Piatok, 26.4.2024Meniny má Jaroslava

Vedecky overené: Cvičenie je najúčinnejšie v boji proti tomuto druhu rakoviny

• 20:44 26.04.2020
  • Canberra
Vedecky overené: Cvičenie je najúčinnejšie v boji proti tomuto druhu rakoviny

Štúdia na myšiach potvrdila, že pohyb je efektívnou zbraňou proti ochoreniu. Vysvetlíme vám, prečo je to tak.

Obezita sa zvykne označovať za jednu z najnebezpečnejších pandémií novej doby, a práve s ňou často súvisí vznik cukrovky. Obidve tieto ochorenia pritom majú dramatický vplyv na funkciu pečene, ktorá časom prestáva pracovať tak, ako by mala.

Častým ochorením, ktorým trpia nielen pacienti s obezitou alebo diabetom, je rakovina pečene, pri ktorej je počet úmrtí takmer totožný s počtom zaznamenaných prípadov. Podľa Americkej spoločnosti rakoviny si každý rok 800.000 ľudí na celom svete vypočuje diagnózu rakovina pečene, pričom zhruba 700.000 z nich ochoreniu podľahne.

Najúčinnejším bojovníkom proti vzniku rakoviny pečene by podľa pokusov na myšiach mohlo byť to, čo rovnako efektívne ničí aj obezitu a pomáha pri cukrovke – cvičenie. V tomto článku vám predstavíme dva chemické vzorce, ktoré s ochorením a prevenciou pred ním súvisia.

Na úvod trochu štatistiky

Podľa údajov za rok 2018, ktoré poskytol Americký inštitút na výskum rakoviny, sa medzi krajinami s najčastejším výskytom rakoviny pečene nachádzajú predovšetkým africké a ázijské štáty. Prvé priečky zoznamu obsadzuje Mongolsko, Egypt, Gambia, Vietnam a Laos.

Rakovinou pečene sú ohrození viac muži, pričom najčastejším typom je hepatocelulárny karcinóm, ktorý sa stal predmetom najnovšej štúdie publikovanej vo vestníku Journal of Hepatology.

Ako prevencia proti obezite a vzniku alebo rozvoju cukrovky sa často odporúča cvičenie. Dosiaľ však nebolo publikovaných veľa výskumov, ktoré by fyzickú aktivitu spájali aj s ochranou pred konkrétnym druhom rakoviny.

„Niektoré známe údaje síce naznačujú, že pravidelné cvičenie dokáže obmedziť riziko rakoviny pečene, ale štúdie skúmajúce, či to má biologické opodstatnenie, a identifikujúce molekulárne mechanizmy, ktoré sú tvorcom takého silného ochranného mechanizmu, sa nevyskytujú často,“ zhodnotil hlavný autor štúdie Geoffrey C. Farrell, ktorý pracuje v Austrálskej národnej medicínskej škole v Canberrskej nemocnici.

Prečo môže dôjsť k vzniku rakoviny pečene

Farell s kolegami v rámci pokusu geneticky modifikoval myši tak, aby sa zvýšila ich chuť do jedla, a tak u nich pred dovŕšením dospelosti došlo k vzniku obezity a cukrovky. Tím takisto infikoval myši nízkou dávkou látky vyvolávajúcej rakovinu a rozdelil ich do dvoch skupín.

Jedna skupina myší získala prístup k bežeckému koliesku, na ktorom za týždeň odbehli dokopy zhruba 40 kilometrov. Druhá skupina myší nedostala k dispozícii žiadnu možnosť fyzickej aktivity, a tak sa u nich rýchlejšie vyvinula obezita. Kvôli umelo zvýšenej chuti do jedla po 6 mesiacoch došlo k vzniku obezity aj u fyzicky aktívnych myší.

Na konci pokusu u všetkých neaktívnych myší zaznamenali steatózu (stukovatenie) pečene, čo je jedným z prekurzorov vzniku rakoviny pečene. U aktívnych myší nedošlo k vzniku tohto ochorenia.

Je dôležité dodať, že myši v oboch skupinách boli obézne a mali nábeh na cukrovku. Až u 64 percent neaktívnych myší pritom došlo k vzniku rakoviny pečene v porovnaní s 15 percentami fyzicky aktívnych hlodavcov.

Ako sa na tom podieľa chémia

Keďže je zrejmé, že medzi fyzickou aktivitou a vznikom rakoviny pečene existuje súvis, vedci sa pozreli na chemické procesy, ktoré tomu môžu napomáhať.

Jedným zo záverov je ten, že cvičením sa deaktivuje proteínkináza JNK1, ktorá zohráva rolu pri raste tumoru.

Cvičením sa okrem toho podarilo aktivovať gén p53, ktorý pomáha pri potláčaní rastu tumorov. p53 sa zvykne tiež nazývať „strážca genómu“ a „policajt onkogénov“, pretože reguluje hladinu inhibítora bunkového cyklu p27, ktorý stojí za nekontrolovateľným množením nádorových buniek.

Dvojitá nádej

Výsledky pokusov prinášajú dvojitú nádej v liečbe a prevencii rakoviny pečene.

Cvičenie ako ochrana pred rakovinou

„Už v minulosti sa potvrdili pozitívne výsledky pacientov, ktorí cvičia, pri liečbe cirhózy pečene,“ hovorí Farell. „Ak súčasné výsledky z pokusov na myšiach, ktorých stukovatená pečeň sa veľmi podobá na ľudskú, dokážeme uplatniť aj na človeka, je pravdepodobné, že cvičením dokážeme oneskoriť nástup rakoviny pečene a zmierniť jej priebeh, prípadne ju celkom obmedziť.“

Prečo je dôležitá identifikácia chemických procesov

Poznanie chemických látok, ktoré sú účinné pri rakovine pečene, je dôležité preto, lebo „to naznačuje, že lieky a farmaceutiká dokážu posilniť silné ochranné účinky cvičenia na zníženie rizika rakoviny pečene u ľudí s obezitou a cukrovkou.“

Zdroj: Info.sk, DP, journal-of-hepatology.eu, medicalnewstoday.com, cancer.org, wcrf.or