Lubyová: Segregácia nie je dobrý jav
Segregácia na školách nie je dobrým javom, cestou je, aby marginalizované komunity segregované neboli.
Uviedla to ministerka školstva Martina Lubyová (nominantka SNS) v reakcii na prieskum verejnej ochrankyne práv Márie Patakyovej, podľa ktorého aj keď zákon segregáciu zakazuje, na školách pretrváva.
Lubyová upozornila, že táto otázka súvisí aj s priestorovým usporiadaním škôl. „Keď som sa v Bruseli rozprávala s eurokomisárkou Věrou Jourovou, ktorá sa touto tematikou zaoberá, hovorili sme, že segregácia niekedy nie je veľmi šťastný pojem. Na Slovensku totiž máme problémy s dochádzaním detí do iných obcí. A niekedy sa stane, že ak je obec prioritne obývaná rómskou komunitou a je vzdialená od inej obce, tak musíte zvážiť, či majú chodiť do školy vo vlastnej obci, čo bude stopercentne rómska škola a bude považovaná za segregovanú, alebo či majú byť integrovaní medzi majoritu v inej obci,“ uviedla ministerka.
Podľa nej teda vzdialenosti medzi obcami môžu viesť k tomu, že školy môžu byť zriaďované v obci, kde komunita žije segregovane, a teda aj škola je segregovaná. „Zároveň treba zdôrazniť, že je to v prvom rade zodpovednosť zriaďovateľov škôl. Starostovia a primátori majú povinnosť zriaďovať tieto školy a rozhodujú o tom, kde bude. Ministerstvo rozhoduje len o tom, či bude zaradená do siete,“ ozrejmila Lubyová. Uznala, že rezort nemá možnosti sankcionovať segregáciu, čo by sa malo v budúcnosti v parlamente vyriešiť.
Májový prieskum ombudsmanky bol zameraný na prijatie opatrení zlepšujúcich vzdelávací systém a poukázal na pretrvávajúcu segregáciu a diskrimináciu v školách. Od roku 2014 pritom Slovensko za segregáciu v školách kritizuje aj Európska komisia. Ak sa stav nezlepší, hrozí mu žaloba.
Školská reforma podľa ombudsmanky nepriniesla evidentnú zmenu a ukončenie segregácie, a to aj napriek tomu, že školský zákon ju vyslovene zakazuje. Dôvodom je aj fakt, že jeho porušovanie nie je nijakým spôsobom sankcionované.
S diskrimináciou a segregáciou v školách súvisia viaceré problémy, akými sú napríklad nevhodné diagnostické praktiky, chýbajúce povinné predškolské vzdelávanie či nedostatok pedagogických asistentov.
Útok v reedukačnom centre: Dievčatá sa pokúsili uškrtiť vychovávateľku
Tínedžerky brutálne napadli vychovávateľku.
Z trhu sťahujú šalát, našli v ňom cudzí predmet
Zákazníci by si mali skontrolovať, či uvedený šalát nemajú doma.
SHMÚ varuje pred mrazom vo viacerých krajoch
Mráz môže poškodiť vegetáciu nižšieho vzrastu.
SNS chce na koaličnej rade hovoriť aj o budúcom fungovaní koalície
Slovenská národná strana požiadala o zvolanie koaličnej rady, chce hovoriť aj o ďalšom fungovaní vládnej koalície po odchode Petra Pellegriniho (Hlas-SD) do Prezidentského paláca.
Kosová reagovala na kandidatúru Štefana Harabina na člena Súdnej rady
Podľa novozvolenej predsedníčky Súdnej rady SR Marcely Kosovej je to kompetencia parlamentu, koho im dajú.