Slovenské lietajúce auto: Cenu zatiaľ nevedia, ale ľudové vozidlo to nebude
AeroMobil by chceli najneskôr do roku 2020 uviesť na trh.
(spoluzakladateľ spoločnosti AeroMobil a jej generálny riaditeľ Juraj Vaculík a konštruktér a dizajnér Štefan Klein) Lietajúce auto zo Slovenska, známe pod značkou AeroMobil, nebude "ľudovým autom", aspoň nie v prvých rokoch po jeho uvedení na trh. V exkluzívnom rozhovore pre TASR to uviedol spoluzakladateľ spoločnosti AeroMobil a jej generálny riaditeľ Juraj Vaculík.
Vaculík bol spolu s vynálezcom a dizajnérom AeroMobilu Štefanom Kleinom hlavným hosťom podujatia s názvom Vedecká podpora zlomových technológií: príklad lietajúceho auta, ktoré sa v utorok konalo na pôde Európskej komisie v Bruseli z podnetu Spoločného výskumného centra (JRC).
Vaculík upozornil, že do tejto chvíle bol koncept lietajúceho auta súkromný projekt, financovaný zo súkromných zdrojov. Klein v tejto súvislosti pripomenul, že hlavnú finančnú záťaž nesie na pleciach Vaculík.
Ten ocenil, že v Bruseli prejavili záujem pre podporu tohto slovenského projektu v dvoch kľúčových oblastiach - financovanie a legislatívny rámec. Priznal, že hoci je slovenské lietajúce auto pripravené pre trh, ešte stále je v štádiu vylepšovania, výskumu a vývoja. EÚ prostredníctvom programu Horizont 2020 poskytuje finančné zdroje na podporu inovačných projektov a koncept AeroMobilu do tejto schémy zapadá.
Sledujte video: Lietajúce auto so slovenskými koreňmi
Na druhej strane je nemenej podstatný legislatívny aspekt, čiže zabezpečenie potrebnej certifikácie pre uvedenie tohto stroja na trh.
"Aby sme mohli reálne osloviť zákazníkov a predávať náš stroj, musíme prejsť cez dva veľké certifikačné úkony. Získať certifikát pre auto a certifikovať ho aj ako lietadlo," spresnil Vaculík. Je rád, že na bruselskom stretnutí boli ľudia z Európskej komisie, ktorí za oblasti certifikácie a financovania zodpovedajú, pričom ich prvé rekcie boli pozitívne a prajné.
Na otázku, či sú správne náznaky niektorých médií, že slovenské lietajúce auto bude stáť okolo 150.000 dolárov alebo viac ako 100.000 eur, Vaculík uviedol, že ide iba o špekulácie, ktoré nemajú reálny základ.
"Žiadna cena nebola nikdy zverejnená. Je na to príliš skoro. Bude to závisieť od toho, aká bude použitá finálna technológia, aké budú komponenty," konštatoval Vaculík. Priznal však, že určite to nebude "ľudové vozidlo".
Klein a Vaculík v Bruseli naznačili, že by chceli najneskôr do roku 2020 uviesť AeroMobil na trh, aj keď si uvedomujú, že je ešte pred nimi dlhá cesta.
"Je v našom záujme uviesť to na trh čo najskôr. Či to bude o dva alebo o tri roky, to je otázne. Sme firma, ktorá je veľmi dravá a veríme, že sa nám to čo najskôr podarí," povedal Vaculík.
Superpočítač varuje pred trojitým úderom: Toto sa stane s ľudstvom
Vedci pomocou superpočítača predpovedali vývoj života na planéte Zem.
Pacientom trpiacim Alzheimerom a záchvatmi môže pomôcť rapamycín
Postup Alzheimerovej choroby u pacientov trpiacich Alzheimerovou chorobou a záchvatmi môže pomôcť spomaliť rapamycín, liek pôvodne určený na potlačenie imunity u pacientov po transplantácii orgánov.
Vedci testovali krv pacientov, ktorí prekonali covid. Toto sa zistilo mesiace po ochorení
Ochorenie Covid-19 so sebou neraz prináša aj dlhodobé následky. Čo sa však deje s krvou pacientov niekoľko mesiacov po vyliečení?
NASA varuje pred plánmi Číny: Toto chce čínska vláda urobiť na Mesiaci
NASA varuje, čo sa stane s Mesiacom, keď na ňom pristanú čínski astronauti.
Ostrovné štrkáče sú menšie, ale ostrejšie ako pevninské, tvrdia vedci
Štrkáče na kalifornskom ostrove Santa Catalina sú menšie, ale ostrejšie ako príslušníci rovnakého druhu obývajúce pevninu.