• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Utorok, 15.6.2021Meniny má Vít
12°Bratislava

Doprajte si fazuľu, pomôže s trávením i neustálym hladom

  • 10:30 23.02.2013
  • BRATISLAVA
Doprajte si fazuľu, pomôže s trávením i neustálym hladom

Fazuľa, ktorú možno jesť na množstvo spôsobov na raňajky, obed i večeru, je bez pochýb výnimočná potravina.

Nielen pre jej chuť, druhovú rozmanitosť či široké pole možností využitia v kuchyni, ale aj pre to, aké látky obsahuje. Je taká zdravá, že niektorí odborníci odporúčajú konzumovať aspoň tri šálky uvarenej fazule týždenne.

Jedna z hlavných výhod fazule spočíva v jej nízkej kalorickej hodnote (100 g uvarenej fazule má okolo 100 kcal, záleží od druhu), keďže obsahuje veľa vody, no zároveň v sebe má množstvo vlákniny.

Tá ľuďom často zvykne chýbať, čo je nebezpečné, keďže je základom správneho trávenia a je dôležitá pre srdce. Jej nedostatok pomôže vyriešiť fazuľa - už jedna šálka alebo dve tretiny konzervy fazule obsahuje okolo 12 gramov vlákniny, pričom denne sa odporúča skonzumovať okolo 20 až 30 gramov.

Fazuľa má zásluhou množstva vlákniny ďalšiu zaujímavú vlastnosť – telo ju dlho trávi. To zabezpečí, že môžete zjesť menej, no napriek tomu vydržíte dlho sýti. V praxi to teda znamená, že aj malé množstvo nízkokalorickej fazule umlčí hlad, čím vám môže pomôcť udržať hmotnosť na uzde. To samozrejme znižuje riziko mnohých ďalších chorôb spojených s nadváhou.

Zároveň sa vo fazuli neskrýva žiaden cukor, ktorý spôsobuje krátko po najedení hlad, a takmer žiaden tuk. Len pre ilustráciu – istý výskum ukázal, že ľudia, ktorí často konzumujú fazuľu, vážia v priemere o tri kilogramy menej ako tí, ktorí sa jej vyhýbajú. Tiež mali štíhlejší pás, a to napriek tomu, že dospelí denne prijali v priemere o 199 kilokalórií viac a tínedžeri až o 335 kilokalórií viac.

A aby toho nebolo málo, vo fazuli sa nájdu ešte aj antioxidanty, látky, ktoré ničia nebezpečné voľné radikály vo vašom tele. Čo sa týka antioxidantov, malá červená fazuľa sa dostala na čelo rebríčka vypracovaného americkým Ministerstvom poľnohospodárstva a na popredných priečkach sú aj ďalšie druhy. Okrem toho je fazuľa zdrojom kyseliny listovej, železa a bielkovín.

Zdravotné benefity fazule výstižne zhrnul profesor Mark Brick, ktorý skúma túto strukovinu a jej schopnosť predchádzať rakovine a diabetu – podľa neho je fazuľa je viac-menej dokonalá potravina.

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: SITA, webmd.com
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Ako znížiť krvný tlak: Táto aktivita je lepšia ako chôdza

Ako znížiť krvný tlak: Táto aktivita je lepšia ako chôdza

19:35 13.06.2021Zdravie

Ukázalo sa, že aktivita v interiéri znižuje vysoký krvný tlak efektívnejšie ako chôdza.

Ako detoxikovať telo po nadmernom príjme alkoholu

Ako detoxikovať telo po nadmernom príjme alkoholu

8:08 12.06.2021Zdravie

Prehýrili ste celú noc a z jedného drinku sa stalo niekoľko? V takejto situácii pomôže očista organizmu od zostatkového alkoholu aj ďalších negatívnych zložiek, ktoré obsahuje.

Ako dokáže rozprávanie príbehov zmierniť bolesť

Ako dokáže rozprávanie príbehov zmierniť bolesť

11:52 11.06.2021Zdravie

Štúdia detí hospitalizovaných na jednotke intenzívnej starostlivosti v Brazílii zistila, že rozprávanie príbehov bolo dvakrát efektívnejšie ako hranie hádaniek.

3 jednoduché techniky, ktoré vám prinesú šťastie behom 4 minút

3 jednoduché techniky, ktoré vám prinesú šťastie behom 4 minút

7:50 11.06.2021Zdravie

Vďaka týmto metódam sa budete cítiť šťastne už behom pár minút.

Prírodná liečba úzkosti: Beta-sitosterol funguje ako antidepresíva

Prírodná liečba úzkosti: Beta-sitosterol funguje ako antidepresíva

8:55 09.06.2021Zdravie

Štúdia naznačuje, že doplnok stravy rastlinného pôvodu nazývaný beta-sitosterol môže pomôcť znížiť úzkosť.