• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Pondelok, 29.4.2024Meniny má Lea
10°Bratislava

Chystá sa tender na rýchliky, zapojí sa RegioJet či Arriva

  • 8:36 26.09.2015
  • BRATISLAVA
Chystá sa tender na rýchliky, zapojí sa RegioJet či Arriva

Ministerstvo dopravy pripravuje súťaž na prevádzkovateľa diaľkovej osobnej železničnej dopravy vo verejnom záujme na trati z Bratislavy do Banskej Bystrice. Rezort zatiaľ zverejnil predbežné oznámenie o tendri vo Vestníku verejného obstarávania. Dopravca by mal zabezpečovať ročne predbežne 1,5 milióna vlakových kilometrov, pričom objem výkonov bude spresnený osobitným dodatkom k zmluve.

Štát sa chce vyhnúť Figeľovým chybám

Trasa rýchlikov bude viesť z Hlavnej stanice v Bratislave, cez stanice Bratislava Vinohrady, Galanta, Šaľa, Šurany, Podhájska, Levice, Kozárovce, Nová Baňa, Žarnovica, Žiar nad Hronom, Zvolen os. st., Zvolen mesto, Sliač kúpele a Banská Bystrica mesto do Banskej Bystrice. V súčasnosti na tejto trase jazdia v osobnej preprave na objednávku štátu vlaky štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK).

"Pripravujeme pravidlá liberalizácie železničnej dopravy medzi Bratislavou a Banskou Bystricou," potvrdil pre agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. "Ide o náročný proces, pretože sa chceme vyhnúť pochybeniam a podozreniam z netransparentnosti a nezákonnosti, ako keď v roku 2011 bývalý minister dopravy Ján Figeľ priamym zadaním bez riadnej súťaže poskytol trať medzi Bratislavou a Komárnom spoločnosti RegioJet," dodal.

Ministerstvo očakáva, že konkurenčný boj vygeneruje výhodné podmienky pre štát a vysoký komfort cestovania pre ľudí. Rezort podľa Kóňu nateraz pripravuje liberalizáciu v osobnej železničnej doprave iba na trati Bratislava - Banská Bystrica. Ministerstvo nateraz chystá liberalizáciu v osobnej železničnej doprave iba na diaľkovej trati Bratislava - Banská Bystrica.

Na súťaž sa pripravuje aj RegioJet

S úspešným uchádzačom rezort uzavrie zmluvu o dopravných službách vo verejnom záujme na základe zákona o doprave na dráhach. Vybranému dopravcovi bude uhrádzať preukázateľnú stratu z plnenia zmluvného záväzku za zrealizované dopravné výkony. Dopravca bude musieť splniť technické a kvalitatívne podmienky na ich zabezpečenie. V oznámení o príprave súťaže nie je uvedená predpokladaná cena ani dĺžka poskytovania dopravných služieb, ani plánovaný termín vyhlásenia obstarávania.

Prípravu súťaže privítal súkromný dopravca RegioJet, a. s. "Svoju ponuku pripravíme a výberového konania sa určite zúčastníme. RegioJet vždy podporoval výberové konania na prevádzkovanie objednávanej (dotovanej) verejnej dopravy," uviedol v stredu hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.

"Je to cesta ako zlepšiť služby zákazníkom, železničnú dopravu pre nich spraviť atraktívnejšou a súčasne lacnejšou z pohľadu požadovaných dotácií. Je to samozrejme cesta, ktorá je vyžadovaná legislatívou EÚ," uviedol. RegioJet v prípade úspechu v súťaži chce výrazne zlepšiť služby cestujúcim na uvedenej trati a zároveň ušetriť dotácie štátu na prevádzku týchto spojov. RegioJet zabezpečuje na Slovensku osobnú vlakovú dopravu vo verejnom záujme z Bratislavy do Komárna. Na vlastné náklady prevádzkuje diaľkové vlaky z Bratislavy a Prahy do Košíc.

O vlaky z Bratislavy do Banskej Bystrice má záujem aj Arriva

O prevádzkovanie rýchlikov z Bratislavy do Banskej Bystrice na objednávku štátu sa zaujíma aj spoločnosť Arriva. "V prípade, že bude vypísaná verejná súťaž, určite sa budeme o zabezpečenie vlakového spojenia medzi Bratislavou a Banskou Bystricou uchádzať. Pokiaľ ide o našu ponuku, tú budeme vedieť špecifikovať až vtedy, keď budeme poznať súťažné podmienky," informoval agentúru SITA generálny riaditeľ spoločnosti Arriva na Slovensku László Ivan.

Spoločnosť má záujem o liberalizáciu trhu, ktorá bude v prospech cestujúcich na Slovensku. Arriva je súčasťou nemeckej železničnej spoločnosti Deutsche Bahn. "Máme teda dostatok skúsenosti, na základe ktorých budeme našu ponuku pripravovať," dodal Ivan.

