• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Sobota, 23.6.2018Meniny má Sidónia
16°Bratislava

Toto ovocie, za ktoré dáte len euro, vás bezpečne ochráni pred rakovinou hrubého čreva

  • 21:48 17.05.2018
  • Londýn
Toto ovocie, za ktoré dáte len euro, vás bezpečne ochráni pred rakovinou hrubého čreva

Pred rakovinou hrubého čreva sa môžete chrániť jednoduchou zmenou vo svojom jedálničku. Ak do neho zaradíte toto ovocie, ktoré dostať v každom väčšom obchode, zvýšite tým svoje šance na zdravý a dlhý život.

Rakovine hrubého čreva a konečníka sa na Slovensku v posledných rokoch mimoriadne darilo. Ako informoval primár onkologického oddelenia Fakultnej nemocnice v Nitre Juraj Detvay, tento druh rakoviny ročne diagnostikujú 5000 Slovákom, pričom až štvrtina z nich sa o ochorení dozvedá vtedy, keď je len malá šanca na jeho vyliečenie.

Príznaky rakoviny hrubého čreva sa dajú ľahko pomýliť s príznakmi iných ochorení – najčastejšie so syndrómom dráždivého čreva. Kľúčovým rozhodnutím pri spozorovaní prvých zdravotných ťažkostí je návšteva lekára, ktorý dokáže v oblasti vášho brucha alebo konečníka nahmatať hrčku.

Medzi ďalšie prvotné náznaky rakoviny hrubého čreva patrí bolesť brucha alebo konečníka, strata hmotnosti, únava a krátkosť dychu, krvácanie z konečníka, krv v stolici a prudká zmena vo vyprázdňovaní.

Ako sa vyhnúť rakovine hrubého čreva a konečníka

Riziko rakoviny hrubého čreva a konečníka dokážete zvrátiť jednoduchými zmenami stravy a životného štýlu. Gail Curryová, ktorá je vedúcou oddelenia v britskej neziskovej organizácii Bowel Cancer UK, ako príklad uvádza zvýšenie fyzickej aktivity, zdravú hmotnosť, nekonzumovanie spracovaných mäsových výrobkov a obmedzenie konzumovania červeného mäsa. Podľa Curryovej by ste sa tiež mali vyhýbať alkoholu a fajčeniu.

K zvýšeniu ochrany pred rakovinou hrubého čreva si môžete dopomôcť aj pridaním nenáročného ovocia do svojho pravidelného jedálneho lístka. Týmto ovocím je avokádo. Avokádo je skvelým zdrojom nerozpustnej vlákniny a mononesaturovanej mastnej kyseliny olejovej, ktorá sa stará o zdravie srdca.

V avokáde okrem vlákniny nájdete aj živiny vo forme draslíka, kyseliny listovej, luteínu a vitamínov K, C, B a E. Vďaka nízkemu obsahu karbohydrátov sú avokáda ideálnym bojovníkom proti rakovine, sivému zákalu, a dokonca sa tvrdí, že dokážu potlačiť príznaky artritídy.

Jedlom k zdraviu čriev

Gail Curryová okrem avokád odporúča konzumovať viac ovocia a zeleniny bohatých na vlákninu, ako aj orechov, fazule, šošovice a celozrnného pečiva. „Zdravé tuky môžete nájsť v rybách, avokádach a semiačkach. Dobrým zdrojom vlákniny sú zas vajcia, kuracie mäso alebo fazuľa. Je tiež veľmi dôležité piť veľa vody, aby ste telu zabezpečili hydratáciu."

Vzťahuje sa na vás riziko rakoviny hrubého čreva?

Odborníci sa stále nezhodujú na konkrétnej príčine vzniku rakoviny tohto druhu, ale za najväčšie riziko sa považuje týchto 6 faktorov:

  1. vek nad 50 rokov
  2. prítomnosť rakoviny hrubého čreva u iných členov rodiny
  3. prítomnosť nezhubných nádorov v črevách
  4. dlhodobé zápalové ochorenie čriev (napríklad Crohnova choroba)
  5. cukrovka 2. typu
  6. nezdravý životný štýl

Pokiaľ ste na sebe spozorovali jednu alebo viac vecí zo zoznamu, ste vystavení vyššiemu riziku rakoviny hrubého čreva. To však neznamená, že ju určite dostanete.

Buď informovaný aj na Facebooku
Zdroj: Info.sk, DP, express.co.uk, stopcoloncancernow.com, Foto: Shutterstock
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Prijímate dostatok omega-3 mastných kyselín? Tu sú príznaky, že ich potrebujete doplniť

Prijímate dostatok omega-3 mastných kyselín? Tu sú príznaky, že ich potrebujete doplniť

DNES - 20:21Zdravie

Viete, ako sa prejavuje nedostatok omega-3 mastných kyselín a čo to pre telo znamená?

5 zvykov, ktoré vám skutočne predĺžia život

5 zvykov, ktoré vám skutočne predĺžia život

DNES - 19:30Zdravie

Chcete vedieť, o koľko rokov si predĺžite život ak nebudete fajčiť, alebo budete pravidelne behať? Máme pre vás prekvapivé odpovede.

7 vecí, ktoré nám počas dňa zbytočne uberajú energiu

7 vecí, ktoré nám počas dňa zbytočne uberajú energiu

DNES - 18:04Zdravie

Každý z nás potrebuje počas dňa čo najviac energie, aby sme zvládali všetky povinnosti a úlohy. Niekedy si ale sami škodíme a energiu uberáme, či už tým, čo konzumujeme, alebo niektorými našimi návykmi.

Máte problém sústrediť sa? Môže byť za tým pečivo, ktoré jete

Máte problém sústrediť sa? Môže byť za tým pečivo, ktoré jete

VČERA - 20:18Zdravie

Konzumácia chleba či iného pečiva sa môže podpísať aj na vašom duševnom výkone.

Poznáte 5 najsilnejších účinkov listovej zeleniny?

Poznáte 5 najsilnejších účinkov listovej zeleniny?

VČERA - 20:12Zdravie

Sú bežnou súčasťou šalátov, no väčšina z nás nevie, aké poklady v sebe ukrýva špenát, rímsky šalát, púpava alebo mangold. Prezradíme vám, ako chránia naše zdravie.

TV program