Lucia Žitňanská bilbordy z okolia ciest nevytlačila
Poslankyni za SDKÚ-DS Lucii Žitňanskej sa nepodarilo vytlačiť bilbordy z okolia slovenských ciest, ako to navrhovala v novele stavebného zákona.
Cieľom novely bolo poskytnúť obciam a mestám právo všeobecne záväzným nariadením regulovať umiestňovanie reklamných a informačných zariadení (RIZ) na svojom území a tak plniť svoju zákonnú povinnosť účinne rozvíjať územie a zároveň byť za to zodpovedný voličom.
„Dôvodom predloženia návrhu zákona je reakcia na kritickú situáciu RIZ na Slovensku. Samosprávy sú zo zákona zodpovedné za rozvoj a výzor svojho územia. Sú vystavené tlaku občanov situáciu riešiť, ale na jej riešenie nemajú dostatočné nástroje,“ argumentuje Žitňanská.
Bilbordy by sa vzdialili
Informačné, reklamné a propagačné zariadenia by sa podľa právnej normy mohli umiestňovať minimálne 200 metrov od osi priľahlého jazdného pásu diaľnic, ciest pre motorové vozidlá, ciest I. triedy a miestnych komunikácií určených pre motorové vozidlá a najmenej sto metrov od osi priľahlého jazdného pásu ciest II. a III. triedy a miestnych komunikácií I. až III. triedy.
„Je preukázané, že vonkajšia reklama odpútava pozornosť vodičov pri šoférovaní, čím zvyšuje nehodovosť, spôsobuje poškodenia zdravia a majetku a tým značné hospodárske škody,“ vysvetľuje poslankyňa za SDKÚ-DS.
Právna norma umožní obciam zaviesť nový typ miestnej dane, ktorou je daň za vonkajšiu reklamu. Platila by sa ako ročná daň a výnos z nej by bol príjmom obcí, ktoré by zároveň rozhodovali o jej výške.
Posilnila by práva obce
Žitňanskej novela rovnako posilňuje právomoc obcí, keď im dáva možnosť formulovať v rámci územného plánu aj ďalšie zásady a regulatívy, akými sú umiestnenie a usporiadanie reklamných a informačných zariadení a využívanie a ochrana územia vymedzeného ako vinohrady, respektíve vinice, ktoré môžu mať pre obec zásadnú prioritu.
Návrh dáva obci právomoc rozhodnúť o umiestnení a odstránení určitého druhu zariadenia, rovnako bude mať obec možnosť úplne zakázať umiestnenie určitého druhu zariadenia na svojom území, či už celom alebo jeho časti.
„Informačné, reklamné a propagačné zariadenia negatívne ovplyvňujú životné prostredie, malebnosť slovenskej krajiny, sú necitlivo umiestňované do atraktívnych miest a výhľadov, čím dochádza k ich devastácii a znehodnoteniu pre celú verejnosť,“ poznamenáva poslankyňa za SDKÚ-DS.
Bilbordy podľa nej páchajú obrovské škody v cestovnom ruchu. Atraktívne turistické destinácie, akými sú hlavné mesto Bratislava či krajské mestá, trpia neregulovaným výskytom zariadení, ktoré znehodnocujú mestský priestor, ničia pôvodný urbanizmus a architektúru.
Automobilka Honda hlási strmý nárast zisku za uplynulý rok 2023/2024
Japonská automobilka Honda vykázala strmý nárast zisku za uplynulý rok 2023/2024 až o 70 %, keďže predaj jej vozidiel sa zvýšil a slabý jen posilnil príjmy zo zahraničia.
Čínska automobilka BYD vykázala najslabší rast zisku od roku 2022
Čínsky výrobca elektrických áut BYD oznámil za 1. štvrťrok tohto roka rast zisku o viac než desatinu, tempo rastu je však najslabšie od roku 2022.
V roku 2024 by sa malo na svete predať 17 miliónov elektrických áut
Predaj elektrických áut v roku 2024 výrazne vzrastie aj napriek zložitým podmienkam na niektorých trhoch.
Tesla znížila ceny na viacerých kľúčových trhoch
Americký výrobca elektrických áut počas uplynulého víkendu znížil ceny na viacerých dôležitých trhoch vrátane Číny a Nemecka.
Tesla zvažuje prepustenie 20 % pracovnej sily
Americký výrobca elektromobilov Tesla sa údajne pripravuje na prepustenie až 20 % pracovnej sily.