Deväť závodov Volkswagenu štrajkuje
- 19:07 02.12.2024
- Wolfsburg

Zamestnanci v deviatich z desiatich nemeckých závodov automobilky Volkswagen (VW) začali v pondelok dvojhodinový štrajk za svoju budúcnosť. TASR o tom informuje na základe správ Reuters a DPA.
Volkswagen, najväčší európsky výrobca automobilov, sa totiž zmieta v hlbokej kríze. Manažment preto plánuje zatvárať niektoré prevádzky v Nemecku, po prvý raz v 87-ročnej histórii spoločnosti. Potrebuje totiž drasticky znížiť vysoké náklady na pracovnú silu v Nemecku a zvýšiť zisk, aby si ubránil podiel na trhu zoči-voči lacnej konkurencii z Číny a poklesu dopytu po automobiloch.
Pracovníci na ranných zmenách štrajkovali dve hodiny, zatiaľ čo tí, ktorí pracujú popoludní, plánujú odísť z práce skôr na protest proti požiadavkám vedenia, medzi ktoré patrí aj plošné zníženie miezd o 10 %.
Zástupcovia odborov a manažment sa opäť stretnú 9. decembra, aby pokračovali v rokovaniach o novej pracovnej zmluve pre zamestnancov nemeckej divízie VW. Odbory pritom avizovali, že odmietnu všetky návrhy, ktoré nebudú zahŕňať dlhodobé plány na udržanie výroby v každom závode VW.
V sobotu (30. 11.) vypršala platnosť dohody o tzv. „pracovnom mieri“, ktorá bránila štrajkom alebo iným akciám. Štrajky môžu trvať 24 hodín alebo aj neobmedzený čas, ak nedôjde k dohode na ďalšom kole vyjednávaní 9. decembra. V hlavnom závode Volkswagenu, vo Wolfsburgu, pondelkový dvojhodinový štrajk znamená, že sa vyrobí o niekoľko stoviek áut menej vrátane ikonického Golfu, uviedli odborové zdroje.
Kríza v najväčšej európskej automobilke zasiahla Nemecko v čase ekonomickej neistoty a domácich politických otrasov, ako aj širších problémov v automobilovom sektore v Európe. Generálny riaditeľ konkurenčnej spoločnosti Stellantis Carlos Tavares v nedeľu (1. 12.) náhle odstúpil po tom, čo skupina tento rok stratila približne 40 % svojej hodnoty.
Hovorca Volkswagenu uviedol, že automobilka rešpektuje právo zamestnancov na štrajk a podnikla kroky na zabezpečenie základnej úrovne dodávok zákazníkom a minimalizáciu dôsledkov štrajku.
Odbory navrhli opatrenia, vďaka ktorým by sa ušetrilo 1,5 miliardy eur, vrátane zrieknutia sa odmien v rokoch 2025 a 2026. Vedenie to však zamietlo ako nereálne a uviedlo, že by to len oddialilo nevyhnutné. Podľa manažmentu v dôsledku poklesu predaja v Európe má spoločnosť v súčasnosti nevyužitú kapacitu na výrobu približne 500.000 vozidiel ročne vo svojich závodoch, teda zhruba kapacitu dvoch tovární.
Najmä výkon základnej značky VW zaostáva za ostatnými značkami v portfóliu skupiny. K tomu je potrebné pridať problémy pri prechode na elektrické vozidlá.
Za prvých deväť mesiacov 2024 sa zisky koncernu VW prepadli, hoci spoločnosť ani zďaleka nie je v červených číslach. Vedenie však tvrdí, že na financovanie veľkých investícií potrebných v nasledujúcich rokoch na prechod na elektrické vozidlá a uvedenie nových modelov na trh sú v značke Volkswagen potrebné väčšie ziskové marže.

Szijjártó: Slovensko bude cez Maďarsko nakupovať viac ako 1,5 miliardy m3 plynu
Slovensko bude môcť prijímať viac ako 1,5 miliardy kubických metrov (m3) zemného plynu cez Maďarsko, oznámil maďarský minister zahraničných vecí a obchodu Péter Szijjártó.

KDH: Projekt v Šuranoch ako strategická investícia nemôže znevýhodniť miestnych
KDH žiada vládu, aby výstavbou baterkárne nedopustila znehodnotenie úrodnej pôdy a životného prostredia v celom regióne.

Gašpar mieni, že koalícia zabezpečí otvorenie schôdze, aby Radačovský zložil sľub
Podpredseda Národnej rady (NR) SR Tibor Gašpar (Smer-SD) si myslí, že koalícia zabezpečí dosť poslancov na otvorenie schôdze, aby mohol Miroslav Radačovský, ktorý má byť náhradníkom za Rudolfa Huliaka, zložiť sľub.

SKDP radí: Týmto ľuďom sa oplatí podať daňové priznanie dobrovoľne
Daňové priznanie sa v niektorých prípadoch oplatí podať aj dobrovoľne.

Hnutie PS reagovalo na výzvu Igora Matoviča
Prioritou je pre PS zrušenie transakčnej dane.