• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Pondelok, 17.6.2019Meniny má Adolf
26°Bratislava

Sedem fermentovaných potravín proti depresii a úzkosti

  • 19:49 07.07.2015
  • Bratislava
Sedem fermentovaných potravín proti depresii a úzkosti

Fermentované potraviny sú tie, ktoré prešli istou chemickou zmenou, a mnoho z nich má neuveriteľné výhody pre zdravie.

Najviac široko uznávaná fermentovaná potravina je pravdepodobne pivo! Je ukážkovým príkladom fermentovania konverziou cukrov na etanol, z čoho vzniká alkoholický nápoj. Víno a cider sú ďalšie príklady. Napriek ich popularite, tieto typy fermentovaných potravín sú len špičkou ľadovca.

Čítajte: 20 dôvodov, prečo piť pivo

Vedci na College of William and Mary a University of Maryland vykonali štúdiu na viac ako 700 študentských dobrovoľníkov. Tí museli vyplniť podrobné dotazníky o ich osobnostných rysoch, správaní, strave, a úrovni sociálnej úzkosti. Výskumníci analyzovali ich odpovede a hľadali základné vzory. Cvičenie, väčší príjem ovocia a zeleniny, a viac probiotických potravín výrazne znížili príznaky úzkosti u tých, ktorí nimi trpeli.

Výhody fermentovaných potravín

Okrem zdravotných, majú fermentované potraviny aj mnoho praktických výhod. Tvorba fermentovaných potravín a nápojov je lacná a jednoduchá. Dodávajú chuť obyčajným pokrmom. Fermentovanie je tiež ideálny spôsob uchovania potravín zo záhrady, ako je kapusta, uhorky, repa či mrkva. Fermentované potraviny sa dajú niekoľko mesiacov skladovať vo vzduchotesnej nádobe a v chlade. Sú bohaté na živiny - na rozdiel od konzervovaných potravín, ktoré stratili väčšinu svojich živín v procese konzervovania.

Tradícia fermentovaných potravín

Je preukázané, že fermentácia bola praktizovaná viac ako 8000 rokov. Ľudská strava mala kedysi prirodzene oveľa väčšie množstvo probiotík a enzýmov. Ale s príchodom antibiotík a pasterizácie vnikla u mnohých nerovnováha baktérií a rôzne zdravotné komplikácie, ktoré prichádzajú s touto nerovnováhou. V dnešnom svete potrebujeme viac probiotík v našej strave a často si ich musíme dopĺňať tabletkami, pretože v jedle je ich dnes málo.

7 fermentovaných potravín, ktoré bojujú proti depresii a úzkosti

Kefír

Kefír je vynikajúci mliečny nápoj, ktorý si môžete vytvoriť pridaním kefírových zŕn do mlieka. Zrná sú vlastne kolónie kvasiniek a baktérií, ktoré vyzerajú ako zhluky varenej ryže. Nápoj si vyrobíte pridaním 100g kefírových zŕn do 1 litra mlieka. Po 12 hodinách by mal byť kefír hotový.

Kyslá kapusta

Kyslá kapusta vzniká vďaka baktériám mliečneho kvasenia. Má nízky obsah kalórií, vysoký obsah minerálnych látok a vitamínov, vrátane vápnika, horčíka, vitamínu K, C a B. Poskytuje probiotiká vo forme laktobacilov.

Jogurt

Jogurt bol používaný po stáročia na liečbu črevných ťažkostí a hnačky. Obyčajný jogurt (nie nízkotučný), obsahuje látku podobnú hormónu, zvanú prostaglandín E2, ktorý môže pôsobiť ako prevencia proti vredom.

Tempeh

Kyslý sójový produkt pochádzajúci z Indonézie. Môže sa pochváliť vysokým obsahom bielkovín, vitamínu B12 (v závislosti na príprave) a vlákniny. Fermentácia redukuje zlúčeniny spojené s plynatosťou a zlým trávením. Fermentácia tiež robí sójové minerály lepšie stráviteľné v tele.

Kimči

Kórejská fermentované zelenina obsahuje hlavne kapustu Napa, ale môže tiež zahŕňať reďkovky, uhorky alebo pór. Príprava Kimči zahŕňa aj cesnak, chilli a cibuľu, čo robí jedlo veľmi pikantné. Má málo kalórií, vysokým obsah vlákniny a mnoho vitamínov a minerálov, vrátane železa, vápnika, vitamínov A a B. Poskytuje probiotíká vo forme laktobacilov.

Miso

Fermentovaná pasta vyrobená z jačmeňa, ryže alebo sójových bôbov, ktorá pridáva krásnu umami chuť do jedla. Je veľmi silná, takže sa musí pridávať opatrne, čo je dobré, pretože má tiež vysoký obsah sodíka.

Kombucha

Kombucha je kyslý čaj čiernej alebo zelenej farby. Nápoj je často ochutený bylinkami a ovocím. Pri fermentácii vzniká malé množstvo alkoholu, zvyčajne menej ako 0,5 percenta. Avšak, niektoré nápoje kombucha obsahujú až do 2 alebo 3 percent alkoholu.

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: info.sk, TM, ourworld.unu.edu, drdavidwilliams.com
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Ako ochrániť zdravie metabolizmu po menopauze? Pomôže vám tento vitamín

Ako ochrániť zdravie metabolizmu po menopauze? Pomôže vám tento vitamín

VČERA - 18:33Zdravie

Metabolizmus sa s pribúdajúcim vekom spomaľuje a jeho zdravie kolabuje. Ako tomuto stavu zabrániť, ak už máte po menopauze?

Pachuť v ústach a 9 porúch, ktoré môže naznačovať

Pachuť v ústach a 9 porúch, ktoré môže naznačovať

21:27 14.06.2019Zdravie

Pachuť v ústach nemusí hneď prezrádzať vážny zdravotný problém. V každom prípade by ste však mali skontrolovať, či nejde o jeden z týchto prípadov.

Prekvapivý vplyv raňajok na chudnutie: Skutočne sú také dôležité?

Prekvapivý vplyv raňajok na chudnutie: Skutočne sú také dôležité?

19:23 14.06.2019Zdravie

Lekári skúmali účinok vynechania raňajok pri snahe schudnúť.

Najstaršie ochorenie na svete: Trápilo aj starovekých Egypťanov, neandertálcov a dinosaury

Najstaršie ochorenie na svete: Trápilo aj starovekých Egypťanov, neandertálcov a dinosaury

20:40 13.06.2019Zdravie

Ochorenie, ktoré ľudstvo sprevádza už od jeho počiatkov, je často považované za moderné. Existuje však niekoľko dôkazov, ktoré svedčia o tom, že existovalo oveľa skôr ako sa na Zemi objavil človek.

Konečne vieme, prečo cievy s pribúdajúcim vekom tvrdnú, a ako to zastaviť

Konečne vieme, prečo cievy s pribúdajúcim vekom tvrdnú, a ako to zastaviť

19:02 13.06.2019Zdravie

Tvrdnutie starnúcich ciev vedcom dlho nedalo spávať, ale zdá sa, že sme naň konečne našli odpoveď.