• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Nedeľa, 20.10.2019Meniny má Vendelín
18°Bratislava

Doprajte si fazuľu, pomôže s trávením i neustálym hladom

  • 10:30 23.02.2013
  • BRATISLAVA
Doprajte si fazuľu, pomôže s trávením i neustálym hladom

Fazuľa, ktorú možno jesť na množstvo spôsobov na raňajky, obed i večeru, je bez pochýb výnimočná potravina.

Nielen pre jej chuť, druhovú rozmanitosť či široké pole možností využitia v kuchyni, ale aj pre to, aké látky obsahuje. Je taká zdravá, že niektorí odborníci odporúčajú konzumovať aspoň tri šálky uvarenej fazule týždenne.

Jedna z hlavných výhod fazule spočíva v jej nízkej kalorickej hodnote (100 g uvarenej fazule má okolo 100 kcal, záleží od druhu), keďže obsahuje veľa vody, no zároveň v sebe má množstvo vlákniny.

Tá ľuďom často zvykne chýbať, čo je nebezpečné, keďže je základom správneho trávenia a je dôležitá pre srdce. Jej nedostatok pomôže vyriešiť fazuľa - už jedna šálka alebo dve tretiny konzervy fazule obsahuje okolo 12 gramov vlákniny, pričom denne sa odporúča skonzumovať okolo 20 až 30 gramov.

Fazuľa má zásluhou množstva vlákniny ďalšiu zaujímavú vlastnosť – telo ju dlho trávi. To zabezpečí, že môžete zjesť menej, no napriek tomu vydržíte dlho sýti. V praxi to teda znamená, že aj malé množstvo nízkokalorickej fazule umlčí hlad, čím vám môže pomôcť udržať hmotnosť na uzde. To samozrejme znižuje riziko mnohých ďalších chorôb spojených s nadváhou.

Zároveň sa vo fazuli neskrýva žiaden cukor, ktorý spôsobuje krátko po najedení hlad, a takmer žiaden tuk. Len pre ilustráciu – istý výskum ukázal, že ľudia, ktorí často konzumujú fazuľu, vážia v priemere o tri kilogramy menej ako tí, ktorí sa jej vyhýbajú. Tiež mali štíhlejší pás, a to napriek tomu, že dospelí denne prijali v priemere o 199 kilokalórií viac a tínedžeri až o 335 kilokalórií viac.

A aby toho nebolo málo, vo fazuli sa nájdu ešte aj antioxidanty, látky, ktoré ničia nebezpečné voľné radikály vo vašom tele. Čo sa týka antioxidantov, malá červená fazuľa sa dostala na čelo rebríčka vypracovaného americkým Ministerstvom poľnohospodárstva a na popredných priečkach sú aj ďalšie druhy. Okrem toho je fazuľa zdrojom kyseliny listovej, železa a bielkovín.

Zdravotné benefity fazule výstižne zhrnul profesor Mark Brick, ktorý skúma túto strukovinu a jej schopnosť predchádzať rakovine a diabetu – podľa neho je fazuľa je viac-menej dokonalá potravina.

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: SITA, webmd.com
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Jedna generácia má vážny problém s alkoholom. Ktorá to je, vás prekvapí

Jedna generácia má vážny problém s alkoholom. Ktorá to je, vás prekvapí

VČERA - 18:34Zdravie

Vedci skúmali rizikové návyky pitia alkoholu a zistili, ktorá skupina obyvateľstva je najviac ohrozená.

Ako liečiť depresiu: Stačí jesť tieto jedlá po dobu 3 týždňov

Ako liečiť depresiu: Stačí jesť tieto jedlá po dobu 3 týždňov

19:18 17.10.2019Zdravie

Aj strava dokáže urobiť výrazne pomôcť psychike.

Zlý spánok: Na vine je nedostatok vitamínu

Zlý spánok: Na vine je nedostatok vitamínu

19:26 16.10.2019Zdravie

Tento vitamín chýba až štvrtine obyvateľstva.

Takáto zmena stravovacích návykov môže signalizovať rakovinu žalúdka

Takáto zmena stravovacích návykov môže signalizovať rakovinu žalúdka

8:35 16.10.2019Zdravie

Niektoré náhle zmeny v stravovacích návykoch môžu byť prvotným príznakom smrteľnej diagnózy.

Pomer omega-3 a omega-6 mastných kyselín dokáže ovplyvniť vaše oči

Pomer omega-3 a omega-6 mastných kyselín dokáže ovplyvniť vaše oči

19:08 15.10.2019Zdravie

Ak vo vašej strave zabezpečíte správne typy a pomer esenciálnych mastných kyselín, môžete zabrániť nepriaznivému zdravotnému stavu.