KDH a Most-Híd sa rozchádzajú pri projekte D4 a R7
- 17:30 17.02.2016
- BRATISLAVA

Kresťanským demokratom sa nepáči, že o návrhu na uzavretie koncesnej zmluvy pre projekt D4 a R7 rozhodla súčasná vláda.
"Za prvej vlády Roberta Fica boli PPP projekty podľa ministerstva financií nevýhodné približne o 30 miliónov eur. Realita ukázala, že sú to až dve miliardy. Dnes hovorí ministerstvo financií o predražení na úrovni 62 miliónov eur, ale pri skúsenostiach s projektmi vlády Roberta Fica to môže byť oveľa viac," upozornil predseda KDH Ján Figeľ. Podobné rozhodnutia o výstavbe formou PPP na úsekoch D1 za prvej Ficovej vlády sa podľa KDH ukázali ako zmanipulované a nevýhodné pre verejné financie. Preto ich vtedajší minister dopravy Ján Figeľ zastavil a následným financovaním z fondov Európskej únie sa ušetrili len na stavebných nákladoch dve miliardy eur.
Poslanec Pavol Zajac (KDH) si myslí, že ak vláda nemá čo skrývať, tak mala vytvoriť dostatočný časový priestor na odborné posúdenie o spôsobe výstavby, ale hlavne financovania D4 a R7. Čas do volieb je podľa neho príliš krátky na to, aby táto diskusia a posúdenie boli primerané k dopadu na verejné výdavky. Ministerstvo dopravy podľa Zajaca urobilo strategickú chybu už pred dvoma rokmi, keď spojilo do jedného PPP projektu R7 a D4. Za chybu považuje aj to, že sa rozhodlo o príprave výstavby iba cez model PPP.
Poslanec za Most-Híd Árpád Érsek považuje za dobré pre ľudí v regióne na juhovýchod od Bratislavy, že projekt D4 a R7 odsúhlasila ešte terajšia vláda. Zavŕši sa tým proces, na príprave ktorého sa podieľal ešte ako štátny tajomník ministerstva dopravy počas vlády Ivety Radičovej. Transparentná súťaž podľa neho priniesla výhodnú cenu pre štát a preto privítal, že sa začne výstavba. "Situácia na ceste I/63 je už dlho neúnosná a ľudia dochádzajúci do Bratislavy z južného Slovenska strácajú denne celé hodiny," zdôraznil Érsek. Jednou z priorít strany Most-Híd je, aby sa ľudia z každej obce mohli dostať do tridsať minút na rýchlostnú cestu alebo diaľnicu. Preto je potrebný generel dopravy, ktorý zabezpečí, aby výstavba diaľnic a rýchlostných ciest bola kontinuálna bez ohľadu na striedanie vlád.
Inštitút finančnej politiky pri ministerstve financií priznal, že ak by bol projekt D4 a R7 pripravený na financovanie klasicky cez štátny rozpočet, tak by výstavba bola lacnejšia o 62 mil. eur oproti PPP. Realistický scenár inštitútu predpokladá, že ak by sa začalo stavať s využitím verejných zdrojov až v roku 2018, keďže teraz to nie je reálne, PPP by bol výhodnejší o 113 mil. eur. Pri začiatku výstavby za peniaze štátu v roku 2017 by to bolo v prospech PPP už len o 26 mil. eur.
Predošlé vedenie ministerstva dopravy na čele s Jánom Figeľom v čase Radičovej vlády uvažovalo o výstavbe D4 a R7 formou PPP projektu. Využitie eurofondov na tento projekt totiž nebolo a ani v súčasnosti nie je reálne. Súčasné vedenie rezortu dopravy tvrdí, že štát momentálne nemá prostriedky na financovanie takého rozsiahleho projektu a štúdia realizovateľnosti potvrdila výhodnosť využitia PPP. Realizácia projektu má podľa ministerstva zmysel iba v kombinácii D4 a R7, čo ukázala aj štúdia.
Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák si myslí, že R7 by mala menší význam, keby sa postavila bez D4. "Máme veľký prísun dopravy z juhu, ktorú by mala R7 odľahčiť," uviedol. V prvom roku po sprevádzkovaní D4 a R7, teda o štyri roky, sa podľa experta osobná doprava v Bratislave odľahčí zhruba o 15 % a nákladná o 50 %. "Intenzita dopravy na obchvate sa v prvom roku prevádzky bude pohybovať na úrovni 40 - 45 tisíc automobilov denne," očakáva Palčák.

Richter: Nevylučujem, že transakčná daň bude kompletne prehodnotená
Daň z finančných transakcií, ktorá platí od 1. apríla, môže byť po istom čase kompletne prehodnotená.

Káva je čoraz drahšia, cenu ovplyvnia aj clá
Klimatická zmena a s ňou spojené nepriaznivé počasie majú negatívny vplyv na úrodu kávy.

Stres v práci z používania digitálnych technológií pociťuje 63 % Slovákov
Stres v práci z každodenného používania digitálnych technológií má 63 % Slovákov.

Najmenej cenovo dostupné bývanie je v Bratislave a na východe Slovenska
Cenovo najdostupnejšie byty sú v Nitrianskom, Trenčianskom a Banskobystrickom kraji.

Trump navrhuje zvýšenie vojenských výdavkov o 13 %
Spojené štáty plánujú zvýšiť vojenské výdavky vo fiškálnom roku 2026 o 13 % až na 1,01 bilióna dolárov. Vyplýva to z požiadavky prezidenta Donalda Trumpa, ktorú zverejnil v pondelok Biely dom.