Ministerstvo hospodárstva neustúpi, plánu ropovodu sa nevzdá
- 17:10 26.03.2014
- BRATISLAVA

Ministerstvo hospodárstva bude naďalej podporovať projekt výstavby ropovodného prepojenia medzi Bratislavou a rakúskym Schwechatom. "Podporujeme tento projekt. Strategickosť projektu v súvislosti so situáciou na Ukrajine vzrástla. Práce na projekte by bolo treba urýchliť," povedal na rokovaní parlamentného hospodárskeho výboru minister hospodárstva Tomáš Malatinský. Podľa neho by sa mohol celý projekt zrealizovať do piatich rokov.
Šéf firmy Bratislava-Schwechat Pipeline, ktorá má na starosti celý projekt, Robert Nemcsics poslancom povedal, že ropovod môže viesť iba cez mesto Bratislava. Podľa neho totiž takzvaný Karpatský koridor nie je výhodný ani z ekonomického, ani z ekologického hľadiska. "Neuvažujeme o Karpatskom koridore najmä z ekonomického hľadiska. Bolo by to o sto kilometrov ropovodu viac oproti mestskému koridoru. Nie je výhodný ani z hľadiska ekologického. Sú tam omnoho väčšie riziká ako v prípade mestského koridoru," povedal Nemcsics.
Trasa cez mesto
Na vhodnej trase cez intravilán mesta sa majú dohodnúť pracovné skupiny. "Diskusie v pracovných skupinách by sme chceli uzavrieť do pol roka," uviedol Malatinský. Vláda by mala rozhodovať o ropovode niekedy koncom tohto roka. Na vzniku odborných komisií sa dohodlo ministerstvo hospodárstva v spolupráci so spoločnosťou Bratislava-Schwechat Pipeline so zástupcami Magistrátu hlavného mesta SR Bratislavy.
Pracovné skupiny sa vytvoria aj v spolupráci s niektorými organizáciami v pôsobnosti hlavného mesta. Jednou z nich je aj Bratislavská vodárenská spoločnosť. Aj zástupcovia aktivistov z OZ Nie ropovodu sa budú môcť zúčastňovať rokovaní komisií.
Chcú to urýchliť
Poslanci parlamentného výboru s projektom súhlasia. A to tak opoziční ako aj vládni. Poslanec za stranu Smer-SD Dušan Muňko na rokovaní výboru upozornil, že realizácia projektu by sa mala vzhľadom na situáciu na Ukrajine urýchliť. Navrhol preto, aby sa celý projekt realizoval na základe zákona o významných investíciách, čím by sa urýchlil. Minister hospodárstva Tomáš Malatinský však zatiaľ túto možnosť nechce využiť a preferuje štandardné prerokovanie celého procesu.
Realizáciu projektu majú na starosti slovenský prepravca ropy, spoločnosť Transpetrol, a rakúska firma OMV. Ropovod by mal stáť 75 až 125 mil. eur. Dĺžka ropovodného prepojenia by mala predstavovať od 81 kilometrov do 152 kilometrov. Podľa ministra T. Malatinského je projekt samofinancovateľný. Návratnosť investície sa počíta na sedem až desať rokov.

KDH: Zmenou v 2. pilieri by si pomohla vláda, sporiteľom by tento krok uškodil
Otvorenie druhého piliera by malo vážny dosah na jeho sporiteľov.

Druhý z troch chýbajúcich úsekov D3 by mal stáť okolo 261 miliónov eur
Vo verejnom obstarávaní na výstavbu diaľničného úseku D3 Kysucké Nové Mesto - Oščadnica predložila najvýhodnejšiu ponuku stavebná spoločnosť Skanska SK.

Európsky dôchodok má dostať novú podobu a lepšie využiť svoj potenciál
Európska komisia plánuje predložiť legislatívny návrh pre celoeurópsky osobný dôchodkový produkt, pričom má dostať novú podobu.

AZZZ posiela Bruselu otvorený list, nepáči sa jej ukončenie dovozu ruských palív
Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení SR zasiela otvorený list predsedníčke Európskej komisie Ursule von der Leyenovej a eurokomisárovi pre energetiku Danovi Jorgensenovi.

SaS: Zákazka na čiapky pre policajtov a hasičov je predražená
Opozičná strana SaS kritizuje plánovaný nákup pokrývok hlavy pre policajtov a hasičov v rámci zákazky, ktorú uzavrelo Ministerstvo vnútra SR.