• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Utorok, 18.6.2024Meniny má Vratislav
27°Bratislava

7 jedál, z ktorých najrýchlejšie starne mozog: Druhý bod vás prekvapí!

  • 15:24 10.06.2023
  • Londýn
7 jedál, z ktorých najrýchlejšie starne mozog: Druhý bod vás prekvapí!

Príznaky starnutia mozgu, ako je mozgová hmla a zabúdanie, sa neraz spájajú s nevhodnou stravou. Ktoré jedlá k nim najviac prispievajú?

Strava má zásadný vplyv na to, ako sa cítime a aké kvalitné je naše zdravie. Málokto si však uvedomuje, akou veľkou mierou sa podieľa aj na fungovaní mozgu.

Podľa americkej neurologičky Emily McDonaldovej existuje hneď niekoľko jedál, ktoré výrazne prispievajú k „starnutiu“ mozgu a príznakom, ktoré sa s ním spájajú, ako je mozgová hmla a zabúdanie.

„S kognitívnym starnutím sa spájajú najmä spracované jedlá,“ tvrdí McDonaldová pre britský portál Express. „O prepojení čriev a mozgu nemožno pochybovať,“ dodáva.

Najznámejšie druhy spracovaných jedál:

  1. raňajkové cereálie
  2. syr
  3. chlieb
  4. slané chuťovky, napríklad čipsy, pagáče a jednohubky
  5. mäsové výrobky, ako je slanina, klobása, šunka, saláma a paté
  6. mrazené a hotové jedlá
  7. koláče a sušienky

Nespočetné množstvo štúdií spája tento typ stravy takisto so vznikom niektorých druhov rakoviny, ochorení srdca a ciev a cukrovky.

Namiesto spracovaných jedál by sme podľa McDonaldovej mali uprednostniť čerstvé výrobky a zdravé tuky, ktoré mozgu prospievajú.

Potraviny prospešné pre mozog:

  • celozrnné potraviny
  • ovocie a zelenina
  • chudé mäso
  • ryby
  • vajcia
  • strukoviny, orechy a semiačka

Mozog a mobilné telefóny

K starnutiu mozgu prispievajú aj ďalšie externé faktory, vrátane mobilných telefónov. Podľa neurologičky by sme po mobile nemali siahať hneď po prebudení, ale najprv počkať aspoň 20 minút.

„Mozog sa prepína zo spánku do prebúdzania,“ tvrdí McDonaldová. „V tejto fáze sa nechá ľahko ovplyvniť.“

„Ľudia si často čítajú stresujúce veci, čo vedie k zvýšenému stresu. Je však veľmi dôležité premýšľať nad tým, akú myšlienku si osvojíte,“ pokračuje odborníčka, podľa ktorej prezeranie sociálnych sietí a správ vedie k narušeniu hladiny dopamínu a následnému nutkaniu opakovane siahať po mobile.

„Ja sa prebúdzam počúvaním alebo vyslovovaním pozitívnych viet. Na mobile si zapínam letový režim. Prvých 20 až 30 minút by ste sa naň vôbec nemali pozerať,“ radí McDonaldová. Podobnú rutinu sa podľa nej oplatí dodržiavať aj večer pred spaním.

Meditácia

Meditácia mozgu rovnako prospieva, a to najmä ráno. Táto činnosť podporuje sústredenie počas dňa a tvorbu nových buniek v hipokampe, ktorý má na starosti učenie a pamäť. „Meditácia udržiava mozog v dobrej kondícii,“ dodáva McDonaldová.

Zdroj: Info.sk, DP, express.co.uk
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Pri odvykaní od fajčenia sa treba načas vyhýbať stretnutiam s fajčiarmi

Pri odvykaní od fajčenia sa treba načas vyhýbať stretnutiam s fajčiarmi

VČERA - 9:22Zdravie

V boji proti závislosti od fajčenia pomáha viacero činností.

Ak ste mali nadváhu v tomto veku, musíte byť na pozore. Hrozí vám smrteľné ochorenie

Ak ste mali nadváhu v tomto veku, musíte byť na pozore. Hrozí vám smrteľné ochorenie

13:40 16.06.2024Zdravie

Ženy, ktoré mali v istom období života vyššiu váhu, sú rizikové, aj keď neskôr schudli.

Nenápadná prísada zhoršuje vysychanie pokožky, na toto si dajte pozor

Nenápadná prísada zhoršuje vysychanie pokožky, na toto si dajte pozor

19:37 13.06.2024Zdravie

Prísada, ktorá sa bežne používa pri varení, môže viesť k zhoršeniu príznakov ekzému.

Príčina zápalu v črevách odhalená: Vedci hovoria o svätom grále

Príčina zápalu v črevách odhalená: Vedci hovoria o svätom grále

19:51 11.06.2024Zdravie

Lekári hovoria o „svätom grále“ všetkých zápalových ochorení čriev. Prelom v liečbe pomôže miliónom pacientov po celom svete.

 Lieky je vhodné mať počas letu v príručnej batožine

Lieky je vhodné mať počas letu v príručnej batožine

14:30 08.06.2024Zdravie

Lieky nie je vhodné mať počas letu v podpalubnej batožine. Na všetkých letiskách s ňou nemusia zaobchádzať citlivo.