• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Utorok, 9.3.2021Meniny má Františka
Bratislava

Ako znížiť riziko depresie: Toto musíte zahrnúť do svojej stravy

  • 8:36 23.02.2021
  • Svet
Ako znížiť riziko depresie: Toto musíte zahrnúť do svojej stravy

Zmena jedálnička pomáha znížiť riziko depresie. Istú úlohu však môže zohrávať aj vek.

Pridanie väčšieho množstva vlákniny do stravy pomáha znížiť riziko depresie. Vláknina sa nachádza väčšinou v strukovinách, ovocí, zelenine a celozrnných výrobkoch.

Vláknina sa bežne odporúča pre zdravú výživu, pretože znižuje riziko srdcových chorôb, cukrovky a niektorých druhov rakoviny. Štúdie však potvrdili, že konzumácia vlákniny súvisí aj s nižším rizikom depresie.

Najnovšie poznatky pochádzajú zo štúdie zameranej na takmer 6 000 žien pred menopauzou a po nej. Výsledky publikované v akademickom žurnále Menopause ukázali, že u žien pred menopauzou súvisel vyšší príjem vlákniny s nižším rizikom depresie. Tento účinok však nebol pozorovaný u žien po menopauze.

Vyšší príjem vlákniny zlepšuje rozmanitosť a bohatosť črevnej mikrobioty. Doktorka Stephanie Faubionová o pozorovacej štúdii povedala, že zdôrazňuje dôležitú súvislosť medzi príjmom vlákniny v strave a depresiou.

Poukazuje však na to, že ženy s lepším duševným zdravím mohli mať zdravšiu stravu a konzumovať viac vlákniny. Je tiež možné, že vyšší príjem vlákniny mohol prispieť k zlepšeniu zdravia mozgu zmenou črevného mikrobiómu, alebo išlo o kombináciu týchto faktorov.

Podľa Faubionovej je však zrejmé, že to, čo jeme, má zásadný vplyv na črevný mikrobióm, ktorý hrá kľúčovú úlohu v úrovni zdravia.

Strava a duševné zdravie

Mnohé predchádzajúce štúdie spojili zdravú stravu s lepším duševným zdravím. Štúdia publikovaná v akademickom žurnále Molecular Psychiatry preukázala súvislosť medzi stravou bohatou na zeleninu, orechy, ovocie a ryby a nižším rizikom depresie. S lepším duševným zdravím súvisí najmä surové ovocie a zelenina, potvrdila štúdia publikovaná v Frontiers in Psychology.

Vylúčenie potravín s vysokým obsahom tukov pomohlo znížiť depresívne správanie u myší v štúdii publikovanej v Translational Psychiatry. Zníženie príjmu bežných zápalových jedál vrátane rýchleho občerstvenia, koláčov a spracovaného mäsa tiež znižuje riziko depresie.

Podobne aj obmedzenie rafinovaných sacharidov, ktoré obsahuje biely chlieb, biela ryža a sladká sóda, môže znížiť riziko depresie. V štúdii publikovanej v Psychosomatic Medicine sa ukázalo, že všetky druhy pozitívnych zmien v stravovaní, vrátane chudnutia, redukcie tukov a zdravej stravy, zlepšujú duševné zdravie.

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, TM, journals.lww.com, nature.com
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Riziko cukrovky sa skrýva v ruke: Takto zistíte, či vám hrozí diabetes

Riziko cukrovky sa skrýva v ruke: Takto zistíte, či vám hrozí diabetes

VČERA - 21:23Zdravie

Toto je zvláštny znak, ktorý svedčí o tom, že vám hrozí rozvoj cukrovky 2. typu.

Bezproblémové chudnutie: Tento typ stravy prirodzene zastaví prejedanie

Bezproblémové chudnutie: Tento typ stravy prirodzene zastaví prejedanie

19:35 07.03.2021Zdravie

Vďaka správnej strave je možné zabrániť nadmernému príjmu kalórií bez väčšej námahy.

6 vecí, ktoré ovplyvňujú hladinu vitamínu D v tele

6 vecí, ktoré ovplyvňujú hladinu vitamínu D v tele

7:54 07.03.2021Zdravie

Univerzálny vitamín D, ktorý ako doplnok pomáha najmä počas zimných mesiacov, nevplýva na každého rovnako. Predtým, ako po ňom siahnete, zvážte týchto 6 dôležitých faktov.

Našli ste si na vankúšoch či perinách žlté fľaky? Čím skôr ich vymeňte za nové!

Našli ste si na vankúšoch či perinách žlté fľaky? Čím skôr ich vymeňte za nové!

20:40 06.03.2021Zdravie

Ak pri prezliekaní posteľnej bielizne natrafíte na žlté fľaky na vankúšoch a perinách, neriskujte a kúpte nové.

Zvýšený zápal v tele: Dajte si pozor na tieto typy reakcií

Zvýšený zápal v tele: Dajte si pozor na tieto typy reakcií

20:09 06.03.2021Zdravie

Dôležitejšia je reakcia na stres, ako stres samotný.