nedostatok dôležitých vitamínov a minerálov.

Toto by ste nikdy nemali robiť na pláži, môže vám ísť o život

Toto by ste nikdy nemali robiť na pláži, môže vám ísť o život

20:05 17.07.2024Zdravie

Bežná plážová aktivita môže byť pre vašu rodinu smrteľná.

Pozor na červené bodky na koži, takto sa z nich môže stať rakovina

Pozor na červené bodky na koži, takto sa z nich môže stať rakovina

21:34 14.07.2024Zdravie

Video zachytáva rozvoj rakoviny kože.

Lekárka: Toto často pozorujem u ľudí, ktorí neskôr ochorejú na rakovinu

Lekárka: Toto často pozorujem u ľudí, ktorí neskôr ochorejú na rakovinu

19:38 11.07.2024Zdravie

Špecialistka prezradila, čo spája väčšinu onkologických pacientov ešte predtým, ako si vypočujú hrozivú diagnózu.

Obľúbené ovocie zintenzívňuje účinok viacerých druhov liekov: Nie sú medzi nimi aj vaše?

Obľúbené ovocie zintenzívňuje účinok viacerých druhov liekov: Nie sú medzi nimi aj vaše?

6:55 10.07.2024Zdravie

Pacienti, ktorí užívajú vybrané druhy liekov, by si mali dať pozor na konzumáciu tohto ovocia. Môže totiž výrazne zintenzívniť ich účinok.