• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Nedeľa, 5.5.2024Meniny má Lesana, Lesia
15°Bratislava

Mnohí Slováci majú pôžičky s takmer stopercentnými úrokmi

  • 6:19 10.05.2014
  • BRATISLAVA
Mnohí Slováci majú pôžičky s takmer stopercentnými úrokmi

Minister spravodlivosti Tomáš Borec v Správe o pôsobení úžerníckych nebankových spoločností a enormnom náraste exekučných konaní vyslovuje presvedčenie, že nastal čas, kedy by mali byť nebankové subjekty už konečne licencované.

Slováci majú uzatvorených niekoľko stotisíc zmlúv so spoločnosťami, ktorých celková odplata za rok dosahuje až 98 percent. Znamená to, že ak si spotrebiteľ požičia napríklad 200 eur, musí za rok vrátiť 398 eur. Vyplýva to z monitoringu Ministerstva spravodlivosti SR a Komisie na posudzovanie podmienok v spotrebiteľských zmluvách a nekalých obchodných praktík predávajúcich.

"Zmluvné podmienky však ustanovujú, že tretina z celkovej odplaty je úrok, tretina je poplatok za spracovanie alebo za iné administratívne náklady a tretina sú rôzne iné poplatky. V praxi tak dlhodobo prekvitá snaha zahmlievať skutočnú odplatu a túto skrývať do rôznych poplatkov," vysvetľuje praktiky nebankových subjektov Správa o pôsobení úžerníckych nebankových spoločností a enormnom náraste exekučných konaní, ktorou sa bude parlament zaoberať na májovej schôdzi. Správu na žiadosť nezaradeného poslanca Alojza Hlinu do národnej rady predložil minister spravodlivosti Tomáš Borec.

Nekalé praktiky úžerníkov

Rozšírenosť úžery a úžerníckych praktík sa podľa dokumentu spája s praktikami neúmerného navršovania požadovanej odplaty pri úveroch a pôžičkách poskytovaných spotrebiteľom. Najčastejšie sa využívajú tri úžernícke praktiky - v zmluve sa uvedie tzv. zmluvná odmena, ktorá neraz tvorí 60 až 80 percent požičanej istiny, pričom v zmluve sa ďalej vôbec neuvádzajú úroky požadované od spotrebiteľa – veriteľ vyhlasuje, že úver alebo pôžička sú bezúročné a bez poplatkov. V skutočnosti však spotrebiteľ zaplatí odplatu vo výške 60 až 80 percent, ktorou je neraz vopred požadovaná odmena.

Druhou nekalou praktikou je, ak veriteľ uvedie v zmluve, že spotrebiteľ je povinný vrátiť istinu navŕšenú o 80 až 90 percent, pričom vo všeobecných obchodných podmienkach sa uvádza, že tretina z požadovanej odplaty sú úroky, tretina poplatky s poskytnutím úveru a tretina odmena veriteľa za poskytnutie úveru. Opätovne ide o skrývanie skutočnej odplaty do poplatkov a klamanie spotrebiteľa.

Treťou praktikou býva, že spotrebiteľ požiada o úver napríklad 10-tisíc eur na obdobie troch rokov, veriteľ však v zmluve uvedie, že spotrebiteľovi požičal 20-tisíc eur, a to bezúročne, pričom skutočne mu poskytol len 10-tisíc eur. Spotrebiteľ spláca celkovú sumu 20-tisíc eur, a tým preplatí celý skutočne požičaný úver, pričom odplata je 10-tisíc eur, t.j. 100 percent a každoročne 33,33 percenta. "Všetky uvedené praktiky podstatným spôsobom ohrozujú práva spotrebiteľov a zakrývajú prípady úžery a úžerných plnení v súčasnosti skryto uplatňovaných v praxi," uvádza rezort spravodlivosti.

Počet exekúcií stúpa

Celkový počet exekúcii podľa štatistických údajov ministerstva spravodlivosti má stúpajúcu tendenciu, pričom v roku 2013 bolo na súdoch ako neskončených vedených a evidovaných viac ako 2 880 000 exekúcii. Počet nových začatých exekučných konaní v medziročnom priemere predstavuje počet viac ako 550-tisíc konaní. Exekúcie voči spotrebiteľom nie sú osobitne evidované, rádovo podľa rezortu justície možno odhadovať, že počet exekúcii vedených proti spotrebiteľom sa pohybuje v stovkách tisíc exekúcii.

"Ministerstvo spravodlivosti SR si uvedomuje tento nežiaduci jav a stav v spoločnosti a snaží sa proti nemu aktívne postupovať, a to jednak v rovine reálnej právnej pomoci poškodeným spotrebiteľom a jednak v rovine legislatívnych opatrení. Z tohto dôvodu je potrebné privítať prijatie ostatnej novelizácie Občianskeho zákonníka, ktorá do slovenského právneho poriadku zavádza opätovne inštitút civilno-právnej úžery založený na absolútnej neplatnosti úžerného právneho úkonu a inštitút civilno-právnej odplaty, ktorý bude integrovať všetky materiálne vnímané plnenia, ktoré budú od spotrebiteľa požadované," uvádza materiál. Borec zároveň v správe vyslovuje presvedčenie, že nastal čas, kedy by mali byť nebankové subjekty už konečne licencované. Zároveň vyzýva na vzdelávanie spotrebiteľov vo finančných vzťahoch, ktoré by sa malo začínať už na základnej škole.

Zdroj: WEBNOVINY
Najnovšie v kategóriiViac článkov
V koalícii nie sú podľa Danka žiadne hádky, Gröhling hovorí o jej kríze

V koalícii nie sú podľa Danka žiadne hádky, Gröhling hovorí o jej kríze

DNES - 13:47Ekonomické

V koalícii nie sú žiadne hádky a neexistuje žiadny spor medzi SNS a Hlasom-SD. V nedeľnej diskusnej relácii RTVS O 5 minút 12 to povedal podpredseda parlamentu a šéf národniarov Andrej Danko.

ADSS: Úspory v 2. pilieri sa doteraz zhodnotili o necelé dve miliardy eur

ADSS: Úspory v 2. pilieri sa doteraz zhodnotili o necelé dve miliardy eur

DNES - 9:46Ekonomické

Od roku 2005 do konca roka 2023 správcovia v druhom dôchodkovom pilieri zhodnotili príspevky sporiteľov o necelé dve miliardy eur.

Z trhu sťahujú ryžu, zákazníci ju nesmú konzumovať

Z trhu sťahujú ryžu, zákazníci ju nesmú konzumovať

20:36 03.05.2024Ekonomické

Zákazníci by si mali skontrolovať, či tento druh ryže nemajú doma.

ZSSK spustila sezónnu linku z Bratislavy do chorvátskeho Splitu, došlo však k zmene prepravy áut

ZSSK spustila sezónnu linku z Bratislavy do chorvátskeho Splitu, došlo však k zmene prepravy áut

16:34 03.05.2024Ekonomické

Prvý vlak v tohtoročnej sezóne odišiel z Bratislavy do Splitu v piatok popoludní.

Pozor na podvodné správy o preplatkoch, takto vás môžu obrať o peniaze na bankovom účte

Pozor na podvodné správy o preplatkoch, takto vás môžu obrať o peniaze na bankovom účte

15:36 03.05.2024Ekonomické

Banka upozorňuje na falošné SMS správy, ktoré chcú od ľudí získať platobné údaje.