Cargo vlani prehĺbilo svoju stratu podľa plánov
- 15:31 21.02.2013
- BRATISLAVA

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. hospodárila v minulom roku po druhej predbežnej uzávierke celkovo so stratou 23,957 mil. eur.
Prevádzkové výnosy spoločnosti vlani dosiahli 320,39 mil. eur a prevádzkové náklady 265,66 mil. eur, takže pozitívny prevádzkový výsledok dosiahol 54,73 mil. eur. Za použitie železničnej dopravnej cesty Cargo zaplatilo Železniciam Slovenskej republiky 44,14 mil. eur. Cargo v roku 2012 prepravilo spolu 35,3 mil. ton tovarov, čo je medziročne menej o 5,9 %, resp. o 2,2 mil. ton. Na dovoz pripadlo 14,74 mil. ton, vývoz 8,06 mil. ton, vnútroštátnu prepravu 4,21 mil. ton a na tranzit 8,28 mil. ton.
"Cargo predpokladá v tomto roku zachovanie objemu prepravy približne na úrovni z roku 2012. Zatiaľ však valné zhromaždenie, teda ministerstvo dopravy ako 100-percentný akcionár, neschválilo podnikateľský plán na rok 2013, je preto predčasné hovoriť o ďalších detailoch," dodal Halanda.
Nákladný vlakový prepravca očakáva, že do konca tohto roka ukončí pracovný pomer s plánovaným počtom šesťsto zamestnancov v súlade s nahláseným hromadným prepúšťaním.
"Optimalizácia počtu zamestnancov spoločnosti a ich prispôsobenie prepravným výkonom neustále pokračuje a je to postupný proces. Optimalizácia sa dotýka všetkých zložiek od administratívy až po prevádzku," uviedol Halanda. Koncom minulého roka malo Cargo 6 822 zamestnancov a ich počet sa medziročne znížil o 1 232, teda o 15,3 %. V závere roku 2011 spoločnosť ešte zamestnávala 8 054 ľudí. Od konca vlaňajška do začiatku februára ubudlo ďalších 44 pracovníkov, ich stav sa tak znížil na 6 778.
Cargo nepredpokladá, že v prípade odchodu amerických majiteľov z U.S. Steel Košice by sa okamžite znížil objem prepravy pre túto spoločnosť. Na výkonoch Carga sa táto preprava podieľa tretinou. "Naša spoločnosť by sa, samozrejme, novej situácii musela prispôsobiť. Je však veľmi predčasné prezentovať konkrétne kroky, keďže zatiaľ nevieme, či sa vôbec U.S. Steel Košice predá, kto bude prípadne nový vlastník, aký objem a druh výroby v Košiciach zachová a ako rýchlo zmeny urobí," dodal Halanda.
Pre U.S. Steel vlani Cargo prepravilo 11,83 mil. ton tovaru, čo z celkových výkonov 35,3 mil. ton predstavuje 33,5 %. Tržby Carga z prepravy pre U.S. Steel dosiahli 83,85 mil. eur, čiže 30,3 % z jeho celkových prepravných tržieb. Ďalšie tržby od oceliarne za pobyty a používanie vozňov oproti tržbám z prepravy boli minimálne.
"Ak by sme nepreviezli ani tonu, znamenalo by to výpadok tržieb minimálne 83,8 mil. eur a ďalších tržieb za používanie a pobyty vozňov. Na dopravnej ceste by sme ušetrili okolo 15 mil. eur, na elektrine, nafte 15 mil. eur a náklady za zahraničné úseky 8,7 mil. eur," vypočítal Halanda. Popri výpadku tržieb by úspora na nákladoch dosiahla 38,7 mil. eur. Keby Cargo podľa neho hneď nenastavilo prevádzku firmy na prepravu 24 mil. ton, čiže bez výkonov pre U.S. Steel, a neznížilo fixné náklady na ľudí a prenájmy, čistá strata z výpadku tržieb by bola okolo 45 mil. eur.

Trump: USA získajú z dohody o nerastoch s Ukrajinou viac ako 350 miliárd dolárov
Americký prezident Donald Trump očakáva, že dohoda o nerastných surovinách s Ukrajinou môže Spojeným štátom priniesť príjmy vo výške viac ako 350 miliárd dolárov (307,75 miliardy eur).

SKDP: Podnikateľom sa tento rok zmenili niektoré pravidlá pri finančnom lízingu
Finančný lízing je obľúbeným spôsobom, ako firmy financujú nákup osobných a nákladných vozidiel, strojov, technológií či nehnuteľností.

Výpadok elektriny v Španielsku spôsobil straty za približne 1,6 miliardy eur
Rozsiahly výpadok elektrickej energie, ktorý zasiahol v pondelok Španielsko, spôsobil hospodárske škody v celkovej výške približne 1,6 miliardy eur.

Wang I: Peking neustúpi, ak sa Washington rozhodne pokračovať v colnej vojne
Peking neustúpi, ak sa Washington rozhodne pokračovať v colnej vojne, zdôraznil v stredu čínsky minister zahraničných vecí Wang I.

Šefčovič odhalil pozadie rokovaní s USA: Na toto sa pripravuje EÚ
Únia je pripravená chrániť záujmy európskych podnikov a európskych obyvateľov, tvrdí Maroš Šefčovič.