Tridsaťročný historický vlak opäť roztočil svoje kolesá

Po takmer tridsiatich rokoch sa opäť roztočili kolesá historického motorového vlaku s označením M 131. 1538.
Práve tam bude mašinka Ľubka slávnostne predstavená už o niekoľko dní počas Rušňoparády 20. až 21. apríla.
Náročná oprava si zatiaľ vyžiadala priame náklady takmer 30 000 eur a stovky brigádnických hodín.
Zatiaľ je zrekonštruovaný exteriér a interiér vrátane elektroinštalácie. Motor ešte čaká na renováciu.
Obrazom: V Košiciach prevážali motorový vlak Ľubka
Náročný bol najmä prevoz
Historický osobný motorový vozeň zrekonštruovali dobrovoľníci z klubu a zamestnanci firmy Renova za finančnej podpory projektu Terra Incognita Košického samosprávneho kraja.
„Máme za sebou prvé tri veľmi náročné etapy záchrany historického motoráku. Veľmi dlhá bola cesta od jeho odkúpenia od štátu, potom prevoz mašinky z areálu SOŠ železničnej na Masarykovej ulici, no a najnáročnejšia bola oprava mimoriadne zničenej skrine, interiéru a prakticky úplne zdevastovaného a chýbajúceho elektrického zariadenia,“ povedal Ľubomír Lehotský, autor projektu a podpredseda klubu.
Zavŕšením tejto etapy rekonštrukcie bude inštalácia originálnej vagón-galérie v interiéri voza, ktorá návštevníkom priblíži najkrajšie a najatraktívnejšie kúty Košického kraja.
Motorák by sa tak s originálnou výstavou mal v budúcnosti predstaviť na viacerých miestach východného Slovenska. „Čaká nás ešte oprava motora, technické skúšky a vybavenie interiéru drevenými lavicami. Nie je však nereálne, že náš motorový vláčik odvezie prvých cestujúcich už v tomto roku,“ povedal predseda občianskeho združenia Klubu historických koľajových vozidiel Peter Pajtáš.
Vlak kedysi slúžil ako učebná pomôcka
Zrekonštruovaná M.131.1538 – pomenovaná Ľubka, bola vyrobená v roku 1956 a premávala v okolí Fiľakova, Lučenca a Zvolena. Na osobné vlaky prestala byť nasadzovaná na prelome rokov 1977/78, no už v roku 1978 bola v ŽOS České Velenice prestavaná na trolejový vozeň s označením M.131. 2037.
Na východe Slovenska slúžila do roku 1984, keď bola zrušená a o čosi neskôr odovzdaná SOU Železničné v Košiciach, ako názorná učebná pomôcka. Pre svoju technickú zastaranosť stratila edukatívny význam, no stala sa cieľom záchrany železničných nadšencov.
Osobné motorové vozne radu M.131 patrili medzi najpopulárnejšie, najspoľahlivejšie a najrozšírenejšie motorové vozne u nás. V povojnovom období doslova zaplavili všetky lokálky v Československu, kde slúžili viac ako 30 rokov.
Dvojnápravové vozy v charakteristickom červenom prevedení si obľubu získali pre spoľahlivý a silný, vzduchom chladený 12-valcový motor T 301 (známy z Tatry 111). Závod Vagónka Studénka ich pre ČSD vyrobil 549. Prezývali ich rôzne - Stotridsaťjednička, Hurvínek, Kredenc či Splašená bedňa.

Danko chce prelomiť veto prezidenta pri tzv. covidových amnestiách
Predseda koaličnej SNS Andrej Danko bude robiť všetko pre to, aby prelomil veto prezidenta Petra Pellegriniho pri tzv. covidových amnestiách.

Rannú dopravnú nehodu neprežil 26-ročný chodec
Polícia vyšetruje zrážku osobného auta a chodca, ktorá sa stala v nedeľu skoro ráno na hlavnom ťahu medzi obcou Veľká Mača a Sereďou v okrese Galanta.

Matúš Šutaj Eštok: O transakčnej dani debatujme, neodkazujme si cez médiá
O riešeniach problémov treba diskutovať a nie si odkazovať cez médiá.

Raši vyzval Kotlára, aby zverejnil analýzu o vakcínach proti COVID-19
Richard Raši vyzval Petra Kotlára, aby zverejnil svoju analýzu o mRNA vakcínach proti koronavírusu.

Fico: Zákon o tzv. covidových amnestiách má logiku, treba prelomiť veto
Zákon o tzv. covidových amnestiách má „obrovskú logiku“, je spravodlivý, treba ho opätovne schváliť.