Emisie toxickejšie ako zo spaľovákov? Vedci sa pozreli na brzdy elektromobilov
- 7:00 15.02.2025
- Southampton

Hoci sa elektromobily sa považujú za ekologickejšiu alternatívu prepravy, emisiám sa celkom vyhnúť nedokážu, tvrdí výskum.
Ku kúpe elektromobilu vedú rôzne motivácie, no jednou z tých najčastejších je nepochybne nižšia škodlivosť voči životnému prostrediu. Ako však ukazuje výskum z Univerzity v Southamptone (Veľká Británia), ani tieto ekologické autá nie sú celkom „čisté“.
Vedci totiž zistili, že brzdové doštičky, ktoré sa vkladajú do elektromobilov, produkujú toxické emisie, ktoré sú škodlivejšie ako výpary z výfukov spaľovacích áut. Ide pritom o drobné častice, ktoré po vdýchnutí prenikajú hlboko do pľúcnych tkanív človeka.
Ako upozorňuje Southamptonská univerzita na svojom webe, emisie zďaleka neunikajú do ovzdušia len z výfukových plynov. Naopak – nový výskum sa snaží upozorniť na škodliviny, ktoré sa uvoľňujú do vzduchu pri používaní pneumatík a bŕzd, ktoré však nepodliehajú reguláciám.
„Tieto 'nevýfukové' zdroje znečistenia sú dnes zodpovedné za väčšinu emisií z pevných častíc vozidiel vo Veľkej Británii a niektorých častiach Európy, pričom najviac k nim prispieva prach z bŕzd.“
Toxickejšie emisie ako pri spaľovákoch
Vedci si vzali na mušku štyri typy brzdových doštičiek:
- doštičky s nízkym obsahom kovov
- doštičky spolovice zložené z kovov
- doštičky z organického materiálu bez obsahu azbestu
- hybridné keramické doštičky
Výskum prebiehal tak, že vedci pomocou špeciálnych prístrojov zozbierali vzorky vzniknutých emisií pri používaní bŕzd, a následne ich aplikovali na bunky pľúcneho tkaniva a pozorovali ich vplyv na vznik oxidačného stresu, zápalu alebo bunkovej smrti.
Ako zistili, spomedzi všetkých testovaných brzdových doštičiek tie, vyrobené z organických materiálov, produkujú toxíny najviac spôsobilé vyvolať v bunkách zápal, a pre ľudské bunky sú toxickejšie ako častice z výfukových plynov na naftových autách. Druhé najtoxickejšie sú podľa Britov keramické brzdové doštičky.
Príčinou vysokej toxicity môže byť obsah medi v oboch typoch brzdových doštičiek. Ako totiž argumentujú vedci, po odstránení tohto kovu z doštičiek klesol aj počet škodlivín, ktoré vyprodukovali.
Ako uviedol Matthew Loxham, ktorý mal dohľad nad priebehom výskumu, množstvo nevýfukových emisií z elektromobilov môže v budúcnosti ešte narásť.
„Tento výskum má dôležitý význam pre tvorbu budúcej legislatívy v oblasti zdravotníctva, pretože nevýfukových emisií sa nezbavíme ani prechodom z benzínových a naftových na elektrické vozidlá. Časom ešte môže dôjsť k zvýšeniu množstva nevýfukových emisií, keďže elektrické vozidlá sú ťažšie ako vozidlá so spaľovacím motorom a spôsobujú vyššie trenie.“
Vedci na záver dodávajú, že keďže emisie s nástupom elektromobilov celkom nevymiznú, je potrebné tomu prispôsobiť zákon, ktorý dnes plne nereflektuje túto skutočnosť.

Pozor na sójovú omáčku: Toto musíte spraviť po jej jedení
Nevyhnutná prísada ázijskej kuchyne má svoje riziká. Toto nezabudnite spraviť po jedení sójovej omáčky.

Muž uniesol 10-ročné dievčatko, kontaktoval ho cez online hru
Úrady varujú rodičov, aby dávali väčší pozor na online komunikáciu svojich detí.

Táto chyba ovplyvňuje účinnosť krému na opaľovanie
Na to, aby vás naozaj ochránil pred škodlivým žiarením zo slnka, je potrebné skladovať krém na opaľovanie na vhodnom mieste.

Lekárka si dala botox len na jednu stranu tváre. Dokážete spoznať, ktorú?
Doktorka si aplikovala botulotoxín len na polovicu tváre, aby ukázala, aké sú jeho následky.

Huliak prišiel na finále slovenskej hokejovej extraligy. Takto reagovali ľudia v Steel Aréne
Minister Huliak sa v Košiciach nedočkal pozitívneho prijatia.