• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Utorok, 22.9.2020Meniny má Móric
22°Bratislava

5 najčastejších nedostatkov živín a ako im zabrániť

  • 18:36 19.11.2015
  • Bratislava
5 najčastejších nedostatkov živín a ako im zabrániť

Zistite, aké živiny ľuďom najčastejšie chýbajú a aké sú príznaky. Zároveň vám poradíme, ako ich prirodzene získať.

Nedostatky živín majú dlhotrvajúce účinky na zdravie a môžu byť dôvodom, prečo sa cítite zle. Tiež môžu viesť k problémom, ako je vysoký krvný tlak, osteoporóza, anémia, vypadávanie vlasov, chronická únava, poruchy glykémie, zníženie imunitných funkcií a ešte oveľa viac.

5 najčastejších nedostatkov živín

1. Horčík

Je to dôležitý kofaktor pre viac ako 300 enzýmových reakcií v tele. Nielenže horčík chýba v našej strave (vzhľadom k vyčerpaniu pôdy a spracovaným potravinám), ale vaše telo taktiež plytvá horčíkom v strese. Takže ak nemáte život bez stresu, mali by ste si ho dopĺňať častejšie.

Symptómy nedostatku

Inzulínová rezistencia, zápcha, migrény, syndróm nepokojných nôh, kŕče, hypertenzia, fibromyalgia.

Čítajte: Varovné signály nedostatku horčíka

Aké sú zdroje horčíka?

Ak chcete pomôcť vrátiť vaše hladiny horčíka k normálu, jedzte viac potravín, ako sú mandle, kešu, arašidy, špenát, čierne fazule.

2. Vitamín K2

Je nevyhnutný pre zdravé srdce, silné kosti a mozog tým, že hovorí vášmu telu, kam dať vápnik. Bez neho môže vaše telo ukladať vápnik na nežiaducich miestach, ako sú tepny a mäkké tkanivá namiesto zubov a kostí.

Symptómy nedostatku

Tvorba zubného kameňa, tvorba zubných kazov, osteoporóza, arteriálna kalcifikácia a ochorenia srdca.

Čítajte: Zubný kameň: Zbavte sa ho efektívne pomocou domácich receptov

Aké sú zdroje vitamínu K2?

Jedzte pasterizované žĺtky, husaciu pečeň, bio maslo, zrejúci syr a rybie ikry.

3. Železo

Je hlavnou zložkou červených krviniek, kde sa viaže na hemoglobín a prenáša kyslík do buniek. Nedostatok železa je jedným z najčastejších nedostatkov živín vo svete, ktoré ovplyvňujú viac ako 25% ľudí na celom svete.

Symptómy nedostatku

Chudokrvnosť, únava, slabosť, oslabený imunitný systém a zhoršenie funkcie mozgu.

Aké sú zdroje železa?

Jedzte potraviny bohaté na vitamín C, ako sú pomaranče, kaleráb a papriky spolu s potravinami bohatými na železo, čo môže pomôcť maximalizovať vstrebávanie železa.

Čítajte: Top potraviny s obsahom železa

4. Vápnik

Vápnik je nevyhnutný pre každú bunku. Mineralizuje kosti a zuby, a to najmä v čase rýchleho rastu. Je tiež veľmi dôležitý pre zachovanie kostí.

Symptómy nedostatku

Únava, svalové kŕče, abnormálny srdcový rytmus a nechutenstvo.

Aké sú zdroje vápnika?

Dobrým zdrojom vápnika je mlieko, jogurt, syr, pomarančový džús obohatený o kalcium a tmavá listová zelenina.

Čítajte: Ako si vyrobiť prírodný vápnik

5. Jód

Jód je stopový prvok s veľkými dôsledkami pre naše zdravie, a to najmä zdravie štítnej žľazy.

Symptómy nedostatku

Hypotyreóza, Struma, kreténizmus.

Aké sú zdroje jódu?

Jedzte morské plody, ryby, kôrovce. Surové plody mora si udržujú najviac jódu.

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: info.sk, TM, authoritynutrition.com, mnn.com
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Čo sa stane, ak naraz dostanete chrípku a COVID-19? Briti posielajú svetu výstrahu

Čo sa stane, ak naraz dostanete chrípku a COVID-19? Briti posielajú svetu výstrahu

DNES - 11:07Zdravie

Osoby, ktoré sa naraz nakazia chrípkou aj koronavírusom, budú podľa britského vládneho Úradu pre verejné zdravie v mimoriadnom ohrození života.

Tento faktor zvyšuje riziko úmrtia na COVID-19, často ho ignorujeme

Tento faktor zvyšuje riziko úmrtia na COVID-19, často ho ignorujeme

20:07 20.09.2020Zdravie

Pacienti s COVID-19, ktorí majú vysoké hladiny tohto hormónu, sú vystavení väčšiemu riziku.

Ako sa vyhnúť rakovine pľúc: Tieto 3 bežne dostupné lieky jej dokážu zamedziť

Ako sa vyhnúť rakovine pľúc: Tieto 3 bežne dostupné lieky jej dokážu zamedziť

19:38 20.09.2020Zdravie

Podľa lekárov ľudia, ktorí na dennej báze užívajú tieto lieky, neriskujú rakovinu pľúc.

Zistite, či vám hrozí duševné ochorenie: Takýto tep srdca to prezradí

Zistite, či vám hrozí duševné ochorenie: Takýto tep srdca to prezradí

18:09 20.09.2020Zdravie

Výskum potvrdil spojenie srdcového tepu a depresie, čo by mohlo pomôcť pri diagnóze a liečbe tohto duševného ochorenia.

Prečo by ste nemali nosiť tenisky so zahnutou špičkou

Prečo by ste nemali nosiť tenisky so zahnutou špičkou

20:45 19.09.2020Zdravie

Nosenie topánok so zdvihnutou špičkou sa môže pretaviť do dlhodobých problémov. Riziko netreba podceniť, varujú podológovia.