• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Nedeľa, 4.5.2025Meniny má Florián
19°Bratislava

Kedy stláčať spojku a kedy vyradiť na neutrál? Tieto chyby pri riadení viac nerobte!

  • 9:23 19.03.2019
  • Bratislava
Kedy stláčať spojku a kedy vyradiť na neutrál? Tieto chyby pri riadení viac nerobte!

Odstránením týchto chýb pri riadení sa šetrí nielen auto, ale aj peniaze.

Nie všetci šoféri si uvedomujú, že pri riadení svojho vozidla sa dopúšťajú viacerých chýb, ktoré často majú nemalý vplyv na ich peňaženky.

Veľa vodičov pravidelne trápi spojku. Či už si dávajú nohu na spojkový pedál miesto toho, aby si ju opreli vedľa, alebo ju zbytočne stláčajú. Stáť na červenú alebo ísť celú dobu v kolóne so stlačenou spojkou namiesto toho, aby vyradili na neutrál, je spoľahlivou cestou, ako spojke skrátiť život. Spojka je rozpojená a jej ložisko tým trpí. Rada je jednoduchá, keď s autom vodič stojí alebo spomaľuje do úplného zastavenia, mal by vždy zaradiť neutrál,“ radí prevádzkový riaditeľ siete autocentier AAA AUTO Petr Vaněček.

Podľa neho ďalším vážnym pochybením je používanie zaradeného prvého rýchlostného stupňa len preto, aby sa vozidlo nepohlo, keď vodič chce stáť v kopci. Prekĺzavajúca spojka sa prehrieva a extrémne opotrebúva.

Častým prehreškom vodičov, ktorý je zväčša podnietený snahou ušetriť, je vyradenie rýchlosti na „neutrál“ pri jazde z kopca a používanie brzdy. Takto si však motorista nielenže veľmi rýchlo opotrebuje brzdové doštičky, ale môže seba a celú posádku aj ohroziť na živote. V prípade dlhého klesania totiž hrozí, že brzdy „uvarí“ a už nedobrzdí. Pri dlhom státí na brzdách bez oddychu sa dokonca môžu skrútiť brzdové kotúče. Vyradením rýchlosti vodič neušetrí takmer žiadne palivo. Pri jazde z kopca je teda lepšie podradiť a brzdiť motorom.

Hoci už zimné obdobie máme prakticky za sebou, ešte stále bývajú teploty najmä ráno pod bodom mrazu. Motoristi si ničia vozidlá rýchlym rozjazdom bez zahriatia. Premrznutý motor, prevodovka, ale napríklad i časti podvozku sa zahrievajú pomalšie a sú citlivejšie na zaobchádzanie. Vhodné je vyraziť pomalším tempom a nevytáčať pri tom motor do vyšších otáčok. Týmto spôsobom sa všetky komponenty, nielen motor, ale i prevodovka, diferenciál, tlmiče, atď. pomaly súčasne zahrievajú a vozidlo je tak po 10 - 20 minútach jazdy pripravené na plný výkon,“ odporúča Vaněček.

Zdroj: Info.sk, TASR, Foto: Shutterstock
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Trump pripúšťa, že USA by sa mohli dostať do recesie

Trump pripúšťa, že USA by sa mohli dostať do recesie

DNES - 16:17Ekonomické

Americký prezident Donald Trump pripúšťa, že USA by sa mohli v krátkom čase dostať do recesie, je však presvedčený, že z dlhodobého hľadiska bude najväčšia svetová ekonomika prosperovať.

Tomáš: Nebudeme trestať dôchodcov, ktorí mali vyšší príjem

Tomáš: Nebudeme trestať dôchodcov, ktorí mali vyšší príjem

DNES - 15:02Ekonomické

Podľa opozície si Slovensko nemôže dovoliť dávať 13. dôchodok aj seniorom, ktorí majú dôchodok vyšší, ako je súčasná priemerná mzda.

Pri trinástych dôchodkoch sa nemôžeme baviť o adresnosti, tvrdí Šutaj Eštok

Pri trinástych dôchodkoch sa nemôžeme baviť o adresnosti, tvrdí Šutaj Eštok

DNES - 14:59Ekonomické

Trinásty dôchodok nepotrebuje podľa predsedu koaličnej strany Hlas-SD a ministra vnútra SR Matúša Šutaja Eštoka možno jedno percento seniorov.

Erik Tomáš: Konsolidačný balíček pomohol k udržateľnosti verejných financií

Erik Tomáš: Konsolidačný balíček pomohol k udržateľnosti verejných financií

DNES - 13:46Ekonomické

Podľa ministra práce vláda reaguje na stav, v akom prebrala verejné financie po Igorovi Matovičovi.

Kamenický avizuje ďalšie dane, dotknú sa aj nehnuteľností

Kamenický avizuje ďalšie dane, dotknú sa aj nehnuteľností

DNES - 11:39Ekonomické

Minister financií Ladislav Kamenický vyzval na jednotu koaličných partnerov, najmä v súvislosti s prijímaním štátneho rozpočtu.