Car-sharing v Nemecku zatiaľ nedokáže nahradiť vlastníctvo auta
- 13:19 10.08.2019
- Düsseldorf

Približne len 5 % Nemcov považuje službu zdieľania vozidla, tzv. car-sharing, ako alternatívu k vlastníctvu vozidla. Navyše, len niekoľko nemeckých miest má dostatočný počet obyvateľov na to, aby bol car-sharing hospodárny. Vyplýva to zo štúdie konzultačnej spoločnosti A.T. Kearney.
„Ziskový car-sharing vyžaduje určitý minimálny počet používateľov v kombinácii s ich vysokou hustotou, čo však nespĺňajú ani mnohé nemecké veľkomestá,“ povedal pre agentúru DPA predstaviteľ A.T. Kearney Wulf Stolle. Podľa neho iba 11 miest má dostatočnú veľkosť a počet obyvateľov, aby mohlo ekonomicky úspešne ponúkať car-sharingové služby. Lukratívne marže však poskytujú iba tri z nich: Berlín, Hamburg a Mníchov.
Podľa výpočtov štúdie môžu tieto služby nahradiť najviac dva milióny súkromných vozidiel, a aj to len vtedy, ak všetci potenciálni klienti prestúpia výlučne na car-sharing. Nemeckí motoristi, vrátane tých, ktorí túto službu využívajú, si však stále cenia vlastné autá. V prvom rade preto, že sú neustále k dispozícii. Preto zatiaľ bude car-sharing iba dodatočnou možnosťou, ale nie plnohodnotnou náhradou vlastného auta.
Nemecká trhová jednotka v oblasti car-sharingu Sharenow vidí v štúdii potvrdenie jej názoru. „Štúdia A.T. Kearney podporuje náš názor, že súkromné vozidlo v Nemecku aj naďalej zohráva príliš dôležitú úlohu, aby došlo k výraznej zmene v spôsobe mobility,“ povedal šéf spoločnosti Oliver Reppert. Podľa neho to môžu zmeniť iba politici.
Autori štúdie odporúčajú lepšie integrovať car-sharing do verejnej dopravy, keďže v súčasnosti sú tieto služby skôr konkurenciou pre autobusovú a železničnú dopravu.
Pre účely štúdie A.T. Kearney oslovil viac než tisíc ľudí v Nemecku, USA a vo Veľkej Británii, z čoho polovicu tvoria klienti car-sharingovej spoločnosti. V porovnaní s obidvomi ďalšími sledovanými trhmi je car-sharing v Nemecku veľmi populárny: kým v USA a Británii využíva túto službu aspoň raz mesačne polovica respondentov, v Nemecku sú to až dve tretiny.
Klienti v Nemecku sú však oveľa spokojnejší s ponukou než vo Veľkej Británii a v USA. Podľa štúdie by si britské a americké spoločnosti mali brať príklad z nemeckého trhu z hľadiska vozového parku, dostupnosti vozidiel a cien. Štúdia okrem toho zistila, že ľudia vo veku do 30 rokov sú otvorenejší ku car-sharingu než starší respondenti.

Trump pripúšťa, že USA by sa mohli dostať do recesie
Americký prezident Donald Trump pripúšťa, že USA by sa mohli v krátkom čase dostať do recesie, je však presvedčený, že z dlhodobého hľadiska bude najväčšia svetová ekonomika prosperovať.

Tomáš: Nebudeme trestať dôchodcov, ktorí mali vyšší príjem
Podľa opozície si Slovensko nemôže dovoliť dávať 13. dôchodok aj seniorom, ktorí majú dôchodok vyšší, ako je súčasná priemerná mzda.

Pri trinástych dôchodkoch sa nemôžeme baviť o adresnosti, tvrdí Šutaj Eštok
Trinásty dôchodok nepotrebuje podľa predsedu koaličnej strany Hlas-SD a ministra vnútra SR Matúša Šutaja Eštoka možno jedno percento seniorov.

Erik Tomáš: Konsolidačný balíček pomohol k udržateľnosti verejných financií
Podľa ministra práce vláda reaguje na stav, v akom prebrala verejné financie po Igorovi Matovičovi.

Kamenický avizuje ďalšie dane, dotknú sa aj nehnuteľností
Minister financií Ladislav Kamenický vyzval na jednotu koaličných partnerov, najmä v súvislosti s prijímaním štátneho rozpočtu.