Predĺženie R1 do Ružomberka posúdi štúdia realizovateľnosti

Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) vyhlásila verejnú súťaž na vypracovanie štúdie realizovateľnosti pre stavbu rýchlostnej cesty R1 Banská Bystrica - Ružomberok. Štúdia má posúdiť možnosti uskutočnenia pripravovanej stavby z hľadiska trasy, technického riešenia a financovania.
Podľa štúdie sa zvolí finálne trasovanie
So začatím prác na predĺžení R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka v dĺžke okolo 50 kilometrov, kde sa napojí na diaľnicu D1, počíta NDS predbežne v roku 2016. Hlavným zámerom projektu je odľahčiť preťaženú cestu I/59 cez Donovaly najmä od ťažkej nákladnej dopravy. Počas vlády Ivety Radičovej bola príprava stavby pozastavená.
Z hľadiska financovania projektu je podľa ministra dopravy Jána Počiatka dôležitý postoj Európskej komisie. "Štúdia realizovateľnosti povie, ktorý scenár je ekonomicky výhodnejší a environmentálne prijateľnejší. A podľa toho sa zvolí finálne trasovanie," povedal minister. Pokiaľ ide o vplyv stavby R1 na prírodu, podľa neho to bude závisieť od zvolenej trasy a spôsobu výstavby, ale aj od toho, aké zmiernenia dopadov stavby bude možné vykonať.
Trasa R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka môže byť v budúcnosti alternatívou diaľničného spojenia v smere západ - východ. A to v prípade obmedzenia dopravy medzi Žilinou a Ružomberkom. "Očakávame tam veľkú intenzitu dopravy a keby prišlo k výluke, tak Slovensko potrebuje mať aj alternatívu," tvrdí generálny riaditeľ NDS Milan Gajdoš.
Predĺženie R1 podľa neho vytvorí lepšie možnosti dopravného prepojenia regiónov a prispeje k rozvoju turistického ruchu. "Tento úsek otvára priestor pre komfortný vstup do našich turistických centier," dodal.
Nová trasa povedie do Slovenskej Ľupče
Severný obchvat Banskej Bystrice v dĺžke 5,7 km, ktorý mal byť pôvodne súčasťou predĺženej R1 na Liptov, bol odovzdaný do užívania v rámci projektu PPP v júli 2012. Nová trasa R1 by mala podľa plánov viesť z Banskej Bystrice do Slovenskej Ľupče (takmer 8 km).
Pokračovať má cez časť územia Národného parku Nízke Tatry do Korytnice (okolo 15 km). Na tomto úseku sa uvažuje so stavbou dvoch tunelov Diel (1,8 km) a Kozí chrbát (takmer 3 km). Variantom pre túto časť môže byť z dôvodu ochrany prírody stavba tunela v dĺžke vyše 11 km a tunela Korytnica (820 - 920 metrov).
Nasledovať majú úseky Korytnica - Liptovská Osada (7 km), obchvat Liptovskej Osady (3,35 km), Liptovská Osada - Ružomberok (10,5 km) a obchvat Ružomberka s napojením na D1 (vyše 7 km). Súčasťou stavby by mal byť aj privádzač Likavka (2,5 km). Jeden z variantov stavby úsekov z Korytnice do Ružomberka ráta s troma tunelmi (1,8 km), druhý variant so štyrmi tunelmi (4,1 km) a tretí, kombinovaný s troma tunelmi (355 metrov).

SHMÚ: Na začiatku týždňa sa vráti prízemný mráz
Počas noci na pondelok (12. 5.) sa opäť môže na väčšine územia Slovenska objaviť prízemný mráz.

V Malej Fatre zablúdili maďarskí turisti, pomáhali im horskí záchranári
Štvorica maďarských turistov zablúdila v sobotu (10. 5.) večer mimo značeného turistického chodníka nad osadou Pod Rozsutec v Malej Fatre.

Matúš Šutaj Eštok: Premiérova návšteva Moskvy bola skôr jeho individuálnou cestou
Návšteva Moskvy predsedom vlády SR Robertom Ficom (Smer-SD) pri príležitosti výročia konca druhej svetovej vojny bola skôr jeho individuálnou cestou.

Michal Šimečka: O tom, čo sa bude vysielať a pozerať, rozhodujú občania a médiá
O tom, čo sa bude vysielať a pozerať, rozhodujú občania a nezávislé médiá.

Koalícia a opozícia sa rozchádzajú v hodnotení návrhu V. Putina
Zástupcovia opozície sú presvedčení, že postoj Kremľa iba potvrdzuje nezáujem ruského prezidenta o reálne zastavenie bojov.