Automobilový priemysel hľadá 300 nových inžinierov
- 14:59 11.12.2014
- BRATISLAVA

Rozvoj výskumu a vývoja v automobilovom priemysle má tri hlavné prekážky: pracovnú silu, financie a podporu štátu. Vyplynulo to z výsledkov prieskumu, ktorý realizovala spoločnosť KPMG v spolupráci so Zväzom automobilového priemyslu SR.
Výsledky prieskumu ukázali, že zo 74 zúčastnených dodávateľských firiem má viac ako tretina (35%) z nich na Slovensku vlastné R&D centrum. Ďalšia viac ako pätina (21%) respondentov plánuje do troch rokov takéto centrum zriadiť. Zvyšní respondenti R&D centrum na Slovensku zriadiť neplánujú; v týchto prípadoch je výskum a vývoj zväčša situovaný v materskej spoločnosti v zahraničí. Táto skutočnosť je príležitosť pre hľadanie možností a spôsobov, ako materské spoločnosti presvedčiť, aby investovali do R&D práve v podniku na Slovensku.
Jaroslav Holeček to označuje ako podmienku konkurencieschopnosti: "Dnes už nestačí výrobky iba produkovať, ale subdodávatelia do automobilového priemyslu ich musia sami vyvíjať, zdokonaľovať a zabezpečovať realizáciu ich neustáleho rozvoja."
Nábor nových inžinierskych talentov je jeden z najdôležitejších faktorov rozvoja inovácii v podnikoch. Vladimír Švač z KPMG doplnil: "Dodávateľské firmy v automobilovom odvetví plánujú prijať v najbližšom roku cca 300 výskumno-vývojových pracovníkov pre svoje R&D centrá." (pozn. R&D – výskum a vývoj, z angl. research and development). Až 62 % zo 74 zapojených respondentov do prieskumu však deklarovalo nedostatok inžinierskych talentov. Toto zistenie by malo byť výzvou najmä pre univerzity, kde je potrebné zlepšovanie procesu vzdelávania a napojenie na priemyselnú prax.
Na druhom mieste by podniky pri rozvoji R&D privítali pomoc so získavaním externých finančných prostriedkov pre výskum a vývoj. Finančnú pomoc pri svojom inovačnom úsilí očakávajú zo strany štátu a táto podpora by určite zavážila aj pri presviedčaní materskej spoločnosti o potrebe investícií do výskumu a vývoja na Slovensku.
Martin Morháč, predseda Komisie pre vedu a výskum pri ZAP SR, hovorí: "v porovnaní so svetom máme veľmi malý podiel podnikových výdavkov na výskum a vývoj. Dôvodom je aj fakt, že u nás nie sú daňové úľavy na výdavky v oblasti výskumu a vývoja, čo je dlhodobým štandardom v zahraničí." M. Morháč dúfa, že novela zákona, ktorá dovoľuje od 1. januára 2015 firmám si uplatniť 25 % svojich R&D výdavkov ako odpočítateľnú položku z daňového základu, je prvým drobným motivačným krokom pre slovenské firmy v tejto oblasti. ZAP SR si stanovil rozvoj aplikovanej vedy, výskumu a inovácií ako jednu zo svojich hlavných priorít. "Do konca roku 2020 chceme pomôcť zvýšiť pomer firemných výdavkov na výskum a vývoj na 1 % z celkových tržieb v automobilovom priemysle," vyčíslil ambiciózny cieľ zväzu jeho prezident.
Ako základný stavebný kameň na dosiahnutie tohto cieľa chcú vybudovať organizáciu, ktorá sa bude profesionálne zaoberať zákazkou na výskum a vývoj od jej prijatia až po samotnú realizáciu. Pre ZAP SR je dôležité založiť Centrum strategického výskumu, vývoja a inovácií priemyslu ako základnú organizačnú jednotku na princípe podnikateľského správania.
Podľa výsledkov prieskumu ZAP SR a KPMG nesú najčastejšie hlavnú zodpovednosť za rozvoj výskumu, vývoja a inovácií v podnikoch na Slovensku najvyšší manažéri, teda výkonný alebo generálny riaditeľ.
Slovenské podniky sa zamýšľajú aj nad spoluprácou s inovatívnymi start-upmi orientovanými na nové technológie. Vladimír Švač dodal: "Tento novodobý fenomén už zavítal aj na Slovensko a štvrtina dodávateľov automobiliek ho víta ako potenciál pre spoluprácu. Bude však veľkou výzvou tieto dva svety prepojiť."
Zväz automobilového priemyslu Slovenskej republiky (ZAP SR) vznikol dňa 22. 6. 1993 v Bánovciach nad Bebravou. Je to dobrovoľné združenie právnických osôb (spoločností, podnikov, výrobných družstiev a ďalších právnych subjektov). Je členom európskej asociácie výrobcov automobilov ACEA. Momentálne zastupuje záujmy 161 právnych subjektov, ktoré pôsobia v oblastiach: výskum, vývoj, výroba a predaj automobilov, motocyklov alebo ich súčastí, dovoz motorových vozidiel, projekcia a výroba náradia pre automobilový priemysel a príprava odborníkov v rámci odvetvia automotive. Automobilový priemysel je ťahúňom nášho hospodárstva, generuje 12 percent hrubej produkcie Slovenska, svojimi aktivitami ovplyvňuje priamo aj nepriamo viac ako 200.000 pracovných miest a podieľa sa 26 percentami na celkovom exporte SR.

Aké dámske topánky budú v móde na jar 2025?
Členkové čižmy sú ideálnou obuvou do jarného počasia. Sú ideálne pre elegantný aj menej formálny štýl.

Ako BLIK uľahčuje online nakupovanie na Slovensku? Rýchlosť a komfort online platieb
Online nakupovanie je čoraz populárnejšie na celom svete a ani Slovensko nie je výnimkou.

Ktoré práce pri renovácii bytu alebo domu prenechať profesionálom?
Hoci si mnohí myslia, že väčšinu prác týkajúcich sa renovácie bytu alebo domu zvládnu sami, čím si ušetria peniaze, nie je to tak.

Interní a externí účtovníci: Čo je pre vašu spoločnosť najlepšie?
Každá spoločnosť, malá aj veľká, rieši rovnakú otázku - kto bude zodpovedný za vedenie účtovníctva a miezd? Mali by ste zamestnať vlastného účtovníka alebo sa spoľahnúť na externú spoločnosť?

4 seriály inšpirované skutočnými udalosťami, ktoré vás chytia
Chcete sa ponoriť do fascinujúceho sveta skutočných príbehov prenesených na televíznu obrazovku?