Piatok, 26.4.2024Meniny má Jaroslava

Pozor na tieto 2 zložky v potravinách! Ovplyvňujú črevné baktérie a úzkosť

• 19:31 29.01.2019
  • Bratislava
Pozor na tieto 2 zložky v potravinách! Ovplyvňujú črevné baktérie a úzkosť

Bežné prídavné látky v potravinách môžu mať vplyv na črevné baktérie a zvyšujú úzkosť.

Prídavné látky v potravinách sú predmetom mnohých výskumov, ktoré sa snažia odhaliť ich vplyv na naše zdravie, pričom v poslednej dobe sa vedci zameriavajú na emulgátory v potravinách. Výrobcovia používajú tieto chemikálie na zmenu štruktúry potravín a predĺženie ich trvanlivosti.

Emulgátory nájdeme v mnohých potravinách, napríklad v niektorých druhoch chleba, čokolády, margarínu či spracovaného mäsa.

Skoršie štúdie ukázali, že emulgátory môžu zmeniť mikrobiómy myší, spôsobiť zápaly a zvýšiť riziko obezity a metabolických porúch. V štúdii na ľuďoch sa ukázalo, že črevné baktérie "môžu byť priamo ovplyvnené týmito bežne používanými potravinárskymi prísadami spôsobom, ktorý následne poháňa zápal čriev".

Skupina výskumníkov z Georgia State University v Atlante sa zamerala na dva bežné emulgátory - karboxymetylcelulóza (E466) a polysorbát-80 (E433) a zistila, že môžu dokonca ovplyvniť aj váš duševný stav.

Zdravie čriev súvisí so psychikou

Vedci už dávnejšie preukázali spojenie medzi mozgom a črevami, pričom štúdie ukázali, že zdravie čriev a črevných baktérií môže mať výrazný vplyv aj na duševnú pohodu. Táto najnovšia štúdia skúmala, či P80 a karboxymetylcelulóza môžu zmeniť mentálny stav myší. Výskumníci publikovali svoje zistenia v časopise Scientific Reports.

Tím vedcov pridal karboxymetylcelulózu a P80 do pitnej vody myší počas 12 týždňov. Potom pozorovali ich správanie, zmeny v mikrobióme a iné fyziologické parametre. Jeden z hlavných výskumných pracovníkov Geert de Vries stručne vysvetľuje svoju prácu:

"Položili sme otázku: Môže sa vplyv emulgátorov na všeobecný systémový zápal rozšíriť aj na mozog a na správanie? Odpoveď bola áno."

Vplyv emulgátorov na rastúce prípady úzkosti a zápalu čriev

Vedci ukázali, že emulgátory mali vplyv na črevné baktérie, ale výsledky boli odlišné u samcov a samíc, pričom sa odlišovali aj správaním. Konkrétne zaznamenali nárast úzkostného správania najmä u samcov myší. U samíc myší došlo k zníženiu sociálneho správania.

Presný spôsob, ako emulgátory ovplyvňujú správanie, nie je známy, existujú však isté teórie. Ako uvádza Geert de Vries:

"Vieme, že zápal spúšťa lokálne imunitné bunky, aby produkovali signalizačné molekuly, ktoré môžu ovplyvniť tkanivá na iných miestach, vrátane mozgu. Črevá tiež obsahujú vetvy blúdivého nervy, ktorý tvorí priamu informačnú cestu k mozgu."

Rozdiely medzi pohlaviami je ťažšie vysvetliť, no vedci vedia, že existujú určité rozdiely medzi fungovaním imunitného systému mužov a žien. Autori štúdie plánujú vo výskume pokračovať. Ako uvádza jeden z vedúcich výskumu Benoit Chassaing: "V súčasnosti skúmame mechanizmy, ktorými potravinové emulgátory ovplyvňujú črevnú mikroflóru, ako aj ľudský význam týchto zistení."

V posledných rokoch bol v západných krajinách zaznamenaný nárast úzkosti a výrazné zvýšenie zápalových ochorení čriev. Autori sa pýtajú, či k týmto zmenám prispievajú aj potravinové prísady. Zatiaľ výskumníci odporúčajú, aby sme viac skúmali prídavné látky pre ich vplyv na črevné baktérie, ktoré zohrávajú dôležitú úlohu v našom zdraví.

Zdroj: Info.sk, TM, ncbi.nlm.nih.gov, nature.com, Foto: Shutterstock