• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Nedeľa, 20.10.2019Meniny má Vendelín
20°Bratislava

Paprika - zásobáreň vitamínov, ktorá porazí nadváhu i toxíny

  • 17:10 14.03.2013
  • BRATISLAVA
Paprika - zásobáreň vitamínov, ktorá porazí nadváhu i toxíny

Zo všetkých druhov papriky vášmu zdraviu najviac prospeje tá červená, keďže obsahuje najviac živín.

Pestrofarebnú chrumkavú papriku, ktorá obsahuje množstvo cenných živín, nájdete v obchode po celý rok. Vlákninu i antioxidanty tak máte neustále po ruke a vaše telo sa vám napríklad za taký chutný šalát, ktorý si dáte večeru, určite poďakuje.

V paprike sa nachádza veľké množstvo vitamínu A, najviac je ho v tej červenej. Áčko je potrebné predovšetkým pre váš zrak. Stačí jedna šálka pokrájanej červenej papriky a máte ho dosť na celý deň. Pre rovnaké množstvo papriky ktorejkoľvek farby platí, že v nej nájdete odporúčanú dennú dávku vitamínu C.

Čitajte: 20 dôvodov, prečo piť pivo

Táto zelenina je i zdrojom kyseliny listovej, potrebnej pre tvorbu červených krviniek. Spozornieť by mali predovšetkým tehotné ženy, kedže táto látka pomáha predchádzať rôznym vrodeným chybám u bábätiek. Tiež sa špekuluje o tom, že paprika hrá úlohu pri prevencii rakoviny hrubého čreva, to však zatiaľ nie je dokázané. Jedením papriky svojmu telu zabezpečíte i vitamín K, ktorý je nevyhnutný pre zrážanlivosť krvi.

Najzdravšia je červená

Červená paprika má svoju žiarivú farbu zásluhou karotenoidu lykopénu. Ten dokáže bojovať s nebezpečnými voľnými radikálmi, ktoré sa do tela dostávajú po kontakte s rôznymi toxínmi. Je tiež možné, že pôsobí ako prevencia niektorých druhov rakoviny, predovšetkým rakoviny prostaty či vaječníkov. V ostatných druhoch papriky sa však tiež nájdu karotenoidy, ktoré chránia srdce. Celkovo však platí, že spomedzi všetkých paprík má najviac živín práve tá červená.

Čitajte: Jedna z najvýživnejších potravín na svete - špenát

Paprika obsahuje množstvo draslíka, ktorý telu pomáha s hospodárením s vodou a minerálmi, zlepšuje výkonnosť svalov a reguluje krvný tlak. Najviac je ho v červenej a žltej. Netreba zabúdať ani na vlákninu, tá vám pomôže s trávením či vysokým cholesterolom. Betakarotén zas môže pomôcť predísť niektorým druhom rakoviny.

Zázračný kapsaicín

Keby ste zjedli plnú šálku roztopenej čokolády, orieškov či syra, bola by to poriadna kalorická bomba. Paprika? Mizivých 30 až 40 kalórií a ešte k tomu vás vďaka vláknine zasýti. To sa dá skvele využiť napríklad ak chcete niečo chrumkať pri televízii či pri poháriku. Namiesto orieškov či čipsov nakrájajte papriku na pásiky a k tomu si pripravte hummus alebo salsu. Túto zeleninu môžete samozrejme využiť predovšetkým v šalátoch, ale tiež dusenú.

Samostatnou kapitolou je látka zvaná kapsaicín, ktorú nájdete v čili papričkách. Práve ona zabezpečuje to, že vás poriadne štípu - a čím viac, tým lepšie, keďže štipľavosť indikuje množstvo antioxidantov. Aj keď najprv pálenie nezvládate, po čase zvyknete a dokonca sa vďaka nemu do tela vyplavujú endorfíny, ktoré vám zlepšia náladu. Kapsaicín pomáha pri spaľovaní tukov a tiež vtedy, keď vám je zima alebo vás niečo bolí.

Čitajte: Päť jednoduchých tipov na očistu tela

Niekoľko štúdií na zvieratách zas naznačuje, že táto látka dokáže zabíjať rakovinové bunky. V tomto prípade je však potrebný ešte rozsiahly ďalší výskum.

Pridajte sa k nám aj na Facebooku!

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: WEBNOVINY, livestrong.com, webmd.com
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Jedna generácia má vážny problém s alkoholom. Ktorá to je, vás prekvapí

Jedna generácia má vážny problém s alkoholom. Ktorá to je, vás prekvapí

VČERA - 18:34Zdravie

Vedci skúmali rizikové návyky pitia alkoholu a zistili, ktorá skupina obyvateľstva je najviac ohrozená.

Ako liečiť depresiu: Stačí jesť tieto jedlá po dobu 3 týždňov

Ako liečiť depresiu: Stačí jesť tieto jedlá po dobu 3 týždňov

19:18 17.10.2019Zdravie

Aj strava dokáže urobiť výrazne pomôcť psychike.

Zlý spánok: Na vine je nedostatok vitamínu

Zlý spánok: Na vine je nedostatok vitamínu

19:26 16.10.2019Zdravie

Tento vitamín chýba až štvrtine obyvateľstva.

Takáto zmena stravovacích návykov môže signalizovať rakovinu žalúdka

Takáto zmena stravovacích návykov môže signalizovať rakovinu žalúdka

8:35 16.10.2019Zdravie

Niektoré náhle zmeny v stravovacích návykoch môžu byť prvotným príznakom smrteľnej diagnózy.

Pomer omega-3 a omega-6 mastných kyselín dokáže ovplyvniť vaše oči

Pomer omega-3 a omega-6 mastných kyselín dokáže ovplyvniť vaše oči

19:08 15.10.2019Zdravie

Ak vo vašej strave zabezpečíte správne typy a pomer esenciálnych mastných kyselín, môžete zabrániť nepriaznivému zdravotnému stavu.