Mladí Slováci plánujú minúť na darčeky od 90 do 200 eur
- 12:40 19.12.2017
- Trnava

Viac ako polovica opýtaných v rámci prieskumu si nerobí na vianočné nákupy rozpočet.
Takmer polovica mladých ľudí plánuje v tomto roku minúť na darčeky od 90 do 200 eur. Vyplýva to z novembrového elektronického prieskumu Fakulty masmediálnej komunikácie (FMK) Univerzity sv. Cyrila a Metoda (UCM) v Trnave, ktorý sa zameral na zisťovanie nákupných preferencií generácie "millennials".
Na prieskume sa zúčastnilo viac ako 300 respondentov prevažne vo veku 20 až 24 rokov. Jeho cieľom bolo zistiť zákaznícke očakávania a preferencie v predvianočnom období. Takmer polovica opýtaných uviedla, že pri nákupe na uvedenú sumu nakúpi tri až šesť darčekov. Takmer každý kupuje darčeky rodičom, väčšina ešte súrodencom a priateľovi či priateľke. Táto skupinka ľudí predbehla aj starých rodičov či priateľov. Menšie percento ľudí kúpi darček aj iným členom rodiny, kolegom a spolužiakom. Väčšinu svojich výdavkov plánuje táto skupina respondentov financovať z peňazí z brigád alebo rôznych iných zdrojov.
Viac ako polovica opýtaných si nerobí na vianočné nákupy rozpočet a pri nakupovaní sa nechá najviac ovplyvniť odporúčaním známych alebo internetovou reklamou či reklamou na sociálnych sieťach. Málokto nakúpil v predstihu, aby ušetril peniaze. Ani tento rok väčšina neplánuje stráviť viac času pri porovnávaní cien ako zvyčajne. Tri štvrtina opýtaných uviedla, že pri výbere darčekov nezohľadňuje ich pôvod a spôsob výroby. Najviac ľudí si myslí, že na nákupy minie rovnako ako v posledných rokoch, ale takmer rovnako veľa ľudí očakáva vyššie výdavky, zvyšok nevie a najmenšie percento plánuje investovať menej. Väčšina tých, čo ušetrí, síce ešte nevie na čom konkrétne, ale 25 percent plánuje nakúpiť len potrebné darčeky.
Najpopulárnejšími na nákup sú internetové a tradičné obchody a obchodné reťazce. Používanie e-shopov pri nákupoch koreluje s trendmi a má rastúcu tendenciu. Najviac sa cez internet nakupujú knihy, kozmetika, parfumy, oblečenie a topánky.
Viac ako polovicu opýtaných by potešilo ako darček od iných oblečenie a topánky, takmer rovnaké množstvo si želá kozmetiku a parfumy a tiež by si pod stromčekom radi našli dobrú knihu. Tretine stačí obyčajná obálka s hotovosťou, 108 opýtaných túži po dovolenke alebo zájazde. Populárne darčeky sú aj vstupenky do divadla či na koncert, šperky a hodinky, aj služby ako wellness alebo masáž.
Informoval Peter Krajčovič z PR kabinetu FMK.

PS: Fico od EÚ žiada jednotnú odpoveď na clá, jej jednotu ale zrádza
Premiér Robert Fico od EÚ žiada jednotnú odpoveď na americké clá, sám ale jej jednotu plánovanou návštevou Moskvy zrádza.

Krátky vyzýva Tarabu, aby zverejnil podklady k posudzovaniu vplyvov baterkárne
Taraba v minulosti priznal, že dokumentácia projektu vykazuje nízku kvalitu.

Europoslanci z PS vyzvali inštitúcie EÚ vyšetriť zneužívanie fondov na Slovensku
Yar sa v súvislosti s touto témou v pondelok prihlásila do rozpravy v pléne europarlamentu, aby situáciu predostrela ostatným členom zákonodarného zboru EÚ.

Odborári prídu v rámci druhého konsolidačného balíka s vlastnými opatreniami
Vláda zapojila do prípravy druhého konsolidačného balíka na budúci rok aj odborárov, ktorí majú prísť s vlastnými opatreniami.

Analytik: Efekt Trumpových ciel už vidieť aj na číslach k HDP
Hospodársky rast eurozóny v úvode tohto roka priniesol pozitívne čísla, keď bol o niečo vyšší, než očakával trh.