• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Štvrtok, 1.5.2025Dnes je Sviatok práce
26°Bratislava

Angličtina je podľa Slovákov dôležitá, avšak neovládajú ju

  • 13:27 30.03.2015
  • BRATISLAVA
Angličtina je podľa Slovákov dôležitá, avšak neovládajú ju

Angličtinu vníma ako užitočnú pre svoje deti v priemere 79 percent Európanov. Spomedzi Slovákov jej rovnakú váhu prikladá až 87 percent ľudí.

Slováci vnímajú užitočnosť anglického jazyka, ale ich schopnosť porozumieť informáciám v angličtine je nízka. To súvisí aj s kvalitou výučby angličtiny na našich školách.

Na pondelňajšej tlačovej besede to povedala riaditeľka British Council Slovensko Alena Rebrová, ktorá interpretovala zistenia Eurobarometra a vlastného prieskumu medzi učiteľmi angličtiny na základných a stredných školách.

"Schopnosť porozumieť informáciám v tomto jazyku je v EÚ priemerne 25 percent, kým na Slovensku je to iba 14 percent," informovala Rebrová. Paradoxné je pritom podľa nej to, že kým schopnosť Slovákov pracovať s informáciami v angličtine je oproti európskemu priemeru nižšia, Slováci si intenzívnejšie ako iné európske krajiny uvedomujú užitočnosť angličtiny pre budúcnosť svojich detí.

Z údajov Eurobarometra vyplýva, že kým angličtinu vníma ako užitočnú pre svoje deti v priemere 79 percent Európanov, na Slovensku je to až 87 percent ľudí. Ostatné jazyky vnímajú obyvatelia členských krajín EÚ ako menej užitočné. Ovládať nemčinu považuje za užitočné v priemere 17 percent ľudí, francúzštinu 16 percent a španielčinu 14 percent ľudí.

Učitelia sú si neistí svojím prejavom

Z prieskumu British Council Slovensko medzi učiteľmi angličtiny tiež vyplýva, že podmienky pre výučbu anglického jazyka na Slovensku, najmä však v základných školách, vnímajú učitelia ako nedostatočné a nezodpovedajúce jej významu. "Jedným z výsledkov je aj zistenie, že 11 percent učiteľov si je neistých svojím prejavom v tomto jazyku. Máme veľa nadšených učiteľov, ale chýba im podpora, aby mohli učiť angličtinu kvalitnejšie," dodala Rebrová.

Medzi potrebami, ktoré učiteľom najviac chýbajú, 95 percent opýtaných označilo existenciu systémového doplnkového vzdelávania. Potrebou, ktorú uviedlo 96 percent učiteľov v prieskume, je tiež získavanie praktických metód na aktiváciu žiakov. Za vysoko potrebné pre zlepšenie kvality výučby anglického jazyka na školách označilo 82 percent učiteľov vo výskume aj nutnosť zapojenia učiteľov angličtiny do tvorby vzdelávacích materiálov.

V oblasti technického vybavenia vidia učitelia takisto viaceré problémy. Najviac respondentov, 93 percent, vníma ako kľúčový nedostatok absenciu komplexných vyučovacích materiálov. Nutnosť mať k dispozícii didaktickú nadstavbu k učebniciam označilo 91 percent respondentov. Prieskum spravil British Council Slovensko v decembri minulého roka na vzorke 428 učiteľov angličtiny.

Ministerstvo spustilo pre učiteľov projekt

Minister školstva Juraj Draxler v pondelok povedal, že ministerstvo netvrdí, že systém kontinuálneho vzdelávania je dobre nastavený. "V kontinuálnom vzdelávaní nemáme vytvorený taký systém, aby sme učiteľov vedeli efektívne kontinuálne vzdelávať. To sa týka aj iných oblastí, nielen jazykového vzdelávania. V ponuke je dosť veľa rôznych kurzov. My však musíme tento systém efektívne nastaviť," povedal Draxler s tým, že tomu sa rezort bude venovať v legislatívnom balíčku, ktorý ide na májovú schôdzu Národnej rady SR.

"Ak učitelia deklarujú nedostatočnú podporu v systéme kontinuálneho vzdelávania, súhlasím s nimi. Budeme to musieť zmeniť," povedal Draxler.

Draxler zároveň pripomenul, že rezortná organizácia Metodicko-pedagogické centrum už spustila národný projekt s názvom Nové trendy vzdelávania učiteľov anglického jazyka na základných školách. Jeho cieľom je zvýšiť kvalitu vyučovania anglického jazyka na základných školách na Slovensku, a to aj vrátane Bratislavského kraja.

Zapojiť sa môže tritisíc učiteľov z predpokladaných 6 500 angličtinárov. Projekt ponúka učiteľom nové metódy a nástroje ako jednoducho urobiť hodiny angličtiny atraktívnejšie. Zároveň svojou účasťou na projekte získajú moderné didaktické prostriedky, ktoré sú nadstavbou k existujúcemu portfóliu učebníc anglického jazyka. Žiakom zas projekt prinesie interaktívne vyučovacie hodiny, vďaka novému digitálnemu obsahu.

Ministerstvo zároveň zdôraznilo dôležitosť angličtiny tým, že inovované štátne vzdelávacie programy vymedzujú anglický jazyk ako prvý cudzí jazyk, ktorý vyučujú povinne od tretieho ročníka základnej školy.

Zdroj: WEBNOVINY
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Polícia eviduje neúspešné pokusy o podvod na senioroch,opäť apeluje na opatrnosť

Polícia eviduje neúspešné pokusy o podvod na senioroch,opäť apeluje na opatrnosť

DNES - 16:47Domáce

V priebehu minulého týždňa zaznamenali policajti na území Bratislavského kraja dva prípady, našťastie, neúspešných pokusov o podvodné vylákanie peňazí od seniorov.

M. Šutaj Eštok: Hlas-SD chce rokovať o úprave transakčnej dane pre živnostníkov

M. Šutaj Eštok: Hlas-SD chce rokovať o úprave transakčnej dane pre živnostníkov

DNES - 16:20Domáce

Strana Hlas-SD chce na koaličnej rade hovoriť o tom, aby transakčná daň nemusela platiť pre drobných živnostníkov.

Šutaj Eštok: Hlas odmieta akúkoľvek diskusiu o možných scenároch vystúpenia z EÚ

Šutaj Eštok: Hlas odmieta akúkoľvek diskusiu o možných scenároch vystúpenia z EÚ

DNES - 13:35Domáce

Koaličný Hlas-SD odmieta akúkoľvek diskusiu o možných scenároch vystúpenia Slovenska z Európskej únie.

Premiér sa poďakoval pracujúcim, sviatok práce označil za mimoriadne dôležitý

Premiér sa poďakoval pracujúcim, sviatok práce označil za mimoriadne dôležitý

DNES - 13:25Domáce

Sviatok práce, ktorý sa oslavuje 1. mája, je „mimoriadne vážny a dôležitý“ štátny sviatok.

SHMÚ: V posledných desaťročiach je náročné nájsť rozkvitnutú čerešňu na 1. mája

SHMÚ: V posledných desaťročiach je náročné nájsť rozkvitnutú čerešňu na 1. mája

DNES - 12:05Domáce

Ľudia, ktorí chcú tento rok naplniť tradíciu prvomájového bozku pod rozkvitnutou čerešňou, by sa na Slovensku mali vybrať do polôh nad 700 metrov nad morom (m n. m.).