Maturanti majú slabú slovenčinu, upozorňuje ministerstvo

Správa o stave používania štátneho jazyka na území Slovenskej republiky z dielne rezortu kultúry upozorňuje na to, že vo vzdelávaní slovenčiny a literatúry v školách sú nedostatky.
V základných aj stredných školách treba zlepšiť vyučovanie spisovného slovenského jazyka. Upozorňuje na to v poradí druhá Správa o stave používania štátneho jazyka na území Slovenskej republiky z dielne rezortu kultúry.
"Už prvá správa upozornila na viaceré nedostatky vo výchovno-vzdelávacom procese, ktoré sa prejavujú v nedostatočnom ovládaní slovenského spisovného jazyka u absolventov základných a stredných škôl," upozorňuje rezort kultúry, podľa ktorého nedostatky stále pretrvávajú.
Žiaci väčšinou odpovedali jednoslovne
Ministerstvo kultúry sa v správe odvoláva na zistenia školskej inšpekcie. Podľa jej zistení sa v základných školách stáva, že sa žiaci nesúvisle vyjadrujú, ich odpovede sú neucelené, často jednoslovné a zväčša iba s pomocou dokážu zdôvodniť správnosť použitých postupov. V školskom roku 2011/2012 skontrolovala inšpekcia úroveň používania a ovládania štátneho jazyka na 5025 vyučovacích hodinách.
Z celkového počtu sledovaných hodín na prvom stupni sa spomínané zistenia inšpekcie ukázali takmer na štvrtine týchto hodín. V stredných odborných školách inšpekcia v minulom i predminulom školskom roku skontrolovala 3 351 hodín, počas ktorých sledovali úroveň používania a ovládania štátneho jazyka.
"Žiaci bez pomoci učiteľa len zriedka dokázali prezentovať výsledky pridelených zadaní s patričnou komunikačnou úrovňou. Komunikačné zručnosti jednotlivcov boli na málo vyhovujúcej úrovni, chýbala im spontánnosť, boli neisté, málo rozvinuté, zvyčajne dominovali jednoslovné výpovede," uvádza sa v zisteniach inšpekcie. Vyučujúci podľa inšpektorov nevenovali náležitú pozornosť kultúre prejavu žiakov, akceptovali prvky nárečia i nedostatky v používaní odbornej terminológie.
Nedostatky sú aj na školách s maďarským jazykom
Nedostatky inšpekcia odhalila aj v školách s vyučovacím jazykom maďarským. "Nedostatočné zabezpečenie ovládania štátneho jazyka vo výchovno-vzdelávacom procese sa prejavuje slabou pripravenosťou žiakov základných a stredných škôl s vyučovacím jazykom maďarským, z ktorých mnohí ani po absolvovaní povinnej školskej dochádzky nie sú schopní dorozumieť sa v štátnom jazyku a sú odkázaní na pomoc starších rodinných príslušníkov, ktorí mali pravdepodobne v minulosti utvorené lepšie podmienky na osvojenie si štátneho jazyka, ako je to u nás v posledných rokoch," uvádza rezort kultúry v správe.
V 40 percentách sledovaných hodín v základných školách inšpekcia odhalila, že viacerí žiaci sú pri komunikácii nesmelí a neistí a často sa nevyjadrujú správne a plynulo. Žiaci podľa zistení inšpekcie nemali osvojenú slovnú zásobu, nedokázali tvoriť samostatne vety, súvisle a obsažnejšie odpovedať na otázky, plynule čítať text, častejšie si vyžadovali výraznú pomoc učiteľov aj v maďarskom jazyku.
Chyba je podľa inšpektorov aj na strane učiteľa. "Vo viacerých školách učitelia uplatňovali preklad do materinského jazyka na úkor precvičovania slovnej zásoby či gramatického javu v štátnom jazyku a iba ojedinele využívali zvukové nahrávky so slovenským textom a CD nosiče s ukážkami literárnych diel," uvádza sa v správe.
Treba skvalitniť komunikáciu žiakov
Rezort kultúry odporúča okrem iného zabezpečiť pravidelné školenia pre učiteľov materských, základných a stredných škôl, legislatívne zabezpečiť vyučovanie slovenského jazyka v školách s vyučovacím jazykom maďarským v malých skupinách a zvýšiť hodinovú dotáciu predmetu slovenský jazyk a literatúra so zapojením slovenských lektorov v týchto školách.
Dbať by sa v školách malo na skvalitnenie komunikácie žiakov, napríklad zadávaním úloh na riešenie reálnych situácií zo života a rozvíjať vzájomnú komunikáciu žiakov v rámci dvojíc alebo skupín, vo vyučovaní slovenčiny by sa tiež mali zaviesť inovácie.
"Rezort školstva sa v zmysle návrhu uznesenia oboznámi so závermi a odporúčaniami Správy Ministerstva kultúry SR a zváži možnosť ich realizácie," reagoval rezort školstva. Podľa jeho tlačového oddelenia ministerstvo venuje problematike štátneho jazyka neustálu systematickú pozornosť a to napríklad kontinuálnym vzdelávaním pre učiteľov s vyučovacím jazykom maďarským, v nových pripravovaných osnovách sa tiež ráta s posilnením slovenčiny v základných školách. Okrem toho podľa ministerstva Štátny pedagogický ústav chystá ďalšie aktivity, ktoré sa budú venovať slovenčine v školách.

Vlachynský: DRG systémom sa jadro problému slovenských nemocníc nerieši
Z krátkodobého hľadiska bude efekt zavedenia DRG systému v slovenských nemocniciach minimálny, jadro problému sa ním nerieši, tvrdí analytik Martin Vlachynský.

Na pasienku útočil vlk, oblasť monitorujú ochranári
Vlkom sa na Slovensku darí, tvrdí Štátna ochrana prírody SR.

Nedeľa bez politických diskusií má podporu aj v opozícii
Premiérov návrh chce podporiť jedna z opozičných strán.

Diaľnicu D1 v smere do Bratislavy popoludní otvorili
Diaľnicu D1 v smere zo Senca do Bratislavy v nedeľu popoludní otvorili.

Stále platia výstrahy pred búrkami, môžu prísť aj povodne
Na malých tokoch podľa meteorológov môže dôjsť k vzostupu vodných hladín.