Utorok, 25.1.2022Meniny má Gejza

Vedci: Pri predpovedaní globálnej katastrofy sme sa mýlili

• 7:21 02.12.2021
  • Cambridge
Vedci: Pri predpovedaní globálnej katastrofy sme sa mýlili

Cambridgeskí vedci priznali chybu. Ku katastrofickému scenáru, ktorý ohrozuje celú planétu, môže dôjsť oveľa skôr.

Severný ľadový oceán sa začal otepľovať už začiatkom 20. storočia – teda o desiatky rokov skôr, ako sa doteraz predpokladalo. Môže za to prúdenie teplej vody z Atlantického oceána smerom ku krehkému polárnemu ekosystému.

Vedci z viacerých krajín zrekonštruovali dianie v oblasti Framského prielivu za posledné roky, keď sa oceán začal otepľovať. Prieliv pritom slúži ako brána medzi Atlantikom a Severným ľadovým oceánom. Nachádza sa medzi Grónskom a Špicbergami.

Pomocou chemických odtlačkov, ktoré sa podarilo nájsť v morských mikroorganizmoch, vedci stanovili, že rapídne otepľovanie Severného ľadového oceánu začalo na začiatku minulého storočia, keď sem prvýkrát dorazila teplejšia a slanšia voda z Atlantického oceánu. Tento fenomén je známy aj ako „atlantifikácia“. Od roku 1900 teplota oceánu vzrástla približne o 2 stupne Celzia. Zároveň sa zmenšil objem ľadu a zvýšila sa slanosť vody.

Výsledky publikované v žurnále Science Advances poskytujú vôbec prvú historickú perspektívu na atlantifikáciu Severného ľadového oceánu. Úzke prepojenie dvoch oceánov formuje klímu v okolí Severného pólu, čo môže výrazne ovplyvniť ďalšie zmeny v pomere morskej vody k ľadu a stúpanie hladiny mora.

Vedci podotýkajú, že otepľovanie sa týka všetkých svetových oceánov, ale najrýchlejšie mu podlieha ten najmenší a najplytší z nich – Severný ľadový oceán.

„Tempo otepľovania Severného ľadového oceánu je viac ako dvojnásobné v porovnaní s globálnym priemerom,“ hovorí geograf Francesco Muschitiello. „Vďaka satelitným meraniam vieme, že Severný ľadový oceán sa stabilne otepľuje, najmä za posledných 20 rokov, ale súčasné otepľovanie sme chceli zohľadniť v širšom kontexte.“

Časovaná bomba zo severu

Foto: Bernhard Staehli/Shutterstock.com

Hoci vieme, že atlantifikácia je jednou z príčin otepľovania v oblasti Arktídy, satelity, ktoré tento proces monitorujú, nám poskytujú pohľad do minulosti vzdialenej nanajvýš 40 rokov.

Pri otepľovaní oceánu dochádza k roztápaniu ľadovej pokrývky na severe, čo má za následok stúpanie morskej hladiny. Roztápanie ľadu zároveň vedie k tomu, že slnko dopadne na čoraz väčšiu časť vody, ktorá následne ohrieva vzduch.

Otepľovanie na Arktíde naďalej roztápa permafrost, v ktorom sa nachádzajú bohaté zásoby metánu, ktorý sa považuje za oveľa nebezpečnejší skleníkový plyn ako oxid uhličitý.

Vedci pomocou geochemických a ekologických údajov zo sedimentov v oceáne rekonštruovali postup, akým sa menili vlastnosti vody za posledných 800 rokov. „Keď sa pozeráme na posledných 800 rokov, pozorujeme, že teplota aj salinita oceánu vyzerá konštantne,“ hovorí Tesi Tommaso z Národnej vedeckej rady v talianskej Bologni. „Z ničoho nič ale na začiatku 20. storočia dochádza k výraznej zmene teploty aj salinity.“ Salinita označuje mieru slanosti oceánu.

Vedci ďalej porovnali výsledky štúdie s cirkuláciou oceánu v nižších zemepisných šírkach. Z ich zistení vyplýva, že atlantifikácia Severného ľadového oceánu pravdepodobne súvisí so spomalením tvorby hustej vody v Labradorskom mori.

„Hĺbková cirkulácia v tomto regióne sa v budúcnosti zrejme ešte viac spomalí kvôli topeniu ľadovej pokrývky Grónska,“ hovorí Muschitiello. „Kvôli klimatickej zmene podľa nás môžeme v budúcnosti očakávať ďalšiu atlantifikáciu Arktídy.“

Vedci dodávajú, že minulé klimatické modely sa mýlili, pretože predpokladali, že k atlantifikácii prvýkrát došlo neskôr ako na začiatku minulého storočia.

Zdroj: Info.sk, DP, phys.org, science.org