• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Nedeľa, 17.12.2017Meniny má Kornélia
Bratislava

Príčiny nespavosti. Tieto chyby bránia kvalitnému spánku

  • 19:40 20.03.2015
  • BRATISLAVA
Príčiny nespavosti. Tieto chyby bránia kvalitnému spánku

Ak máte problémy so spánkom, mohli by ste sa pokúsiť zmeniť niektoré svoje návyky. Možno ani netušíte, čím všetkým jeho kvalitu ovplyvňujete.

Kvalitný spánok je dôležitý pre vaše zdravie i psychickú pohodu. Povieme vám, čo by ste okrem konzumácie kofeínu rozhodne robiť nemali a ako sa vyhnete nekonečnému prehadzovaniu sa:

Čítajte aj: 5 ranných rituálov, ktoré vám zaručia zdravie a pohodu

Hádka? Rýchlo sa udobrite!

Zásada v partnerskom vzťahu, že do postele by ste si nikdy nemali líhať pohnevaní, má svoje opodstatnenie. Stres je totiž hlavnou príčinou nespavosti. Ak sa trápite, hlavu máte plnú vírov myšlienok a hladiny kortizolu sú po hádke vysoké, čo znemožňuje schopnosť upadnúť do spánku.

Čítajte aj: Spite oddelene! Bude vám to klapať vo vzťahu i v zdraví

Navyše, v neskorých hodinách s partnerom určite nedospejete k vyriešeniu problémov. Vážny rozhovor preto radšej odložte a porozprávajte sa, keď vám to bude lepšie myslieť a budete mať viac energie!

Televízia a hry

Pôsobenie elektronických zariadení vyžarujúcich modré svetlo samo o sebe narúša produkciu melatonínu, ktorý je pre spánok dôležitý. Aj televízor môže rozrušiť mozog, ktorý bude mať problém uviesť organizmus do fázy hlbokého spánku, ktorá je pre pocit dostatočného odpočinku dôležitá. Ešte viac si môžete uškodiť, ak médiá využívate interaktívne, napríklad ak pred spaním hráte hry či čítate elektronické knihy.

Čítajte viac: Spite ako bábätko! Terapia hormónom tmy

Elektronika a pracovné e-maily

Okrem toho, že modré svetlo, ktoré elektronika vyžaruje narúša spánok a produkciu melatonínu, kontrola pracovných e-mailov či iných povinností vás môže poriadne znervózniť či priviesť na myšlienky, o ktorých snívať nechcete.
Spať by ste mali ísť v kľude a zrelaxovaní, takže sa pokúste vyhýbať všetkým rušivým elementom! Svoju myseľ sústreďte na niečo príjemné. Oddýchnite si! Pracovné záležitosti na vás počkajú v práci.

Tieto jedlá nie!

Ak si dáte na večeru príliš ťažké jedlo, môžete mať problémy nielen so zaspávaním, ale budete sa budiť aj počas noci. Vyhýbajte sa najmä tučným, smaženým, pikantných a príliš korenistým jedlám! Posledné jedlo si dajte približne dve hodiny pred spaním. To je podľa výživových poradcov dostatočný čas na to, aby telo začalo tráviť.

Čítajte aj: Najčastejšie ranné zvyky. Týmto si škodíte

Domáce zvieratko v posteli?

S mačkou či psom v posteli si to rýchlo rozmyslite! Zviera nie je plyšák a má mať svoje miesto nech ho už milujete akokoľvek. Ak vás počas noci mazlíček vyrušuje, ukracuje vás o dĺžku hlbokého spánku. Okrem toho, chlpmi v posteli si môžete privodiť alergie a problémy s dýchaním.

Príliš teplo

Zimomravosť u každého je iná. Niekto preferuje viac tepla, iný menej. Pred spaním si rozhodne vyvetrajte miestnosť. Ak aj preferujete teplo, počas spánku by ste mali vykurovanie stíšiť. Rozhodne sa vyspíte lepšie.

Dobré rady: Kedy a prečo je najvyšší čas vymeniť váš matrac?

Od učenia rovno spať!

Učíte na skúšku alebo si pripravujete prezentáciu do práce, potom všetky materiály odložíte, zhasnete a chcete čo najrýchlejšie zaspať. To ale nepôjde. Odborníci na spánok odporúčajú aspoň pol hodinový relax mysle pred tým, ako sa budete pokúšať zaspať. V opačnom prípade sa vám informácie v mysli budú víriť a vy budete pociťovať nervozitu. Zaspíte neskoro a ráno sa zobudíte veľmi unavení.

Spánková rutina

Ak si vytvoríte pred spaním svoje návyky, mozog si ich spojí s časom, ktorý sa blíži spánku. Bude sa postupne utlmovať a pripravovať na odpočinok, vďaka čomu sa vám podarí rýchlejšie zaspať. Hovoríme napríklad o každodennej hygiene či príprave vecí, ktoré so sebou potrebujete na druhý deň.

Čítajte aj: Spln mesiaca. Prečo narúša náš spánok?

Buď informovaný aj na Facebooku
Zdroj: Info.sk, BD, health.com, zahr. Foto: Pixabay
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Vyhýbate sa cvičeniu, keď máte svoje dni? Robíte chybu!

Vyhýbate sa cvičeniu, keď máte svoje dni? Robíte chybu!

DNES - 19:10Zdravie

Fitnesss trénerka uviedla 5 výhovoriek, na ktoré by väčšina žien mala zabudnúť. Namiesto nich vám cvičenie pomôže omnoho viac. Poradila, ako na to!

7 dobrých dôvodov, prečo zjesť aspoň jeden pomaranč denne

7 dobrých dôvodov, prečo zjesť aspoň jeden pomaranč denne

VČERA - 20:48Zdravie

Pre vaše zdravie dokážu urobiť viac, než by ste čakali.

V zimnom období pozor na tlak!Takúto teplotu by ste doma mali mať, aby ste sa vyhli riziku

V zimnom období pozor na tlak!Takúto teplotu by ste doma mali mať, aby ste sa vyhli riziku

20:22 14.12.2017Zdravie

Nízke teploty sa môžu postarať o zvýšenie krvného tlaku, ktorý môže pri neliečení viesť až k infarktu. Odborníci poradia, akú teplotu by ste si mali nastaviť na termostate, aby ste predišli nežiadúcim výsledkom.

Deti, ktoré jedia zdravšie potraviny, sú šťastnejšie. Prečo je to tak?

Deti, ktoré jedia zdravšie potraviny, sú šťastnejšie. Prečo je to tak?

19:51 14.12.2017Zdravie

Výskum potvrdil viaceré blahodarné účinky konzumácie zdravej stravy u detí.

Máte problém s ranným vstávaním? 7 trikov, ktoré v zimných mesiacoch pomôžu najlepšie

Máte problém s ranným vstávaním? 7 trikov, ktoré v zimných mesiacoch pomôžu najlepšie

21:21 13.12.2017Zdravie

Odborníčky na spánok prezradili niekoľko účinných spôsobov, ako zvládnuť ranné vstávanie bez problémov.

TV program