"Železničná spoločnosť Slovensko sa rozhodne o účasti v súťaži po preštudovaní jej podmienok. ZSSK má dlhodobý záujem naďalej jazdiť na linke Bratislava - Banská Bystrica aj diaľkovými vlakmi," uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa štátneho dopravcu Jana Morháčová. Vlaky ZSSK najazdia v diaľkovej doprave na uvedenej trase 1,2 milióna kilometrov. "Účasť v tendri zvažujeme a podanie ponuky budeme posudzovať podľa konkrétnych podmienok," zareagovala hovorkyňa českého súkromného vlakového dopravcu Leo Express Petra Valentová. Leo Express prevádzkuje diaľkovú vlakovú dopravu z Prahy do Košíc.

Z Bratislavy do Banskej Bystrice má podľa návrhu nového grafikonu vlakovej dopravy (začne platiť v polovici decembra) jazdiť priamo denne osem párov rýchlikov. V súčasnosti na tejto trati premáva priamo medzi oboma mestami iba jeden pár vlakov a na ostatné vlaky je potrebné prestupovať vo Zvolene. Štát si objednáva vlaky v ucelenom balíku a nie na jednotlivé trate, takže nie je známe, koľko stojí prevádzka jednotlivých vlakov.

Doterajšie váhanie štátu je prirodzené

Doterajšie váhanie štátu s prípravou súťaže na prevádzku rýchlikov medzi Bratislavou a Banskou Bystricou je podľa bývalého generálneho riaditeľa ZSSK Pavla Kravca prirodzené. "SR nemá ešte skúsenosti s liberalizáciou a jej dopadmi na štát, občanov a v konečnom dôsledku aj na dopravcov," uviedol pre agentúru SITA.

Pripomenul divokú liberalizáciu v komerčnej, nedotovanej vlakovej doprave na trati Bratislava - Košice, ktorá podľa neho ruinuje dopravcov. "Zo štátnej dotácie sa stáva mantra, ktorou sa operuje, len aby jej štát podľahol a rýchlo vyhlásil súťaž bez pravidiel," dodal Kravec. Za potrebné považuje zohľadniť vstup investorov na železničný trh v lukratívnych segmentoch a povinnosť štátu zabezpečiť dopravnú obslužnosť na vysokorýchlostných tratiach. Ako aj reguláciu prevádzky na tratiach s liberalizovanou dopravou tak, aby to nemalo vplyv na spomaľovanie vlakov v regionálnej doprave, ako napríklad v Česku.

"Okrem medzi Bratislavou a Banskou Bystricou spojenia v diaľkovej doprave by mohla byť v budúcnosti liberalizovaná doprava bez konkrétneho vymenovania, lebo v princípe dopravu na každej trati môže prevádzkovať neštátny dopravca," myslí si Kravec. Všetko podľa neho závisí od ochoty štátu financovať vzniknutú stratu. "Sú však predsa len niektoré regionálne trate v okolí veľkých miest, ktoré sú z pohľadu liberalizácie dopravy perspektívne. Napríklad, okolie Nitry, Prievidze, Topoľčian, Lučenca či Humenného," dodal.
Zdroj: WebNoviny.sk
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Ruský think tank varuje pred stagnáciou priemyselnej produkcie a investícií

Ruský think tank varuje pred stagnáciou priemyselnej produkcie a investícií

VČERA - 19:06Ekonomické

Ruská priemyselná výroba a investície stagnujú, vývoz tovaru sa naďalej zhoršuje a ziskovosť vo väčšine odvetví klesá.

Dubaj začína s výstavbou najväčšieho letiskového terminálu na svete

Dubaj začína s výstavbou najväčšieho letiskového terminálu na svete

VČERA - 16:44Ekonomické

Dubaj v nedeľu oznámil, že začal s výstavbou nového terminálu na medzinárodnom letisku Al Maktoum, ktoré sa tak stane najväčším na svete.

Rusko hrozí Západu tvrdou reakciou, ak sa dotkne jeho majetku

Rusko hrozí Západu tvrdou reakciou, ak sa dotkne jeho majetku

VČERA - 15:04Ekonomické

Ruskí predstavitelia v nedeľu opäť pohrozili Západu tvrdou reakciou v prípade, že skonfiškuje zmrazený ruský majetok.

Kamenický: Uvažujeme o dlhopisoch, ktoré by si mohli kúpiť bežní ľudia

Kamenický: Uvažujeme o dlhopisoch, ktoré by si mohli kúpiť bežní ľudia

VČERA - 14:42Ekonomické

Ministerstvo financií uvažuje nad možnosťou vydávať štátne dlhopisy, ktoré by si mohli kúpiť priamo bežní ľudia.

Vláda žiadne zmeny v 2. dôchodkovom pilieri podľa Tomáša nepripravuje

Vláda žiadne zmeny v 2. dôchodkovom pilieri podľa Tomáša nepripravuje

VČERA - 13:24Ekonomické

Vláda nepripravuje žiadne zmeny, ktoré by pripravili ľudí o úspory v 2. dôchodkovom pilieri a ani neplánuje ďalšie znižovanie príspevkov do tohto sporenia.