Nedeľa, 3.3.2024Meniny má Bohumil(a)

Muži sú čoraz častejšie neplodní. Vedci zistili možný dôvod

• 22:02 27.01.2024
  • Los Angeles
Muži sú čoraz častejšie neplodní. Vedci zistili možný dôvod

Vedci v novej štúdii zistili možný dôvod čoraz častejšej neplodnosti u mužov.

Po celom svete klesá miera plodnosti, pričom sa často predpokladá, že svoju úlohu zohráva aj zlá strava a životný štýl. Vedci z katedry urológie na Kalifornskej univerzite v Los Angeles (UCLA) sa však rozhodli pozrieť na ďalší aspekt, ktorý môže mať vplyv na plodnosť u mužov.

Možno ste už počulo o črevnom mikrobióme a o kožnom mikrobióme, ale vedeli ste, že aj spermie majú mikrobióm? Podľa vedcov práve ten môže ovplyvňovať plodnosť. Také sú zistenia novej štúdie uverejnenej v časopise Scientific Reports.

Mikrobióm označuje súbor mikróbov, baktérií, húb a vírusov, ktoré ovplyvňujú ľudské zdravie. Aj keď sa uskutočnilo mnoho štúdií o mikrobiómoch nachádzajúcich sa v tráviacom systéme a na koži, menej pozornosti sa venovalo reprodukčným systémom, najmä u mužov.

Tím z UCLA však zistil, že najmä jeden mikrób, baktéria Lactobacillus iners, môže mať priamy vplyv na pohyblivosť spermií, čo následne ovplyvňuje plodnosť.

Tento mikrób je známejší ako pôvodca bakteriálnej vaginózy u žien a je najčastejšie sa vyskytujúcou baktériou v mikrobióme u žien.

Hoci štúdia nedokázala presne určiť súvislosť, predchádzajúci výskum odhalil, že Lactobacillus iners môže produkovať kyselinu L-mliečnu, ktorá môže viesť k zápalu. Tento zápal môže mať vplyv na pohyblivosť spermií.

Okrem toho vedci zistili, že u pacientov s normálnou aj abnormálnou koncentráciou spermií sa našli tri typy baktérií zo skupiny Pseudomonas.

Mikróby nazývané Pseudomonas fluorescens a Pseudomonas stutzeri sa častejšie vyskytovali u pacientov s abnormálnou koncentráciou spermií, zatiaľ čo Pseudomonas putida sa vo vzorkách s abnormálnou koncentráciou spermií vyskytovala menej často.

Toto zistenie poukazuje na to, že aj príbuzné mikróby môžu mať rôzny vplyv na ľudské zdravie a že nie všetky baktérie budú mať vplyv na plodnosť.

"Náš výskum je v súlade s dôkazmi z menších štúdií a vydláždi cestu pre budúce komplexnejšie výskumy s cieľom odhaliť zložitý vzťah medzi mikrobiómom spermií a plodnosťou," povedal hlavný autor štúdie Vadim Osadchiy.

Zdroj: Info.sk, TM, scitechdaily.com, nature.com