Neúspešnú reklamáciu u obchodníka môže vybaviť za klienta aj banka
- 9:24 02.04.2019
- Bratislava

Ak klient nepochodí s reklamáciou u obchodníka, môže sa obrátiť na svoju banku.
Platiť kartou sa klientom bánk oplatí. Na jednej strane ide o rýchlejší, pohodlnejší a bezpečnejší spôsob úhrady za tovary a služby, na tej druhej klienti získavajú veľkú výhodu v podobe širších možností reklamácie. Jednou z nich je tzv. chargeback, ktorý sa vzťahuje len na platby realizované platobnou kartou. Ak klient nepochodí s reklamáciou u obchodníka, môže sa tak obrátiť na svoju banku, ktorá po posúdení situácie môže úhradu spätne zúčtovať. Ako postupovať pri uplatnení reklamácie cez banku, radí Marcela Králová, podpredsedníčka Združenia pre bankové karty.
Chargeback je reklamačný medzibankový proces, pri ktorom banka neoprávnenú, chybne zaúčtovanú alebo neautorizovanú platbu spätne zaúčtuje. „Najčastejšie ide o prípady, kedy si obchodník nesplnil záväzok a tovar, za ktorý klient zaplatil, nedodal v požadovanej kvalite alebo vôbec, ak klientovi prišiel iný tovar ako si objednal, ale časté sú aj prípady, že miesto originálneho tovaru bol klientovi doručený 'fejk',“ vysvetľuje Králová.
Zároveň však poukazuje na nevedomosť klientov, mnohí z nich totiž netušia, že vrátenie peňazí cez chargeback si môžu uplatniť aj vtedy, ak predajca skrachuje, duplicitne zaúčtuje platbu, alebo ak zruší napríklad kúpenú dovolenku či zaplatené podujatie.
Podľa nej sa držiteľ karty musí najskôr pokúsiť vyriešiť vrátenie prostriedkov priamo s obchodníkom, od ktorého tovar či službu zakúpil. „Obchodník by mal finančné prostriedky vrátiť zákazníkovi spravidla do 15 až 30 dní. Ak sa tak nestane, obchodník vrátenie peňazí zamietne alebo klient nedostane žiadnu spätnú odpoveď, až vtedy môže platbu reklamovať v banke. Po poskytnutí detailných informácií od klienta banka vráti prostriedky na účet klienta a uplatní si chargeback voči banke, ktorá má zmluvu s predajcom,“ radí Králová.
Majitelia obchodov, e-shopov aj dodávatelia služieb fungujú na princípe jasných pravidiel reklamácie. Rovnako tak aj kartové spoločnosti pri službe chargeback, kde reklamáciu vybavuje banka klienta. Samotný chargeback pritom nemusí byť vždy úspešný, preto je dôležitá spolupráca klienta s bankou. Ten musí doložiť presný popis tovaru, ktorý si objednal, napríklad tenisky konkrétnej značky, v čiernej farbe a veľkosti 42 a rovnako aj potvrdenie objednávky od obchodníka. Taktiež je nevyhnutné, aby sa držiteľ karty snažil najskôr kontaktovať obchodníka.

PS: Fico od EÚ žiada jednotnú odpoveď na clá, jej jednotu ale zrádza
Premiér Robert Fico od EÚ žiada jednotnú odpoveď na americké clá, sám ale jej jednotu plánovanou návštevou Moskvy zrádza.

Krátky vyzýva Tarabu, aby zverejnil podklady k posudzovaniu vplyvov baterkárne
Taraba v minulosti priznal, že dokumentácia projektu vykazuje nízku kvalitu.

Europoslanci z PS vyzvali inštitúcie EÚ vyšetriť zneužívanie fondov na Slovensku
Yar sa v súvislosti s touto témou v pondelok prihlásila do rozpravy v pléne europarlamentu, aby situáciu predostrela ostatným členom zákonodarného zboru EÚ.

Odborári prídu v rámci druhého konsolidačného balíka s vlastnými opatreniami
Vláda zapojila do prípravy druhého konsolidačného balíka na budúci rok aj odborárov, ktorí majú prísť s vlastnými opatreniami.

Analytik: Efekt Trumpových ciel už vidieť aj na číslach k HDP
Hospodársky rast eurozóny v úvode tohto roka priniesol pozitívne čísla, keď bol o niečo vyšší, než očakával trh.