V pondelok po nedeli Troch kráľov sa začínajú fašiangy, potrvajú do 5. marca

Po nedeli Troch kráľoch sa 7. januára začínajú fašiangy a končia sa pohyblivým utorkom pred Popolcovou alebo tzv. škaredou stredou, ktorá v roku 2019 pripadla na 6. marca. Fašiangy sú obdobím jedla a zábavy.
Korene fašiangových zvykoslovných útvarov siahajú do dávnej minulosti slovanských pohanských predkov. Fašiangové obchôdzky a zábavy vrcholili na spoločnej veselici v krčme, kde sa z naturálií zozbieraných po celej dedine vystrojila hostina spojená s tancovačkou. V mestách sa tradícia fašiangov spája s plesmi a bálmi.
Slovo fašiang pochádza z nemeckého vast-schane, ktoré vo voľnom preklade znamená posledný nápoj. Symbolizovalo nastávajúci 40-dňový pôst pred Veľkou nocou, ktorý sa najmä v minulosti bral veľmi vážne. Práve preto mali byť posledné fašiangové dni, nazývané ostatky, dňami bujarej zábavy. Z veľkomoravského obdobia je z nášho územia známy názov mjasopust. V českom jazyku sa slovo masopust zachovalo.
Podľa dĺžky fašiangového obdobia sa rozlišovali krátke a dlhé fašiangy. Žartovne sa hovorievalo, že keď je krátky fašiang, vydajú sa aj škaredé dievčatá. V slovenskom prostredí to bolo dané aj roľníckou kultúrou. Hoci sa gazdovia už pripravovali na jarné práce, ešte nebolo veľa roboty, takže okrem priadok a páračiek bol čas aj na svadby. Trvali dlhšie ako dnes a išlo o slávnosť nielen rodiny, ale celej dediny.
Fašiangy poznáme z územia stredoeurópskeho priestoru, a najmä z nášho, ešte v predkresťanskom kontexte. Boli to obchôdzky slúžiace na privolanie jari rôznymi magickými spôsobmi. Toto obdobie poznali aj východní Slovania, u ktorých sa slávili v podobe „maslenice“. Samotný názov hovorí, že to bolo obdobie bohaté na kalorické jedlá. Naši predkovia žili a stravovali sa veľmi striedmo, ale počas fašiangov pred pôstom zvyčajne jedli do sýtosti. Medzi tradičné jedlá sa radili fánky, šišky, pampúchy, záviny a zabíjačkové špeciality.
Inú formu získali fašiangy po prijatí kresťanstva. To, čo z nich ako fragment zostalo, boli obchôdzky v maskách. V súčasnosti ide skôr o zábavu, ale v minulosti mali masky rituálny význam. Tie fašiangové boli najmä zvieracie a vyzerali strašidelne. Čím strašidelnejšia maska, tým väčšiu moc jej pripisovali a ľudia verili, že démoni a zlí duchovia sa vyplašia a nebudú ich obťažovať. V niektorých slovenských regiónoch sa dodnes konajú fašiangové sprievody so zamaskovanými účastníkmi. Kedysi nesmel chýbať Turoň, medveď či vlk.
V prvej polovici 20. storočia k maskám pribudol aj vojak so šabľou a práve na túto šabľu napichovali gazdiné potravinové podarúnky. Každá obec mala vlastné tradičné vinšovačky a masky na dvore domu nikdy nezabudli domácich vyzvŕtať. V sprievode nechýbal ani ľudový zabávač.
Fašiangové obchôdzky a zábavy vrcholili na spoločnej veselici v krčme, kde sa z naturálií zozbieraných po celej dedine vystrojila hostina spojená s tancovačkou a o polnoci sa pochovávala basa. Akt pochovania basy symbolizoval, že hudobné nástroje zmĺknu, zábava sa končí, nastáva obdobie pôstu a ľudia sa majú ponoriť viac do seba.

Vlachynský: DRG systémom sa jadro problému slovenských nemocníc nerieši
Z krátkodobého hľadiska bude efekt zavedenia DRG systému v slovenských nemocniciach minimálny, jadro problému sa ním nerieši, tvrdí analytik Martin Vlachynský.

Na pasienku útočil vlk, oblasť monitorujú ochranári
Vlkom sa na Slovensku darí, tvrdí Štátna ochrana prírody SR.

Nedeľa bez politických diskusií má podporu aj v opozícii
Premiérov návrh chce podporiť jedna z opozičných strán.

Diaľnicu D1 v smere do Bratislavy popoludní otvorili
Diaľnicu D1 v smere zo Senca do Bratislavy v nedeľu popoludní otvorili.

Stále platia výstrahy pred búrkami, môžu prísť aj povodne
Na malých tokoch podľa meteorológov môže dôjsť k vzostupu vodných hladín.