Sobota, 27.4.2024Meniny má Jaroslav

Prevratný vedecký objav: Vedci našli dôkaz o existencii štvrtej dimenzie

• 18:52 13.01.2018
  • USA, Európa
Prevratný vedecký objav: Vedci našli dôkaz o existencii štvrtej dimenzie

Začiatok roka 2018 sa zapíše do dejín fyziky. Vedcom sa podarilo dokázať existenciu toho, čo sme dlho považovali za výplod sci-fi literatúry.

Až do dnešného dňa sme sa na hodinách fyziky učili o troch základných dimenziách časopriestoru. Dajú sa znázorniť na osi hore – dole, doprava – doľava a dopredu – dozadu.

V roku 1905 sme vďaka Albertovi Einsteinovi pochopili, že existuje aj „dimenzia času“, čo priestor, ako sme ho v tej dobe chápali, nijako neovplyvnilo. Existenciu štvrtej dimenzie sa síce dlho nedarilo dokázať, no hypotéza o tom, že existuje, prenasledovala vedcov už od počiatkov modernej fyziky.

Dve skupiny vedcov z Európy a Ameriky v prestížnom vedeckom časopise Nature uverejnili štúdiu, v ktorej odvážne tvrdia, že našli nepopierateľný dôkaz o existencii záhadnej štvrtej dimenzie.

Dva oddielne výskumy, dva rovnaké výsledky

V obidvoch skupinách sa bádatelia zamerali na získanie dôkazu pomocou Hallovho javu. Ten by sme mohli opísať ako pohyb elektrónov v polovodiči umiestnenom v magnetickom poli, ktorý prebieha v dvoch dimenziách. Vedci teoreticky načrtli, že Hallov jav môže prebiehať až v štyroch dimenziách.

„Fyzicky nemáme 4D priestorový systém, ale môžeme vytvoriť 4D kvantovú Hallovú fyziku s použitím nižších dimenzií, pretože vzorec existencie štvrtej dimenzie sa nachádza v celkovej štruktúre,“ povedal pre Gizmondo Mikael Rechtsman z Pennsylvánskej štátnej univerzity.

Fyzik sa vyjadril aj k praktickej stránke experimentu: „Možno sa nám podarí vymyslieť zariadenia, ktoré by fyzikálne vlastnosti štvrtej dimenzie mohli zužitkovať v nižších troch dimenziách.“

Podstatu nového prelomového objavu sa azda najtrefnejšie podarilo vystihnúť Davidovi Nieldovi zo Science Alert:

„Tak, ako 3D predmet vrhá 2D tieň, vedcom sa podarilo spozorovať 3D tieň 4D predmetu, aj keď samotný predmet vôbec nevideli. Vo svete základnej fyziky by vďaka tomu mohlo dôjsť k novým objavom.“

Zdroj: Info.sk, DP, nature.com, gizmondo.com, outerplaces.com, sciencealert.com,YouTube