ŽSR chcú do konca roka predstaviť úplne nový model stratégie
- 9:32 19.10.2019
- Bratislava

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) chcú do konca roka 2019 predstaviť úplne nový model stratégie.
Mal by hovoriť o tom, ako budú železnice vyzerať o 10, 20 či 30 rokov. Avizoval to generálny riaditeľ ŽSR Juraj Tkáč. Okrem toho zdôraznil, že do konca tohto roka na hlavnej koridorovej trati, s výnimkou úsekov, kde sa uskutočňujú modernizačné práce, nebude žiadne prechodné obmedzenie traťovej rýchlosti.
Nový model stratégie by sa mal zaoberať koridorovými, ale aj regionálnymi a prímestskými traťami, a tiež uzlom Bratislava. „Tento nový model určí jasné mantinely nielen pre dopravcov, ktorí využívajú našu infraštruktúru, ale aj pre stavebné firmy, aj pre veľkých dodávateľov na železnici, ktorí budú vedieť, v akom časovom horizonte, ktoré akcie budeme realizovať,“ priblížil Tkáč.
Do roku 2023 chcú ŽSR dokončiť modernizáciu úseku Púchov – Považská Teplá, modernizáciu uzla Žilina a v rámci takzvaných rýchlych investícií chcú tiež v tomto období urobiť dispečerizáciu niektorých tratí. Ide o trate na hornom Ponitrí, ale aj na východnom Slovensku. Chcú súčasne stihnúť rýchle riešenia na úseku Bratislava – Komárno, pretože na tejto trati sa počet cestujúcich exponenciálne zvyšuje.
ŽSR už vyhlásili verejné obstarávanie na dostavbu zriaďovacej stanice Žilina-Teplička a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina v predpokladanej hodnote viac ako 350 miliónov eur. Účelom stavby je modernizovať technickú infraštruktúru v uzle Žilina. Lehota na predkladanie ponúk alebo žiadostí o účasť v súťaži je do 29. novembra.
„Táto modernizačná akcia je pre nás veľmi významná, pretože touto akciou sa ukončí modernizácia úseku Bratislava – Žilina, aj keď tá modernizácia siaha až po Varín. Samozrejme, my sa v ďalšom programovom období intenzívne pripravujeme na modernizáciu trate zo Žiliny do Košíc,“ skonštatoval Tkáč.
Nové ponímanie stratégie podľa neho spočíva tiež v tom, že venuje vážnu pozornosť aj južnému ťahu, ktorý bol dlhodobo zanedbávaný. Ako dodal, v neposlednom rade je potrebné posilniť aj prímestské trate. Momentálne ŽSR pripravujú štúdiu uskutočniteľnosti na úsek Bratislava – Komárno.
V súčasnosti železnice pripravujú rýchle riešenia, ktoré spočívajú v budovaní výhybní a nového zasieťovania semaforov, ktorými chcú zvýšiť rýchlosť a priepustnosť trate. Reagujú aj na to, že niektoré trate sú preplnené.
Nové riešenie v podobe zahustenia semaforov v tomto smere pripravujú hlavne na úseku Bratislava – Trnava. „Tieto semafory nebudú každých šesť kilometrov, ale každý kilometer, a tým si dovolíme tvrdiť, že technicky vieme situáciu postaviť tak, že tieto vlaky budú mať medzi sebou vzdialenosť nie osem minút, ale tri minúty. Čiže úsek Bratislava – Trnava by sa takýmto riešením, ktoré by malo stáť, odhadujeme, približne 20 miliónov eur, vedel podstatne zrýchliť,“ avizoval generálny riaditeľ ŽSR.

Trump pripúšťa, že USA by sa mohli dostať do recesie
Americký prezident Donald Trump pripúšťa, že USA by sa mohli v krátkom čase dostať do recesie, je však presvedčený, že z dlhodobého hľadiska bude najväčšia svetová ekonomika prosperovať.

Tomáš: Nebudeme trestať dôchodcov, ktorí mali vyšší príjem
Podľa opozície si Slovensko nemôže dovoliť dávať 13. dôchodok aj seniorom, ktorí majú dôchodok vyšší, ako je súčasná priemerná mzda.

Pri trinástych dôchodkoch sa nemôžeme baviť o adresnosti, tvrdí Šutaj Eštok
Trinásty dôchodok nepotrebuje podľa predsedu koaličnej strany Hlas-SD a ministra vnútra SR Matúša Šutaja Eštoka možno jedno percento seniorov.

Erik Tomáš: Konsolidačný balíček pomohol k udržateľnosti verejných financií
Podľa ministra práce vláda reaguje na stav, v akom prebrala verejné financie po Igorovi Matovičovi.

Kamenický avizuje ďalšie dane, dotknú sa aj nehnuteľností
Minister financií Ladislav Kamenický vyzval na jednotu koaličných partnerov, najmä v súvislosti s prijímaním štátneho rozpočtu.