• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Streda, 8.5.2024Meniny má Ingrida
16°Bratislava

Ombudsmanka chce povinnú predškolskú prípravu

  • 8:50 23.08.2014
  • BRATISLAVA
Ombudsmanka chce povinnú predškolskú prípravu

Na Slovensku by mal byť prehodnotený prístup k vzdelávaniu, školy sú pre deti a mali by sa prispôsobovať ich potrebám.

Takto reagovala na správu verejnej ochrankyne práv Jany Dubovcovej o diagnostike a rediagnostike detí Elena Gallová Kriglerová z Centra pre výskum etnicity a kultúry (CVEK).

Školy sa dnes potrebám detí neprispôsobujú a netýka sa to podľa jej slov len rómskych detí, aj keď tie na to doplácajú najviac. Ombudsmanka poukázala v správe na to, že deti, ktoré pochádzajú z nepodnetného prostredia, sa na základe diagnostiky pred nástupom do školy dostávajú do špeciálnych tried, kam putujú deti s ľahkým mentálnym postihnutím, tzv. variantom A. Následne nemôžu študovať strednú školu a ukončiť ju maturitou a pokračovať na vysokej škole.

Bezplatná predškolská príprava

"Cením si, že ombudsmanka postavila túto tému na ľudskoprávnych princípoch práva detí na vzdelávanie a na tom, že rovnaké zaobchádzanie nemusí byť vždy spravodlivé." uviedla pre agentúru SITA Gallová Kriglerová. Ako dodala, v prípade niektorých detí je naozaj potrebný špecifický a veľmi individuálny prístup k samotnej diagnostike. Zároveň zistenia verejnej ochrankyne práv potvrdzujú mnohé ďalšie iných organizácií a poukazujú na vážne trendy vo vzdelávaní, ktoré smerujú skôr k vylučovaniu detí z bežného systému vzdelávania. "Súčasná forma diagnostiky k tomu do veľkej miery prispieva," doplnila.

Jana Dubovcová v súvislosti s problematikou diagnostiky uviedla, že jedným z nevyhnutných opatrení v súvislosti s diagnostikou detí zo sociálne znevýhodneného prostredia pred nástupom do školy je povinná predškolská príprava, mala by byť kvalitná, postupná a dlhodobá, no najmä bezplatná. Tá by mohla podľa Gallovej Kriglerovej prispieť k zlepšeniu situácie, ale zároveň si myslí, že je predovšetkým potrebná úplná zmena prístupu k deťom v základných školách. "Tie sú v súčasnosti pripravené len na vzdelávanie bežných detí, s ktorými nie je potrebné špecificky pracovať a ktoré dosahujú úspech bez ohľadu na to, ako k nim škola pristupuje," vysvetlila pre agentúru SITA.

Správa ombudsmanky neprekvapila

Takých detí je však podľa nej čoraz menej a čoraz častejšie sa školám javia ako problémové. "Ja sama som za zrušenie špeciálnych škôl, ale musí to ísť ruka v ruke s veľkou podporou pre základné školy, ktoré čoraz menej zvládajú vzdelávanie detí. Tá podpora by mala byť materiálna, no predovšetkým odborná," uzavrela Elena Gallová Kriglerová z Centra pre výskum etnicity a kultúry.

"Správa ombudsmanky je výsledkom toho, čo sa zistilo v teréne, nie je ničím novým, čo by prekvapilo," povedala pre agentúru SITA Viera Šándorová z Metodického centra v Prešove. Ako dodala, tak, ako hovoria psychológovia, dieťa sa vyvíja v ranom štádiu, pričom deti zo sociálne znevýhodneného prostredia na to nemajú vytvorené podmienky. V prostredí, z ktorého pochádzajú, sa to všetko podľa nej začína. Materské školy ako aj nulté ročníky by mali byť, pripomenula.

"Pretože mnohé deti sú z tak zaostalého prostredia, že potrebujú aj škôlky aj nulté ročníky. Škôlky by mali byť povinné, ale nesmieme to brať tak, že len pre deti z nepodnetného prostredia, ale pre všetky. Aby sa nevytvárala bariéra medzi skupinami obyvateľstva," informovala s tým, že je za celospoločenský občiansky princíp. "Ak niekto potrebuje pomoc, dostane ju," dodala.

Diskriminácia práv dieťaťa

Ako uviedla Jana Dubovcová, špeciálne triedy, kam putujú deti s ľahkým mentálnym postihnutím, by mali byť zrušené, škôlky by mali byť povinné. Na základe závažných zistení, ktoré obsahovala jej vlaňajšia mimoriadna správa predložená Národnej rade SR, bolo podľa jej slov v prieskume v špeciálnych školách potrebné pokračovať. Zaraďovanie detí zo sociálne znevýhodneného prostredia do špeciálnych škôl či tried má osudový význam. Na základe prieskumu skonštatovala, že diagnostika u nás prebieha tak, že jej výsledkom je diskriminácia práv dieťaťa.

Ombudsmanka na základe prieskumu navrhuje viacero opatrení. Okrem povinnej predškolskej prípravy a zrušenia špeciálnych tried aj iné. Je potrebné používať také diagnostické vyšetrenia, ktoré zohľadňujú podmienky detí z rómskej komunity. Problém je tiež v rediagnostike, ktorá sa nerobí, pričom na jej základe by sa deti mohli dostať do bežných škôl. "Preto treba zaviesť overovanie rediagnostiky v nultých ročníkoch," priblížila. Takisto by mal byť zo štátneho rozpočtu financovaný štátny program, ktorý by bol zameraný na trávenie voľného času pre chudobné deti a na ich rozvoj. "Nie sú to opatrenia, ktoré by som si vymyslela, len som ich našla v dokumentoch, ktoré už boli schválené," dodala.
Zdroj: WEBNOVINY
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Vláda odmietla návrh na odvolanie ministerky zdravotníctva

Vláda odmietla návrh na odvolanie ministerky zdravotníctva

DNES - 12:45Domáce

Vláda odmietla opozičný návrh na odvolanie ministerky zdravotníctva SR Zuzany Dolinkovej.

Bombová hrozba na školách: Polícia naznačila, čo za tým stálo

Bombová hrozba na školách: Polícia naznačila, čo za tým stálo

DNES - 12:42Domáce

Výučba bude vo štvrtok pokračovať.

Premiér: Mieru neprospieva, keď sa rozdeľujeme na základných veciach

Premiér: Mieru neprospieva, keď sa rozdeľujeme na základných veciach

DNES - 12:22Domáce

Tam, kde sa treba spájať a opierať sa o tradície či hodnoty, nerozdeľujme krajinu, pretože to škodí mieru. Vyhlásil to pri príležitosti Dňa víťazstva nad fašizmom premiér Robert Fico.

Zdravotné poisťovne očakávajú koncom roka stratu vyše 276 miliónov eur, najväčšiu stratu očakáva VšZP

Zdravotné poisťovne očakávajú koncom roka stratu vyše 276 miliónov eur, najväčšiu stratu očakáva VšZP

DNES - 12:16Domáce

Zdravotné poisťovne očakávajú na konci roka straty dokopy vo výške viac ako 276 miliónov eur.

Prezidentka: Pamätajme na odkaz vojny, že nenávistné ideológie môžu zabíjať

Prezidentka: Pamätajme na odkaz vojny, že nenávistné ideológie môžu zabíjať

DNES - 12:12Domáce

Je dôležité pamätať na odkaz druhej svetovej vojny, že nenávistné ideológie môžu zabíjať.