Podnikateľom sa nenarodíme, potrebujeme vzdelávanie
- 11:15 20.11.2014
- BRATISLAVA

Štúdia zameraná na vnímanie podnikania ukázala, že samostatné podnikanie si dokáže predstaviť len 20 percent obyvateľov Slovenskej republiky.
Vyplýva z neho, že 55% Slovákov sice vníma podnikanie pozitívne, ale len 20% z nich si vie predstaviť, že skutočne podnikať začne. Najpozitívnejšie sa k podnikaniu stavajú Slováci vo veku do 35 rokov a ľudia s vyššími príjmami.
Najvyšší podnikateľský potenciál zo skúmaných krajín má Mexiko, kde možnosť vlastného podnikania pripúšťa 80% ľudí. V rámci Európy sa veľmi pozitívne k podnikaniu stavajú tradične v Škandinávii, naopak podobne naladení ako Slováci sú napríklad Nemci.
Vnímanie podnikania sa odlišuje tiež podľa regiónov. Najvyšší podnikateľský potenciál vykazujú respondenti v Trenčíne (77%), naopak najnižší v Nitre (44%) a v Bratislave (48%). Vo všeobecnosti sú podnikaniu viac naklonení ľudia žijúci vo väčších mestách ako v menších obciach.
Prieskum skúmal aj otázku podnikateľského prostredia v jednotlivých štátoch. V tejto otázke sú Slováci skôr skeptickejší – 33% si myslí, že naša spoločnosť, politika a média sú k podnikaniu a podnikateľom skôr alebo dokonca veľmi nepriateľské. Najmenej pozitívne vnímanie bolo zistené v Portugalsku, ktoré je podnikateľsky priateľské len podľa 18% oslovených ľudí.
V rámci projektu sa skúmali názory, či je možné naučiť sa podnikaniu, alebo či je skôr potrebné mať vrodený talent. Napriek tomu že 50% Slovákov sa prikláňa k prvej teórii, vnímajú na Slovensku nedostatok vzdelávacích príležitostí orientovaných na získanie informácii potrebných na rozbeh podnikateľských aktivít. Len 5% z oslovených vníma vzdelávanie v tejto oblasti ako dostatočné, tretina si myslí, že podnikanie by sa malo vyučovať na stredných a vysokých školách.
Štúdia ukázala, že 37% ľudí na Slovensku na vlastnom podnikaní najviac oceňuje možnosť mať vedľajší príjem. Rovnaký počet ľudí považuje za dôležitú nezávislosť na zamestnávateľovi. 28% opýtaných vyzdvihuje možnosť realizáciu vlastných nápadov.
Prieskumu sa zúčastnilo celkom 44 tisíc ľudí v 38 krajinách celého sveta, pre spoločnosť Amway ho realizovala Technická univerzita v Mníchove a spoločnosť GfK. "Cieľom prieskumu je najmä upozorniť na to, ako verejnosť vníma podnikanie, ale tiež na jeho ekonomický potenciál. Chceme podporiť diskusiu o odstraňovaní prekážok, ktoré zakladaniu podnikaniu bránia,” hovorí riaditeľka Amway na Slovensku Ildiko Dikošová.
Amway je celosvetovo najväčšia spoločnosť v oblasti priameho predaja. Jej celosvetový obrat bol v roku 2013 11,8 miliárd dolárov. Zamestnáva viac ako 21 tisíc ľudí a spolupracuje s tromi miliónmi distribútorov. Amway, ktorú založili v roku 1959 Rich DeVos a Jay Van Andel v americkom Michigane, ponúka spotrebiteľský tovar a obchodnú príležitosť podporené globálnym potravinárskym, výrobným a logistickým reťazcom s viac ako 900 vedcami. Novinky zo spoločnosti nájdete na news.amway.cz.

Aké dámske topánky budú v móde na jar 2025?
Členkové čižmy sú ideálnou obuvou do jarného počasia. Sú ideálne pre elegantný aj menej formálny štýl.

Ako BLIK uľahčuje online nakupovanie na Slovensku? Rýchlosť a komfort online platieb
Online nakupovanie je čoraz populárnejšie na celom svete a ani Slovensko nie je výnimkou.

Ktoré práce pri renovácii bytu alebo domu prenechať profesionálom?
Hoci si mnohí myslia, že väčšinu prác týkajúcich sa renovácie bytu alebo domu zvládnu sami, čím si ušetria peniaze, nie je to tak.

Interní a externí účtovníci: Čo je pre vašu spoločnosť najlepšie?
Každá spoločnosť, malá aj veľká, rieši rovnakú otázku - kto bude zodpovedný za vedenie účtovníctva a miezd? Mali by ste zamestnať vlastného účtovníka alebo sa spoľahnúť na externú spoločnosť?

4 seriály inšpirované skutočnými udalosťami, ktoré vás chytia
Chcete sa ponoriť do fascinujúceho sveta skutočných príbehov prenesených na televíznu obrazovku?