• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Sobota, 13.4.2024Meniny má Aleš
14°Bratislava

Spite ako bábätko! Terapia hormónom tmy

  • 19:00 22.07.2014
  • BRATISLAVA
Spite ako bábätko! Terapia hormónom tmy

Predtým ako pobežíte do lekárne pre tabletky na spanie, pokúste sa vylúčiť všetky elementy, ktoré môžu zapríčiňovať váš nepokojný spánok!

Televízor vypnúť, závesy zatiahnuť!

Trápi vás nespavosť no zaspávate pri svetle alebo zapnutom televízore? Škodíte si ešte viac! Naše telo počas spánku produkuje spánkový hormón, melatonín. Jeho tvorba je však znížená, ak do miestnosti počas noci preniká svetlo.

Melatonín ovplyvňuje krvný obeh, tlak, metabolizmus, telesnú teplotu, tvorbu pohlavných hormónov, psychiku a prirodzene spomaľuje i starnutie. Jeho dostatočná produkcia endokrinnou žľazou je tak pre naše zdravie nepochybne veľmi dôležitá.

Nedostatok hormónu tmy, melatonínu, môže byť príčinou narušenia správnej funkcie našich orgánov a najmä príčinou nespavosti. U detí by spánok v zatemnenej izbe mal byť samozrejmosťou.

Riziká: Nespavosť i rakovina

Enzýmy v našom tele plnia i funkciu odstraňovania voľných radikálov. V dnešnej dobe znečisteného ovzdušia a silného slnečného žiarenia je však ich činnosť nutné podporovať dostatočným príjmom antioxidantov.

Melatonín je však v tomto až 20 či 30-krát účinnejší. To je vysvetlením, prečo mnoho štúdií produkcie melatonínu v ľudskom tele dokazuje, že jeho nedostatok môže dokonca vyvolať rakovinu maternice, prsníka i prostaty.

Čítajte: Poobedňajšie zdriemnutie – kedy môže uškodiť? 

Nočná v práci?

Hladiny melatonínu v krvi závisia od striedania svetla a tmy. Ľudia, ktorí dlhodobo pracujú počas noci, si tak môžu privodiť vážne zdravotné problémy a riziko vzniku rakovinových buniek je tak u nich vyššie. Kvalitný nočný spánok je jednoducho tým najlepším liekom.

Čítajte: Nočná práca vytvára podľa vedcov v tele chaos   

Červené nočné svetlo

Pozor na zasvietenie svetla počas prebudenia sa v noci. Syntéza melatonínu môže byť narušená, ak zasvietite biele svetlo. Pre krátkodobé nočné osvetlenie odborníci odporúčajú zapnúť radšej červené.  

Ďalšie výborné tipy:

Zatiahnite závesy!

Minimálne pol hodinu pred spaním by ste mali vypnú televízor, počítač i všetko, čo by vás mohlo rušiť a osvetľovať miestnosť. Pre dostatočný oddych potrebujete tmu, takže zatiahnite i závesy, aby vás nerušilo svetlo z verejného osvetlenia na ulici. Všetky svietiace svetielka zapojenej elektroniky zakryte! Večer si uvarte šálku čaju, zapnite si relaxačnú hudbu a nohy si natrite levanduľovým olejom. Pred spaním miestnosť dobre vyvetrajte a zastrite závesy či žalúzie.

Podporte spánok bylinkami

Snažte sa predísť užívaniu chemických liekov na spanie a stavte na bylinky! Sú vynikajúcimi liečiteľmi spánku a niektoré z nich podporujú i relaxáciu svalstva. Môžu vám tak pomôcť nielen zaspať, ale aj kvalitne bez prerušenia spať. 

Medovka bola v Európe už od stredoveku používaná ľudovými liečiteľmi ako relaxačná bylinka. Okrem toho, že podporuje spánok, priaznivo vplýva ja na našu náladu, navodzuje duševný pokoj a zlepšuje činnosť mozgu.

Rovnaké účinky majú i kamilky alebo dobre známy Harmanček pravý. Po šálke čaju z tejto bylinky sa vám bude nielen dobre spať, ale pomáha tiež znížiť i pocity úzkosti.  

Pokojnému spánku pomáha i voňavá levanduľa. Aromaterapia pritom nemusí spočívať len v aplikácii olejov z jej výťažkov priamo na telo. Pod vankúš si môžete vložiť malý voňavý vankúšik so sušenými kvetmi alebo drobnými  guličkami, ktoré predávajú v každej čajovni, prípadne si zapáľte lampu s levanduľovým olejom či ručne vyrábanú levanduľovú sviečku.

Čítajte: Chcete lepšie spávať? Zaraďte do svojho jedálnička tie správne potraviny

Zdroj: Info.sk, BD, celostnimedicina.cz, dreamstudies.org, health.com Foto: SXC
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Gynekológovia o nohavičkách: 6 pravidiel, ktoré musíte ovládať

Gynekológovia o nohavičkách: 6 pravidiel, ktoré musíte ovládať

21:42 08.04.2024Zdravie

Na čo treba dbať pri nákupe dámskej spodnej bielizne? Odborníci na reprodukčné zdravie žien prezradili 6 princípov, ktorými sa treba riadiť.

V rámci prevencie pred encefalitídou sa odporúča aj prevarenie mlieka

V rámci prevencie pred encefalitídou sa odporúča aj prevarenie mlieka

9:07 08.04.2024Zdravie

Kliešťovou encefalitídou sa možno nakaziť aj z nepasterizovaného ovčieho či kozieho mlieka a výrobkov z neho.

Vaše cievy môžu byť plné mikroplastov, na toto si dávajte pozor

Vaše cievy môžu byť plné mikroplastov, na toto si dávajte pozor

21:44 06.04.2024Zdravie

Vedci objavili mikroskopické kúsky plastu u viac ako 50 % pacientov s upchatými cievami.

Črty tváre ovplyvňuje strava matky počas tehotenstva: Táto zložka má za následok veľký nos

Črty tváre ovplyvňuje strava matky počas tehotenstva: Táto zložka má za následok veľký nos

7:21 05.04.2024Zdravie

Vaše črty tváre môžu byť ovplyvnené tým, čo vaša matka jedla počas tehotenstva, tvrdí štúdia.

Fajčenie e-cigariet zvyšuje riziko zlyhania srdca

Fajčenie e-cigariet zvyšuje riziko zlyhania srdca

20:44 03.04.2024Zdravie

Lekárske štúdie postupne odhaľujú zdravotné následky čoraz populárnejších elektronických cigariet.