• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Utorok, 16.8.2022Meniny má Leonard
21°Bratislava

5 najčastejších nedostatkov živín a ako im zabrániť

  • 18:36 19.11.2015
  • Bratislava
5 najčastejších nedostatkov živín a ako im zabrániť

Zistite, aké živiny ľuďom najčastejšie chýbajú a aké sú príznaky. Zároveň vám poradíme, ako ich prirodzene získať.

Nedostatky živín majú dlhotrvajúce účinky na zdravie a môžu byť dôvodom, prečo sa cítite zle. Tiež môžu viesť k problémom, ako je vysoký krvný tlak, osteoporóza, anémia, vypadávanie vlasov, chronická únava, poruchy glykémie, zníženie imunitných funkcií a ešte oveľa viac.

5 najčastejších nedostatkov živín

1. Horčík

Je to dôležitý kofaktor pre viac ako 300 enzýmových reakcií v tele. Nielenže horčík chýba v našej strave (vzhľadom k vyčerpaniu pôdy a spracovaným potravinám), ale vaše telo taktiež plytvá horčíkom v strese. Takže ak nemáte život bez stresu, mali by ste si ho dopĺňať častejšie.

Symptómy nedostatku

Inzulínová rezistencia, zápcha, migrény, syndróm nepokojných nôh, kŕče, hypertenzia, fibromyalgia.

Čítajte: Varovné signály nedostatku horčíka

Aké sú zdroje horčíka?

Ak chcete pomôcť vrátiť vaše hladiny horčíka k normálu, jedzte viac potravín, ako sú mandle, kešu, arašidy, špenát, čierne fazule.

2. Vitamín K2

Je nevyhnutný pre zdravé srdce, silné kosti a mozog tým, že hovorí vášmu telu, kam dať vápnik. Bez neho môže vaše telo ukladať vápnik na nežiaducich miestach, ako sú tepny a mäkké tkanivá namiesto zubov a kostí.

Symptómy nedostatku

Tvorba zubného kameňa, tvorba zubných kazov, osteoporóza, arteriálna kalcifikácia a ochorenia srdca.

Čítajte: Zubný kameň: Zbavte sa ho efektívne pomocou domácich receptov

Aké sú zdroje vitamínu K2?

Jedzte pasterizované žĺtky, husaciu pečeň, bio maslo, zrejúci syr a rybie ikry.

3. Železo

Je hlavnou zložkou červených krviniek, kde sa viaže na hemoglobín a prenáša kyslík do buniek. Nedostatok železa je jedným z najčastejších nedostatkov živín vo svete, ktoré ovplyvňujú viac ako 25% ľudí na celom svete.

Symptómy nedostatku

Chudokrvnosť, únava, slabosť, oslabený imunitný systém a zhoršenie funkcie mozgu.

Aké sú zdroje železa?

Jedzte potraviny bohaté na vitamín C, ako sú pomaranče, kaleráb a papriky spolu s potravinami bohatými na železo, čo môže pomôcť maximalizovať vstrebávanie železa.

Čítajte: Top potraviny s obsahom železa

4. Vápnik

Vápnik je nevyhnutný pre každú bunku. Mineralizuje kosti a zuby, a to najmä v čase rýchleho rastu. Je tiež veľmi dôležitý pre zachovanie kostí.

Symptómy nedostatku

Únava, svalové kŕče, abnormálny srdcový rytmus a nechutenstvo.

Aké sú zdroje vápnika?

Dobrým zdrojom vápnika je mlieko, jogurt, syr, pomarančový džús obohatený o kalcium a tmavá listová zelenina.

Čítajte: Ako si vyrobiť prírodný vápnik

5. Jód

Jód je stopový prvok s veľkými dôsledkami pre naše zdravie, a to najmä zdravie štítnej žľazy.

Symptómy nedostatku

Hypotyreóza, Struma, kreténizmus.

Aké sú zdroje jódu?

Jedzte morské plody, ryby, kôrovce. Surové plody mora si udržujú najviac jódu.

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: info.sk, TM, authoritynutrition.com, mnn.com
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Niektoré opaľovacie krémy nie sú vhodné pre malé deti, na tento faktor si dajte pozor

Niektoré opaľovacie krémy nie sú vhodné pre malé deti, na tento faktor si dajte pozor

VČERA - 14:28Zdravie

Opaľovacie krémy s chemickými filtrami nie sú vhodné pre deti do troch rokov. Upozorňuje na to dermatovenerologička z Národného onkologického ústavu Zuzana Zelenayová.

​4 chyby pri raňajkách, ktoré škodia hladine cukru v krvi

​4 chyby pri raňajkách, ktoré škodia hladine cukru v krvi

7:02 14.08.2022Zdravie

Na vyrovnanú hladinu cukru v krvi si musia dávať pozor nielen diabetici. Tieto chyby pri raňajkách ju dokážu vykoľajiť.

Pozor na tieto kuchynské riady. Podľa expertov spôsobujú štvornásobné riziko rakoviny

Pozor na tieto kuchynské riady. Podľa expertov spôsobujú štvornásobné riziko rakoviny

20:05 13.08.2022Zdravie

Kuchári a kuchárky, ale aj konzumenti, ktorí často prichádzajú do kontaktu s niektorými druhmi kuchynského riadu, u seba výrazne zvyšujú riziko vzniku rakoviny.

​9 lží, ktoré si hovoríme o pití alkoholu

​9 lží, ktoré si hovoríme o pití alkoholu

7:03 13.08.2022Zdravie

O negatívach spojených s konzumáciou alkoholu počul už každý. Prečo si teda stále klameme? Týchto 9 lží sa stále nevytratilo z povedomia verejnosti.

​Jednoduchý spôsob, ako redukovať riziko ochorení mozgu: Stačí opakovať túto aktivitu

​Jednoduchý spôsob, ako redukovať riziko ochorení mozgu: Stačí opakovať túto aktivitu

7:31 09.08.2022Zdravie

Denné opakovanie jednoduchej aktivity účinne redukuje riziko ochorení mozgu a spomaľuje jeho starnutie. Podľa mnohých vás dokonca ochráni pred demenciou.