• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Nedeľa, 17.10.2021Meniny má Hedviga
Bratislava

5 vecí, ktoré vám hrozia, ak spávate so zasvieteným svetlom

  • 21:40 23.09.2021
  • Bratislava
5 vecí, ktoré vám hrozia, ak spávate so zasvieteným svetlom

Spánok pri zapnutom televízore alebo rozsvietenej lampe nie je pre zdravie prospešný. Prejaviť sa to môže až piatimi negatívnymi spôsobmi.

Ako malé deti sme sa všetci báli zaspať potme. Zasvietená lampička bola to jediné, čo nás počas spánku dokázalo ochrániť pred príšerami v skrini či pod posteľou.

Niektorí z nás aj v dospelosti uprednostňujú spánok pri zasvietenom svetle. Či už ide o sviečku, malú lampu alebo dokonca luster, skutočné nebezpečenstvo sa už dávno neskrýva pod posteľou, ale práve vo svetle, ktoré na nás počas noci dopadá.

1. Poruchy reprodukcie

Ak je telo počas noci vystavené umelému osvetleniu, môže na to doplatiť naša plodnosť. S týmto zistením pred časom šokovala štúdia, ktorá pomocou pokusu na myšiach potvrdila, že tie, ktoré spávali pri umelom osvetlení boli neskôr neplodné.

Negatívne účinky nočného svetla sú zrejmé najmä u žien, ktorých reprodukčné zdravie sa podľa všetkého do veľkej miery riadi cirkadiánnym rytmom, alebo biologickými hodinami.

K zisteniu prispel aj výskum, ktorého sa zúčastnili ošetrovateľky pracujúce na nočných zmenách. Väčšina z nich sa sťažovala na nepravidelný menštruačný cyklus, čo pravdepodobne súvisí s umelým osvetlením.

2. Srdcovo-cievne problémy

Melatonín je hormón so zázračnou funkciou. Okrem toho, že dokáže znížiť telesnú teplotu, znižuje aj krvný tlak, a tak prispieva k ochrane pred ochoreniami obehovej sústavy. Telo produkuje tento hormón v noci počas spánku, čo sa mu však celkom nedarí, ak naň dopadá umelé svetlo.

Ak máte ťažkosti s krvným tlakom, či už ide o zvýšený alebo kolísavý tlak, ktorý zvyšuje riziko porážky a infarktu, skúste si v noci líhať do postele so zhasnutými svetlami.

3. Priberanie

Nadmerné osvetlenie počas spánku vedie aj k spomaleniu metabolizmu. Stretávame sa tak naraz s pomalým trávením a prerušením cirkadiánneho rytmu, čo musí takmer nevyhnutne viesť ku kilám navyše.

To, že svetlo zasvietené počas spánku prispieva k priberaniu, dokázala aj štúdia so 43 tisíc účastníčkami, z ktorých tie, ktoré zaspávali pri zapnutom televízore, na sebe najčastejšie pozorovali pomalé priberanie. Zmena navyše nezávisí ani od kvality spánku, ani od jeho dĺžky.

4. Hormonálne zmeny

Aj jediný zdroj svetla sa vie pohrať s hladinou hormónov v ľudskom tele. Svetlo zo smartfónu, televízie aj počítača prispieva k nedostatku melatonínu, čo následne vedie k zvýšenému množstvu hormónov starnutia a menšiemu počtu omladzujúcich hormónov v krvi.

5. Depresia

Vystavovanie organizmu umelému svetlu počas noci zvyšuje riziko vzniku depresie. So zapnutým svetlom by nemali spávať ani pacienti, ktorí depresiou už trpia – narušenie cirkadiánneho rytmu totiž môže zhoršiť príznaky tohto ochorenia.

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, DP, brightside.me
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Toto jedlo prispeje k rapídnemu zhoršeniu mozgovej funkcie už v priebehu 4 týždňov

Toto jedlo prispeje k rapídnemu zhoršeniu mozgovej funkcie už v priebehu 4 týždňov

VČERA - 19:36Zdravie

Následkom pôsobenia tohto jedla na mozog sa dá vyhnúť pomocou správne zvolených doplnkov. Najúčinnejšou prevenciou je však zdravá strava.

Tento typ introvertov má vyššie riziko depresie

Tento typ introvertov má vyššie riziko depresie

VČERA - 9:10Zdravie

Depresia je viac než len prežívanie negatívnych emócií, ako je smútok a úzkosť.

Prečo sa budíme o tretej ráno a premýšľame nad najväčšími obavami?

Prečo sa budíme o tretej ráno a premýšľame nad najväčšími obavami?

VČERA - 7:31Zdravie

Spánok bežného človeka je pomerne často prerušovaný, no len niektorí na tieto rušivé momenty reagujú vedome. Prečo sa prebúdzame najmä o tretej nadránom a zamestnávame myseľ svojimi najväčšími obavami?

Dva jednoduché spôsoby, ako znížiť riziko COVID-19 o polovicu

Dva jednoduché spôsoby, ako znížiť riziko COVID-19 o polovicu

19:41 14.10.2021Zdravie

Tieto dva rizikové faktory viete mať pod kontrolou.

Smrteľný príznak perimenopauzy, s ktorým sa stretáva každá 10. žena

Smrteľný príznak perimenopauzy, s ktorým sa stretáva každá 10. žena

7:20 12.10.2021Zdravie

Mnohé z nich trpia v tichosti. Tento príznak perimenopauzy predstavuje smrteľné nebezpečenstvo.