Sobota, 2.7.2022Meniny má Berta

Niektorí ľudia majú po kontakte s novým koronavírusom negatívny test. Vedci zistili, prečo

• 20:05 17.11.2021
  • Svet

Ľudia, ktorí majú po kontakte s COVID-19 negatívny test, môžu mať „imunitnú pamäť“.

Vo viacerých rodinách došlo k situácii, kedy sa takmer celá domácnosť nakazila, no jeden rodinný príslušník nikdy nebol pozitívne testovaný na COVID-19. Vedci teraz prišli s vysvetlením, že u niektorých ľudí dôjde k rýchlemu prerušeniu infekcie. Keď sa vírus dostane do tela, T-bunky imunitného systému ho v najskoršom štádiu odstránia, čo znamená, že PCR a protilátkové testy zaznamenávajú negatívny výsledok.

Potvrdila to štúdia publikovaná vo vedeckom časopise Nature, ktorá ukazuje, že asi 15 % zdravotníckych pracovníkov, ktorí boli sledovaní počas prvej vlny pandémie v Londýne v Anglicku takto prekonalo COVID-19. Tento objav by mohol pripraviť pôdu pre novú generáciu vakcín zameraných na reakciu T-buniek, ktoré by mohli produkovať oveľa dlhšie trvajúcu imunitu, uviedli vedci.

Leo Swadling, imunológ z University College London a hlavný autor štúdie, povedal: „Každý má neoficiálne dôkazy o tom, že ľudia boli vystavení infekcii, ale nepodľahli jej. Nevedeli sme však, či sa týmto jedincom skutočne podarilo úplne vyhnúť vírusu, alebo či sa vírusu prirodzene zbavili skôr, ako bol detekovaný rutinnými testami."

Najnovšia štúdia intenzívne monitorovala zdravotníckych pracovníkov, ich príznaky infekcie a imunitné reakcie počas prvej vlny pandémie. Napriek vysokému riziku expozície 58 účastníkov nikdy nemalo pozitívny test na Covid-19. Krvné vzorky týchto zdravotníkov však ukázali, že mali zvýšený počet T-buniek, ktoré reagovali na Covid-19, v porovnaní so vzorkami odobratými pred vypuknutím pandémie a v porovnaní s ľuďmi, ktorí neboli vôbec vystavení vírusu. Tiež sa u nich zvýšil ďalší krvný marker vírusovej infekcie.

Štúdia naznačuje, že podskupina ľudí už mala pamäťové T-bunky z predchádzajúcich infekcií z iných sezónnych koronavírusov spôsobujúcich bežné prechladnutie, ktoré ich chránili pred Covid-19.

Tieto imunitné bunky vyhľadávajú proteíny v replikačnom mechanizme – oblasť Covid-19, ktorú má spoločnú so sezónnymi koronavírusmi – a u niektorých ľudí bola táto reakcia dostatočne rýchla a silná na to, aby sa infekcia odstránila v najskoršom štádiu. "Tieto už existujúce T-bunky sú pripravené rozpoznať SARS-CoV-2," povedal Swadling.

Štúdia ukázala ďalší možný priebeh infekcie COVID-19. Alexander Edwards, docent biomedicínskej technológie na Univerzite v Readingu, povedal: „Táto štúdia identifikuje [nový] prechodný výsledok – dostatočnú expozíciu vírusu na aktiváciu časti vášho imunitného systému, ale nie dostatočnú na to, aby ste pocítili symptómy, odhalili významné hladiny vírusu alebo vytvorili protilátkovú odpoveď."

Zistenie je obzvlášť významné, pretože imunitná odpoveď T-buniek má tendenciu poskytovať dlhšie trvajúcu imunitu, zvyčajne roky a nie mesiace, v porovnaní s protilátkami. Takmer všetky existujúce vakcíny proti Covid-19 sa zameriavajú na aktiváciu protilátok proti proteínu, ktorý pomáha SARS-CoV-2 vstúpiť do buniek. Tieto neutralizačné protilátky poskytujú vynikajúcu ochranu pred ťažkým priebehom ochorenia. Imunita však časom slabne a potenciálnou slabinou vakcín založených na spike proteínoch je, že je známe, že táto oblasť vírusu mutuje.

Odpoveď T-buniek nemá tendenciu vyprchať tak rýchlo a vakcína, ktorá by sa zamerala aj na túto oblasť, by pravdepodobne chránila pred novými kmeňmi a možno aj pred úplne novými patogénmi.

„Zistenia z tejto štúdie môžu byť rozhodujúce pri navrhovaní iného typu vakcíny,“ povedal Edwards. „Vakcína, ktorá stimuluje imunitu T-buniek proti rôznym cieľom vírusových proteínov, ktoré sú zdieľané medzi mnohými rôznymi koronavírusmi, by dopĺňala naše očkovacie látky, ktoré indukujú neutralizačné protilátky. Keďže ide o zložky vírusu, protilátky sú menej účinné – namiesto toho vstupujú do hry T-bunky."

Zdroj: Info.sk, TM, nature.com, sciencemediacentre.org