Váhostav neplatí dodávateľom na stavbe D1, vraj je stratová

Spoločnosť Váhostav - SK, a.s. neplatí svojim dodávateľom načas za práce na stavbe diaľnice D1 Dubná Skala - Turany. Zdôvodňuje to tým, že ide o stratovú stavbu.
Práce na úseku diaľnice Dubná Skala - Turany v dĺžke 16,4 kilometra pokračujú podľa plánovaného harmonogramu. "Predpokladaný termín ukončenia stavby do konca tohto roka je pre spoločnosť záväzný," uviedol Halán. Stavebné práce na diaľnici pri Martine a Vrútkach začali v decembri 2011 a trvať majú tri roky.
Stavba za stovky miliónov
Váhostav sa zaviazal diaľnicu postaviť za 137,75 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, čo je 41,15 % z pôvodných predpokladaných nákladov 334,72 mil. eur. "Na stavbe úseku D1 Dubná Skala - Turany pracuje viac ako stovka kmeňových zamestnancov spoločnosti Váhostav - SK a približne 210 pracovníkov subdodávateľov," dodal Halán. Počet pracovníkov na stavbe kolíše podľa aktuálne vykonávaných prác.
Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) uzavrela zmluvu s Váhostavom o stavbe D1 Dubná Skala - Turany 26. októbra 2011. Podiel podzhotoviteľov na tejto stavbe je podľa diaľničiarov 5,3 %. Generálny riaditeľ Váhostavu Ján Kato po podpise zmluvy tvrdil, že zmluvnú cenu považuje za reálnu. "Cena je konečná, zmeny sú možné len v odôvodnených prípadoch," povedal vtedy Kato s tým, že nepredpokladá vznik mimoriadnych okolností. Súčasťou dohodnutej ceny je aj 10-percentná rezerva.
Vtedajší minister dopravy Ján Figeľ (KDH) hovoril, že len za ušetrené peniaze na stavbu diaľnice Dubná Skala - Turany možno postaviť ďalší úsek diaľnice či obnoviť cesty prvej triedy na stovkách kilometrov. "Dajú sa za to napríklad tri roky realizovať vianočné dôchodky," uviedol.
Ťažké zranenia na stavbe
Vysúťažené ceny výstavby štyroch úsekov D1 pri Levoči (Jánovce - Jablonov I. a II. úsek), Prešove (Fričovce - Svinia) a Martine (Dubná Skala - Turany) sú takmer o 700 mil. eur nižšie ako náklady, ktoré plánovala prvá vláda Roberta Fica cez prvý balík PPP. Jeho súčasťou mala byť aj výstavba úsekov D1 Turany - Hubová a Hubová - Ivachnová.
Na stavbe D1 Dubná Skala - Turany sa vlani stalo viacero pracovných úrazov, vrátane ťažkých. "Každá stavba má garantovanú kvalitatívnu úroveň, ktorá je daná platnými technickými a inými normami a je kontrolovaná nezávislým stavebným dozorom," odvetil Halán.
Neuviedol hlavné príčiny úrazov stavebných robotníkov. "Výstavba je dodržiavaná a kontrolovaná v zmysle Technicko-kvalitatívnych podmienok NDS a príslušných katalógových listov," dodal.

SHMÚ: V posledných desaťročiach je náročné nájsť rozkvitnutú čerešňu na 1. mája
Ľudia, ktorí chcú tento rok naplniť tradíciu prvomájového bozku pod rozkvitnutou čerešňou, by sa na Slovensku mali vybrať do polôh nad 700 metrov nad morom (m n. m.).

Hnutie Slovensko: Právo veta v EÚ je kľúčové, no nesmie viesť k neflexibilite
Najakútnejšou výzvou, ktorej čelí EÚ, je podľa hnutia Slovensko posilnenie odolnosti voči globálnym krízam, od bezpečnostných hrozieb po ekonomické a energetické neistoty.

ŠÚKL: Vďaka vakcínam sú pod kontrolou ochorenia ako hepatitída B či detská obrna
Vďaka vakcínam sú pod kontrolou ochorenia ako hepatitída B, detská obrna, pravé kiahne, tetanus či záškrt.

Progresívne Slovensko vyzýva premiéra Roberta Fica a koalíciu, aby zrušili transakčnú daň
Opozičné hnutie Progresívne Slovensko vyzýva premiéra Roberta Fica (Smer-SD) a koalíciu, aby zrušili transakčnú daň.

PS: Potrebujeme akcieschopnejšiu Európu, ktorá je pripravená čeliť hrozbám
Potrebujeme akcieschopnejšiu demokratickú Európu, ktorá je pripravená čeliť bezpečnostným aj environmentálnym hrozbám súčasnosti.