• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Utorok, 16.8.2022Meniny má Leonard
21°Bratislava

Ako zistiť, či ste prekonali infarkt bez toho, aby ste o tom vedeli?

  • 20:20 04.07.2020
  • Bratislava
Ako zistiť, či ste prekonali infarkt bez toho, aby ste o tom vedeli?

Príznaky infarktu sú niekedy náhle a bolestivé, inokedy sú zas také mierne, že nás ani nenútia ísť do nemocnice. Ako zistiť, či ste prekonali infarkt?

K infarktu, alebo zástave srdca, dochádza vtedy, keď sa upchá jedna z ciev, a do srdca tak prestáva prúdiť krv. Infarkt sa obvykle prejavuje akútnymi príznakmi, ako je bolesť alebo nepohodlie v hrudi, bolesť ramena alebo ťažkosti s dýchaním.

K najhrozivejším formám infarktu rozhodne môžeme zaradiť tichý infarkt, ktorý sa prejavuje len niekoľkými alebo žiadnymi príznakmi, prípadne môže ísť o príznaky, ktoré pripisujeme inému ochoreniu.

Hoci sa tichý infarkt rozpoznáva ťažko, existuje spôsob, ako zistiť, či ste ho prekonali. V prvom rade si treba spomenúť, či sa u vás v jednom čase nedostavili poruchy s trávením, chrípka alebo bolesť svalov hrudníka.

Tichý infarkt sa síce neprejavuje ráznou bolesťou, ale jeho riziká sú rovnaké ako pri bežnom infarkte – aj tu hrozí zástava srdca a možná smrť. Tichý infarkt okrem toho zvyšuje riziko ďalšej srdcovej zástavy, ktorá by už mohla byť oveľa zreteľnejšia.

Pri infarkte je dôležité, aby človek čím skôr zašiel za lekárom, ktorý mu odporučí vhodné lieky na rozšírenie ciev. Lekára vyhľadajte aj keď máte pochybnosti o závažnosti vašich príznakov.

Ako znížiť riziko infarktu

Jednou z najprospešnejších zmien, ku ktorým môžete hneď pristúpiť, je zaviesť zdravý životný štýl. Čo to znamená? V prvom rade obmedzte jedlá s vysokým obsahom tuku. Tie totiž spôsobujú hromadenie tukových nánosov v cievach, a tak postupne dochádza k ich upchatiu.

Najväčším strašiakom sú nasýtené tuky, ktoré zvyšujú hladinu LDL cholesterolu v krvi. Do tejto kategórie patria aj:

  • koláče
  • vyprážané jedlá
  • párky a mastné mäso
  • maslo
  • ghee
  • bravčová masť
  • smotana
  • tvrdý syr
  • sušienky a sladkosti
  • jedlá s obsahom kokosového alebo palmového oleja

Všetky tieto potraviny môžete nahradiť zdravšími alternatívami. Ľuďom s ochoreniami srdca a krvného obehu, a nielen im, sa odporúča stredomorská strava, ktorej základom je tmavé pečivo, ovocie, zelenina a ryby. Maslo a nasýtené oleje vymeňte za zdravší olivový olej.

Srdce a cievy udržíte v dobrej kondícii najmä vďaka cvičeniu a iným druhom fyzickej aktivity. Pravidelné cvičenie je tiež cestou k štíhlejšej postave, ktorú málokedy trápi vysoký tlak. Každý týždeň by ste mali mierne namáhavému pohybu venovať aspoň 150 minút. Začnite preto viac kráčať alebo bicyklovať.

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, DP, express.co.uk
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Niektoré opaľovacie krémy nie sú vhodné pre malé deti, na tento faktor si dajte pozor

Niektoré opaľovacie krémy nie sú vhodné pre malé deti, na tento faktor si dajte pozor

VČERA - 14:28Zdravie

Opaľovacie krémy s chemickými filtrami nie sú vhodné pre deti do troch rokov. Upozorňuje na to dermatovenerologička z Národného onkologického ústavu Zuzana Zelenayová.

​4 chyby pri raňajkách, ktoré škodia hladine cukru v krvi

​4 chyby pri raňajkách, ktoré škodia hladine cukru v krvi

7:02 14.08.2022Zdravie

Na vyrovnanú hladinu cukru v krvi si musia dávať pozor nielen diabetici. Tieto chyby pri raňajkách ju dokážu vykoľajiť.

Pozor na tieto kuchynské riady. Podľa expertov spôsobujú štvornásobné riziko rakoviny

Pozor na tieto kuchynské riady. Podľa expertov spôsobujú štvornásobné riziko rakoviny

20:05 13.08.2022Zdravie

Kuchári a kuchárky, ale aj konzumenti, ktorí často prichádzajú do kontaktu s niektorými druhmi kuchynského riadu, u seba výrazne zvyšujú riziko vzniku rakoviny.

​9 lží, ktoré si hovoríme o pití alkoholu

​9 lží, ktoré si hovoríme o pití alkoholu

7:03 13.08.2022Zdravie

O negatívach spojených s konzumáciou alkoholu počul už každý. Prečo si teda stále klameme? Týchto 9 lží sa stále nevytratilo z povedomia verejnosti.

​Jednoduchý spôsob, ako redukovať riziko ochorení mozgu: Stačí opakovať túto aktivitu

​Jednoduchý spôsob, ako redukovať riziko ochorení mozgu: Stačí opakovať túto aktivitu

7:31 09.08.2022Zdravie

Denné opakovanie jednoduchej aktivity účinne redukuje riziko ochorení mozgu a spomaľuje jeho starnutie. Podľa mnohých vás dokonca ochráni pred demenciou.