• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Štvrtok, 18.7.2024Meniny má Kamila
21°Bratislava

7 jedál, z ktorých najrýchlejšie starne mozog: Druhý bod vás prekvapí!

  • 15:24 10.06.2023
  • Londýn
7 jedál, z ktorých najrýchlejšie starne mozog: Druhý bod vás prekvapí!

Príznaky starnutia mozgu, ako je mozgová hmla a zabúdanie, sa neraz spájajú s nevhodnou stravou. Ktoré jedlá k nim najviac prispievajú?

Strava má zásadný vplyv na to, ako sa cítime a aké kvalitné je naše zdravie. Málokto si však uvedomuje, akou veľkou mierou sa podieľa aj na fungovaní mozgu.

Podľa americkej neurologičky Emily McDonaldovej existuje hneď niekoľko jedál, ktoré výrazne prispievajú k „starnutiu“ mozgu a príznakom, ktoré sa s ním spájajú, ako je mozgová hmla a zabúdanie.

„S kognitívnym starnutím sa spájajú najmä spracované jedlá,“ tvrdí McDonaldová pre britský portál Express. „O prepojení čriev a mozgu nemožno pochybovať,“ dodáva.

Najznámejšie druhy spracovaných jedál:

  1. raňajkové cereálie
  2. syr
  3. chlieb
  4. slané chuťovky, napríklad čipsy, pagáče a jednohubky
  5. mäsové výrobky, ako je slanina, klobása, šunka, saláma a paté
  6. mrazené a hotové jedlá
  7. koláče a sušienky

Nespočetné množstvo štúdií spája tento typ stravy takisto so vznikom niektorých druhov rakoviny, ochorení srdca a ciev a cukrovky.

Namiesto spracovaných jedál by sme podľa McDonaldovej mali uprednostniť čerstvé výrobky a zdravé tuky, ktoré mozgu prospievajú.

Potraviny prospešné pre mozog:

  • celozrnné potraviny
  • ovocie a zelenina
  • chudé mäso
  • ryby
  • vajcia
  • strukoviny, orechy a semiačka

Mozog a mobilné telefóny

K starnutiu mozgu prispievajú aj ďalšie externé faktory, vrátane mobilných telefónov. Podľa neurologičky by sme po mobile nemali siahať hneď po prebudení, ale najprv počkať aspoň 20 minút.

„Mozog sa prepína zo spánku do prebúdzania,“ tvrdí McDonaldová. „V tejto fáze sa nechá ľahko ovplyvniť.“

„Ľudia si často čítajú stresujúce veci, čo vedie k zvýšenému stresu. Je však veľmi dôležité premýšľať nad tým, akú myšlienku si osvojíte,“ pokračuje odborníčka, podľa ktorej prezeranie sociálnych sietí a správ vedie k narušeniu hladiny dopamínu a následnému nutkaniu opakovane siahať po mobile.

„Ja sa prebúdzam počúvaním alebo vyslovovaním pozitívnych viet. Na mobile si zapínam letový režim. Prvých 20 až 30 minút by ste sa naň vôbec nemali pozerať,“ radí McDonaldová. Podobnú rutinu sa podľa nej oplatí dodržiavať aj večer pred spaním.

Meditácia

Meditácia mozgu rovnako prospieva, a to najmä ráno. Táto činnosť podporuje sústredenie počas dňa a tvorbu nových buniek v hipokampe, ktorý má na starosti učenie a pamäť. „Meditácia udržiava mozog v dobrej kondícii,“ dodáva McDonaldová.

Zdroj: Info.sk, DP, express.co.uk
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Toto by ste nikdy nemali robiť na pláži, môže vám ísť o život

Toto by ste nikdy nemali robiť na pláži, môže vám ísť o život

VČERA - 20:05Zdravie

Bežná plážová aktivita môže byť pre vašu rodinu smrteľná.

Pozor na červené bodky na koži, takto sa z nich môže stať rakovina

Pozor na červené bodky na koži, takto sa z nich môže stať rakovina

21:34 14.07.2024Zdravie

Video zachytáva rozvoj rakoviny kože.

Lekárka: Toto často pozorujem u ľudí, ktorí neskôr ochorejú na rakovinu

Lekárka: Toto často pozorujem u ľudí, ktorí neskôr ochorejú na rakovinu

19:38 11.07.2024Zdravie

Špecialistka prezradila, čo spája väčšinu onkologických pacientov ešte predtým, ako si vypočujú hrozivú diagnózu.

Obľúbené ovocie zintenzívňuje účinok viacerých druhov liekov: Nie sú medzi nimi aj vaše?

Obľúbené ovocie zintenzívňuje účinok viacerých druhov liekov: Nie sú medzi nimi aj vaše?

6:55 10.07.2024Zdravie

Pacienti, ktorí užívajú vybrané druhy liekov, by si mali dať pozor na konzumáciu tohto ovocia. Môže totiž výrazne zintenzívniť ich účinok.

Toto je dôvod, prečo vás bolí v boku pri fyzickej aktivite

Toto je dôvod, prečo vás bolí v boku pri fyzickej aktivite

19:41 08.07.2024Zdravie

Mnohí ľudia poznajú ostrú bolesť pod hrudným košom, ktorá sa objaví pri behu či cvičení. Málokto však vie, čo je jej príčinou.