Váhostav nestíha termíny, dlhy firmy ničia dodávateľov
- 7:23 17.08.2014
- BRATISLAVA
Prvý úsek diaľnice D1 Jánovce - Jablonov nie je v prevádzke ani po troch rokoch od začiatku výstavby. Stavebné spoločnosti Váhostav - SK, a. s. a Bögl a Krýsl, k. s. neukončili deväťkilometrový úsek pri Levoči ani v ďalšom termíne v júli tohto roka.
Spoločnosť podľa neho zatiaľ nedostala oficiálne stanovisko Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) a dozoru s novým termínom ukončenia výstavby úseku diaľnice. Neodpovedal na otázku, či meškanie spôsobili aj problémy s platením dodávateľom za práce.
Dôvodom meškania je vraj málo stavbárov
Váhostav požiadal začiatkom leta NDS o predĺženie lehoty výstavby úseku D1. Generálny riaditeľ diaľničiarov Milan Gajdoš pred dvoma mesiacmi informoval, že žiadosť posudzuje externý stavebný dozor a keď bude známe jeho stanovisko, padne rozhodnutie o predĺžení termínu stavby.
NDS označila za dôvod meškania prác nedostatočné kapacity stavbárov. Zhotoviteľ mal žiadať na dokončenie západného úseku diaľnice pri Levoči navyše šesť mesiacov, ktoré by mal reálne k dispozícii na práce. Diaľnica by v takom prípade nebola hotová ani do konca roka.
Prvý úsek D1 Jánovce - Jablonov, ktorý sa zhotoviteľ zaviazal postaviť takmer za 60 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty, mal byť pôvodne odovzdaný motoristom do konca roka 2013. Tragická nehoda z novembra 2012, keď pri betonáži rozostavaného diaľničného mosta nevydržala podperná konštrukcia, oddialila lehotu dokončenia stavby o pol roka.
Váhostav stavia aj úsek D1 Dubná Skala - Turany v dĺžke 16,4 km pri Martine. Diaľnicu mal dokončiť pôvodne do konca tohto roka, ale práce na nosných objektoch meškajú tiež niekoľko mesiacov.
Dlhy Váhostavu spôsobujú dodávateľom existenčné problémy
Hlavným dôvodom nedodržania termínu stavby by podľa KDH mohli byť dlhy Váhostavu voči menším dodávateľom, ktorí preto odmietali pracovať. "Zástupcovia Váhostavu tvrdia, že nestíhajú s výstavbou svojich úsekov diaľnic pri Martine a Levoči," uviedol predseda klubu KDH Pavol Zajac.
"Často chodievam okolo a môžem potvrdiť, že na týchto stavbách sa skoro vôbec nepracuje. Je tam minimum stavebných strojov a robotníkov," dodal.
KDH každodenne dostáva podnety od nespokojných živnostníkov a firiem, ktorým dodávatelia neplatia za ich odvedenú prácu na verejných zákazkách. "Ozvali sa nám aj živnostníci, ktorí pracovali na úseku diaľnice pri Martine a Levoči pre hlavného dodávateľa Váhostav. Títo drobní živnostníci sú v zúfalej situácii. Dlhodobo neplatené faktúry od Váhostavu ich dostali do stavu, že museli aj oni prestať platiť odvody do sociálnej a zdravotnej poisťovne, daňovému úradu alebo bankám," povedal poslanec za KDH Ján Hudacký.
Hernández de Cos: ECB začne redukovať sadzby, ak inflácia pôjde podľa odhadov
Európska centrálna banka by mala začať so znižovaním úrokových sadzieb v júni v prípade, že inflácia bude pokračovať v spomaľovaní podľa očakávaní.
Sezónne autobusy do Chorvátska začnú jazdiť už od polovice mája
Sezónne autobusy do Chorvátska začnú jazdiť od polovice mája. Dopravca FlixBus spustí od 16. mája linku zo Žiliny cez Bratislavu do chorvátskej Puly.
Najlákavejšími benefitmi pre zamestnancov sú financie a dovolenka
Medzi najžiadanejšie benefity pre zamestnancov patria finančné odmeny, dovolenka nad rámec zákona a home office.
Poľsko 20 rokov po vstupe do EÚ nepovažuje prijatie eura za opodstatnené
Dvadsať rokov po vstupe do Európskej únie Poľsko stále nie je pripravené zaviesť spoločnú menu euro.
Vysoké nedoplatky za vykurovanie v tomto roku nehrozia, očakáva SZVT
Spotrebu tepla na vykurovanie ovplyvnilo najmä nezvykle teplé počasie, keď bol vlaňajší rok druhý najteplejší od roku 1931.