• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Nedeľa, 4.5.2025Meniny má Florián
19°Bratislava

Na stavbe D4 a R7 sa dajú ušetriť miliardy eur, tvrdí SaS

  • 7:02 22.01.2015
Na stavbe D4 a R7 sa dajú ušetriť miliardy eur, tvrdí SaS

Ak by sa obchvat Bratislavy na diaľnici D4 a úseky rýchlostnej cesty R7 Bratislava, Prievoz - Holice financovali z eurofondov, podľa opozičnej strany Sloboda a Solidarita (SaS) by štát ušetril 3,5 miliardy eur. V takom prípade by bol podľa liberálov projekt hotový a zaplatený za päť rokov pri rovnakých ročných platbách ako pri splácaní PPP počas tridsiatich rokov.

Súvisiace:

Vláda schválila návrh projektu PPP pre úseky D4 a R7

KDH vidí za financovaním projektu D4 a R7, ďalší megakšeft

Sieť žiada prepracovanie štúdie D4 a R7, vie ako ušetriť

"Vláda sa musí postarať o presunutie čím viac fondov EÚ na financovanie ciest. Máme ich v katastrofálnom stave a vyžaduje si to okamžité riešenia, nie hľadať cesty, ako sa to nedá a vyhlasovať PPP projekty," uviedol v stredu na tlačovej besede expert SaS na dopravu a stavebníctvo Miroslav Ivan. Potom by sa tento projekt podľa neho mohol dostať do financovania cez eurofondy.

Treba využiť eurofondy

Podiel spolufinancovania štátu by bol 50 percent, keďže by sa stavalo v Bratislavskom samosprávnom kraji. "To znamená 650 miliónov eur zo štátneho rozpočtu a toľko isto z eurofondov. A len počas piatich rokov výstavby 130 miliónov eur ročne, čo je toľko ako jedna splátka v prípade PPP projektu," uviedol Ivan.

Europoslanec Richard Sulík vyzval ministra dopravy Jána Počiatka, aby zastavil zadlžovanie budúcich generácií presunom financií na stavbu diaľnic. "V maximálnej miere treba využiť eurofondy, namiesto ich rozkrádania a rozdeľovania kamarátom," povedal. Namiesto sociálnych programov, ktoré podľa neho poškodzujú podnikateľské prostredie, treba dať peniaze do výstavby diaľnic.

Vláda v stredu schválila návrh projektu PPP na realizáciu úsekov D4 a R7. Ministerstvo dopravy má začať verejné obstarávanie na koncesionára pre projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu úsekov do 31. januára.

Výstavba by mala trvať štyri roky

"Som presvedčený, že to nie je jediná možnosť a vláda by mala urobiť všetko preto, aby na financovanie využila v čo najväčšej miere eurofondy a vyhla sa zbytočným nákladom na financovanie," dodal Ivan. Odhadované stavebné náklady na D4 a R7 v dĺžke 59 kilometrov v objeme 1,3 miliardy eur považuje za strop a pri dobrej a transparentnej súťaži by sa mali znížiť.

Ak by sa projekt mal financovať formou PPP, potom podľa experta SaS treba vo výberovom konaní oddeliť náklady na výstavbu od nákladov na financovanie projektu a tiež oddeliť náklady na opravy a údržbu. "Len tak sa dá reálne posúdiť výhodnosť jednotlivých zložiek projektu. Je nutné výberové konanie uskutočniť nie ako výber koncesionára, ale ako výber zhotoviteľa a potom riešiť financovanie projektu samotného," dodal Ivan. Opravy a údržbu by pritom mala zabezpečovať Národná diaľničná spoločnosť z príjmov za výber mýta a z predaja diaľničných nálepiek.

Výstavba D4 a R7 cez PPP by sa podľa rezortu dopravy mala začať v roku 2016 a trvať štyri roky. Z verejných zdrojov by sa úseky mohli začať stavať v roku 2023. Na základe súčasných podmienok a expertíznej ceny štát by budúcemu koncesionárovi splácal za dostupnosť D4 a R7 ročne predbežne 135 až 151 miliónov eur.

Za tridsať rokov by tak zaplatil spolu zhruba 4,050 až 4,530 miliardy eur. Ministerstvo očakáva, že vysúťažená cena bude nižšia. V prípade využitia zdrojov Slovak Investment Holding by sa základná ročná platba štátu koncesionárovi za dostupnosť D4 a R7 mohla znížiť ročne o 5 až 8 miliónov eur počas trvania koncesie.
Zdroj: WEBNOVINY
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Erik Tomáš: Konsolidačný balíček pomohol k udržateľnosti verejných financií

Erik Tomáš: Konsolidačný balíček pomohol k udržateľnosti verejných financií

DNES - 13:46Ekonomické

Podľa ministra práce vláda reaguje na stav, v akom prebrala verejné financie po Igorovi Matovičovi.

Kamenický avizuje ďalšie dane, dotknú sa aj nehnuteľností

Kamenický avizuje ďalšie dane, dotknú sa aj nehnuteľností

DNES - 11:39Ekonomické

Minister financií Ladislav Kamenický vyzval na jednotu koaličných partnerov, najmä v súvislosti s prijímaním štátneho rozpočtu.

Zmeny v transakčnej dani? Toto uviedol Fico, napomenul aj partnerov

Zmeny v transakčnej dani? Toto uviedol Fico, napomenul aj partnerov

DNES - 11:19Ekonomické

Premiér sa má kvôli aktuálnej ekonomickej situácii stretnúť so zástupcami automobiliek vyrábajúcich na Slovensku.

Richter: Nevylučujem, že transakčná daň bude kompletne prehodnotená

Richter: Nevylučujem, že transakčná daň bude kompletne prehodnotená

VČERA - 13:52Ekonomické

Daň z finančných transakcií, ktorá platí od 1. apríla, môže byť po istom čase kompletne prehodnotená.

Káva je čoraz drahšia, cenu ovplyvnia aj clá

Káva je čoraz drahšia, cenu ovplyvnia aj clá

VČERA - 11:10Ekonomické

Klimatická zmena a s ňou spojené nepriaznivé počasie majú negatívny vplyv na úrodu kávy.