Na diaľnici D1 začali raziť tunel Žilina
- 17:32 05.11.2014
- ŽILINA

Ide o jeden z najkratších tunelov, merať bude 687 metrov. Má byť prerazený na prelome rokov 2015 a 2016.
Na 11 kilometrovom diaľničnom úseku D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka začali v stredu raziť 687 metrový dvojrúrový tunel Žilina. Tunel má byť prerazený na prelome rokov 2015 a 2016, celý úsek by mal byť hotový začiatkom roka 2018 a stáť 427 miliónov eur bez DPH, pričom príspevok z eurofondov predstavuje vyše 375,8 milióna eur.
Technológiu razenia prispôsobia geologickým pomerom
Podľa generálneho riaditeľa spoločnosti Doprastav Juraja Androviča napriek tomu, že ide o jeden z kratších tunelov, jeho vybudovanie bude náročné pre špecifické ílovité podložie v katastri žilinskej mestskej časti Bánová.
"Je tu plytké nadložie. Celý tento tunel bude dosť plytko vedený, v podstate v najvyššom mieste má 38 metrov. Plus tá geológia, ktorá je tu indikovaná, tie ílovce môžu spôsobiť určité problémy pri razení. Ale tomu všetkému sa prispôsobuje technológia razenia, nová rakúska tunelovacia je v tomto flexibilná, dokáže sa prispôsobiť postupmi, aby sa nestalo nič vážne a aby sme to úspešne prerazili," povedal Androvič.
Na razení bude pracovať 120 robotníkov
Diaľničný tunel Žilina začína v katastrálnom území žilinskej mestskej časti Bánová, odkiaľ bude pokračovať ponad údolie rieky Rajčanky. Na jeho razení bude pracovať približne 120 robotníkov spoločností Doprastav a Metrostav.
"V jednej osádke pracuje zhruba 15 ľudí, plus 15 na druhej tunelovej rúre, plus treba počítať, že sa robia aj nočné zmeny, to znamená 60 a potrebujeme ich aj striedať, takže nejakých 120 ľudí sa tu môže vystriedať. Na Slovensku je momentálne naozaj veľký boom razenia tunelov, takže aj tých odborných kapacít už nie je veľa a aj my máme naše kapacity tunelárov využité naplno," dodal Androvič.
Výstavbu financujú väčšinou z eurofondov
Jedenásťkilometrový úsek diaľnice D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka stavia konzorcium firiem Ovčiarsko v zložení Doprastav, Strabag, Váhostav - SK a Metrostav. Ide o projekt, ktorý je spolufinancovaný z eurofondov v dvoch fázach a v rámci dvoch po sebe nasledujúcich programových období. Zmluva bola podpísaná v januári 2014 s odovzdaním stavby začiatkom roka 2018.
Celý úsek má stáť 427,2 milióna eur, pričom príspevok z eurofondov predstavuje vyše 375,8 milióna eur - z aktuálneho finančného rámca eurofondov bude na projekt vyčlenených 190 miliónov eur a zvyšok bude dofinancovaný z nového programového obdobia.
Na 11,32 kilometrovom úseku bude 11 mostov a dva tunely Ovčiarsko (2 367 metrov) a Žilina (687 metrov). Úsek sa začína v Hričovskom Podhradí križovatkou diaľnic D1 a D3. Trasa je navrhnutá po estakáde, ktorá križuje železničnú trať ŽSR Bratislava - Žilina a cestu I/18. Následne vchádza do tunela Ovčiarsko. Po vyústení z východného portálu tunela sa diaľnica dostáva do Žilinskej kotliny, ktorou prechádza južne od obce Bitarová, križuje cestu III/5183 a vstupuje do širokého údolia Bitarovského potoka.
Výbežok kopca Dúbravy prekonáva diaľnica tunelom Žilina, za ktorým sa dostáva do doliny Rajčianky. V tomto úseku je diaľnica vedená po estakáde medzi Lietavskou Lúčkou a žilinskou Bytčicou. Úsek sa končí v mieste napojenia na plánovanú križovatku Lietavská Lúčka a v nej na privádzač Lietavská Lúčka - Žilina.

Erik Tomáš: Konsolidačný balíček pomohol k udržateľnosti verejných financií
Podľa ministra práce vláda reaguje na stav, v akom prebrala verejné financie po Igorovi Matovičovi.

Kamenický avizuje ďalšie dane, dotknú sa aj nehnuteľností
Minister financií Ladislav Kamenický vyzval na jednotu koaličných partnerov, najmä v súvislosti s prijímaním štátneho rozpočtu.

Zmeny v transakčnej dani? Toto uviedol Fico, napomenul aj partnerov
Premiér sa má kvôli aktuálnej ekonomickej situácii stretnúť so zástupcami automobiliek vyrábajúcich na Slovensku.

Richter: Nevylučujem, že transakčná daň bude kompletne prehodnotená
Daň z finančných transakcií, ktorá platí od 1. apríla, môže byť po istom čase kompletne prehodnotená.

Káva je čoraz drahšia, cenu ovplyvnia aj clá
Klimatická zmena a s ňou spojené nepriaznivé počasie majú negatívny vplyv na úrodu kávy.