Piatok, 24.5.2024Meniny má Ela

Vedci sú bližšie k vývoju nových liekov na HIV

• 16:13 30.05.2013
  • BRATISLAVA
Vedci sú bližšie k vývoju nových liekov na HIV

Americkým vedcom z University of Pittsburgh sa ako prvým na svete podarilo detailne popísať komplikovanú štruktúru vnútorného proteínového puzdra vírusu ľudskej imunitnej nedostatočnosti (HIV).

Odborníci taktiež odhalili, ako všetky komponenty tohto puzdra nazývaného kapsid do seba zapadajú na úrovni atómov. Tento objav by mal viesť k vývoju nových typov liekov proti infekcii HIV.

Vedci už dlhšie vedeli, že kapsid, ktorý je umiestnený vo vonkajšej membráne vírusu, má tvar kužeľa a tvoria ho proteíny zoradené do mriežok. Až doteraz sa im však nedarilo zistiť, ako sú tieto proteíny v kapside presne usporiadané.

Tím odborníkov z University of Pittsburgh preto použil najmodernejšie zobrazovacie technológie a výkonný počítač, aby zistil, ako všetkých 1300 proteínov do seba zapadá. Vďaka tomu objavili dôležité interakcie medzi molekulami v oblastiach, ktoré sú nevyhnutné pre stabilitu celého kapsidu.

Práve tieto miesta by mohli vedci využiť pri vývoji účinnejších liekov, ktoré by si dokázali poradiť s rezistenciou HIV. "Kapsid je pre replikáciu HIV veľmi dôležitý, takže poznať detailne jeho štruktúru nám môže pomôcť vyvinúť nové lieky, ktoré by dokázali vyliečiť alebo predísť infekcii týmto vírusom. Kapsid musí zostať nepoškodený, aby ochránil genóm vírusu, až do momentu, kým sa dostane do ľudskej bunky. Potom sa však rozpadne a vírus sa môže začať replikovať. Nové lieky, ktoré by dokázali kapsid znefunkčniť, by tak mohli znemožniť vírusu, aby sa replikoval. Takéto lieky by mohli byť účinnou alternatívou k súčasným liečebným postupom, ktoré fungujú na základe zamerania sa na konkrétne enzýmy," uviedla Peijun Zhang, ktorá spolu s kolegami zverejnila výsledky tejto štúdie v časopise Nature.

Informácie pochádzajú z webstránky www.bbc.co.uk a archívu agentúry SITA.
Zdroj: WEBNOVINY