Vo finančnej gramotnosti sú naši žiaci pod priemerom OECD

Vo finančnej gramotnosti slovenskí žiaci zaostávajú za žiakmi z ostatných krajín OECD. Medzinárodná štúdia PISA skúmala aj schopnosti žiakov z rôznych krajín v oblasti používania peňazí. Naši 15-roční žiaci dosiahli vo finančnej gramotnosti výkon 470 bodov, čo predstavuje výkon nižší ako priemerný výkon žiakov krajín OECD, ktorý bol 500 bodov.
Žiakov ovplyvňuje okolie
Napríklad Šanghaj-Čína má na tejto úrovni zastúpenie len 1,6 percenta žiakov. "Znamená to, že 22,8 percenta našich žiakov nie je schopných v základných súvislostiach riešiť a aplikovať v praxi otázky a problémy týkajúce sa financií," uvádza sa v správe o výsledkoch slovenských žiakov.
Medzinárodná štúdia PISA prvýkrát testovala finančnú gramotnosť u 15-ročných žiakov v roku 2012. Teraz zverejnili výsledky. Podobne ako pri výsledkoch našich žiakov z čitateľskej, matematickej a prírodovednej gramotnosti, aj vo finančnej gramotnosti sa Slovensko radí medzi krajiny s nadpriemerným vplyvom sociálno-ekonomického zázemia na výkon žiakov v porovnaní s priemerom OECD.
Pri výsledkoch totiž zaváži, z akého prostredia deti pochádzajú. "Rovnako platí, že žiaci, ktorí podávajú lepší výkon v matematickej alebo čitateľskej gramotnosti, sú viac úspešní aj v riešení úloh z oblasti finančnej gramotnosti," zistila štúdia.
Testovali pätnásťročných
Testovanie finančnej gramotnosti PISA 2012 prebiehalo v 18 krajinách sveta, ktoré sa v rámci štúdie PISA 2012 dobrovoľne rozhodli otestovať finančnú gramotnosť svojich 15-ročných žiakov. Túto skupinu tvorilo 13 krajín OECD, medzi nimi aj Slovensko. Celkovo otestovali približne 29 000 žiakov. Slovenská republika otestovala finančnú gramotnosť našich 15-ročných žiakov na vybranej vzorke 1059 žiakov.
Testovanie zastrešoval Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania a robilo sa od 16. do 27. apríla 2012. Cieľom bolo zhodnotiť úroveň vedomostí a zručností 15-ročných žiakov v oblasti financií, ktoré sú pre nich nevyhnutné, aby mohli urobiť svoje finančné plány a rozhodnutia. Štúdia napríklad skúmala u detí schopnosť používať platobnú kartu, schopnosť naplánovať rozpočet a výdavky pre určitý časový interval či pochopenie finančných rizík napr. pri úveroch, poistení, investovaní. Aj v tejto oblasti sa PISA zamerala na posúdenie schopností žiakov preukázať a aplikovať ich vedomosti a zručnosti v praxi.
V rámci testovania žiaci riešili 120 minút test v papierovej forme. Na konci testu odpovedali na niekoľko otázok z dotazníka o ich skúsenostiach vo finančnej oblasti. Okrem žiakov odpovedali na niekoľko otázok týkajúcich sa poskytovania finančného vzdelávania v škole aj riaditelia škôl. Z riaditeľských dotazníkov sa dozvedáme, že vzdelávanie v oblasti finančnej gramotnosti je vo vyučovacom procese na slovenských školách pomerne dostupné, dostupnejšie ako v priemere krajín OECD.

Ferenčák ostáva v parlamente, strane Hlas-SD a na poste primátora Kežmarku
Poslanec Národnej rady SR Ján Ferenčák ostáva v parlamente, v strane Hlas-SD a na pozícii primátora mesta Kežmarok.

ÚIS vyšetruje monitorovanie miestnosti, v ktorej sa Kočner radil s advokátmi
ÚIS vyšetruje monitorovanie miestnosti v leopoldovskej väznici.

PS kritizuje Blanára za neúčasť na európskej Rade pre zahraničné veci
Člen predsedníctva opozičného hnutia PS Ivan Korčok kritizuje neúčasť ministra zahraničných vecí a európskych záležitostí SR Juraja Blanára na pondelkovom rokovaní európskej Rady pre zahraničné veci.

Pri nehode v Bratislave sa zranila jedna osoba
V dôsledku dopravnej nehody sa zranila jedna osoba.

Prezident SR vymenoval Samuela Migaľa do funkcie ministra investícií
Prezident SR Peter Pellegrini v stredu vymenoval Samuela Migaľa do funkcie ministra investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie.