Piatok, 26.4.2024Meniny má Jaroslava

Sklamanie, alebo výhra? Najbližšia čierna diera nie je to, čo sme si mysleli

• 7:55 17.10.2022
  • Bratislava
Sklamanie, alebo výhra? Najbližšia čierna diera nie je to, čo sme si mysleli

Pred dvoma rokmi sa všetky oči upierali k sústave, nachádzajúcej sa približne tisíc svetelných rokov od nás.

V sústave HR 6819 sa ukrýval jeden z najpozoruhodnejších a najzáhadnejších objektov, aké poznáme – čierna diera. Za objavom stál tím, vedený Európskym južným observatóriom (pozn. redakcie: ESO). V tej dobe dokázal strhnúť pozornosť nielen vedeckej komunity a médií, ale aj kritikov. Tí objavu najbližšej čiernej diery neverili a ich podozrenia sa nakoniec ukázali ako správne. Vedecký tím z belgickej univerzity KU Leuven v marci tohto roku prišiel s definitívnym verdiktom. Sústava HR 6819 nie je domovom čiernej diery, ale zvláštneho druhu „vampírej“ hviezdy.

Kozmický „kanibalizmus“

Astronómovia mali na stole dva scenáre: Prvý scenár popisuje trojitú sústavu, v ktorej jedna hviezda obiehala okolo čiernej diery každých 40 dní, zatiaľ čo sa druhá nachádzala na oveľa širšej obežnej dráhe. Druhý scenár naopak tvrdil, že v sústave ležia len dve hviezdy na 40 dňovej orbite. Tento scenár mal však menší háčik.

Druhé vysvetlenie si vyžadovalo, aby bola jedna z hviezd „vyzlečená“, teda aby prišla o veľkú časť svojej hmoty.

„Dostali sme sa na rázcestie a nemali sme k dispozícii ďalšie dáta, ktoré by nás posunuli ďalej,“ vysvetľuje vedúca štúdie, Abigail Frost.

Obrátiť sa teda vedci museli na nové spôsoby výskumu. Za pomoci teleskopu VLT a interferometra VLTI sústavu študovali ešte raz. Autori výskumu priznávajú, že VLTI predstavovalo jediné zariadenie na svete, ktoré by im umožnilo záhadu rozlúsknuť raz a navždy. Verili, že so správnymi nástrojmi v rukách dokážu jasne rozlíšiť, ktorý z dvoch scenárov môže byť správnym.

Vedci neobjavili žiadne známky hviezdy, ktorá mala obiehať sústavu hviezda-čierna diera vo väčšej vzdialenosti. Objavili však dva jasné body, oddelené vzdialenosťou len tretiny astronomickej jednotky (pozn. redakcie: Astronomická jednotka je vzdialenosť medzi Zemou a Slnkom a predstavuje približne 150-miliónov km).

„S použitím dvoch prístrojov teleskopu VLT sa nám podarilo definitívne potvrdiť, že v sústave HR 6819 neleží žiadna čierna diera,“ tvrdí Frost.

Lov na čierne diery pokračuje

Namiesto toho objavili binárnu sústavu, v ktorej jedna hviezda vysávala hmotu tej druhej. Ako uvádza Európske južné observatórium, tento jav sa prezýva ako „hviezdny vampírizmus“ a objavuje sa prevažne v binárnych sústavách, v ktorých sa hviezdy nachádzajú blízko pri sebe.

Čo sa však týka prípadu slávnej sústavy HR 6819, astronómovia predpokladajú, že sa na ňu pozreli v správnu chvíľu. Vysvetľujú, že hviezdy objavili len krátko na to, ako jedna z nich stiahla atmosféru tej druhej. Hoci ide o pomerne bežný fenomén, ten je zároveň mimoriadne rýchly. Aby hviezdu astronómovia pristihli pri čine, potrebujú mať teleskopy v správny čas na správnom mieste.

Pred dvoma rokmi sa sústava preslávila ako domov pre najbližšiu čiernu dieru, tento rok sa preslávila tým, že vedcom ukázala fascinujúci krátkodobý fenomén. V ďalších krokoch plánujú astronómovia sústavu sledovať aj naďalej. Prezradiť im toho môže veľa o evolúcii binárnych sústav.

Čo sa týka samotných čiernych dier, autori štúdie hovoria, aby sme neboli sklamaní. Menšie čierne diery sa hľadajú mimoriadne ťažko, no v našej galaxií by ich mali byť desiatky, až stovky miliónov. Pátranie po nich aj naďalej pokračuje.

Zdroj: Info,sk, Richard Zliechovský, eso.org