Prečo toľko fastfoodových reťazcov používa v logu žltú a červenú? Psychologička vysvetľuje
- 20:51 13.07.2023
- Bratislava

Podobná farebná schéma v logách fastfoodových reťazcov nie je náhodná. Psychologička a odborníčka na vplyv farieb vysvetľuje, prečo firmy siahajú najmä po červenej a žltej.
Viete, ktorý fastfoodový reťazec vznikol ako prvý na svete? Ak tipujete McDonald's, ste na omyle – táto spoločnosť síce patrí k najznámejším, no prvenstvo má v tomto rebríčku americký White Castle, založený v roku 1916 v Kansase.
White Castle začal ako prvý predávať hamburgery, v tom čase za 5 centov za kus. Neskôr sa ním inšpiroval spomínaný McDonald's, ale aj rovnako dobre známy Burger King.
Predaj obložených žemieľ nie je to jediné, čo tieto značky spája. Spoločnosti tiež v marketingu využívajú podobné farebné schémy, čo si všimla aj komunita na diskusnom fóre Reddit.
„Prečo fastfoodové reštaurácie používajú rovnakú farebnú schému – červenú, žltú a bielu,“ pýta sa v príspevku jeden z používateľov, pričom menuje niektoré ďalšie známe americké reťazce: In N Out, Carls Jr, Wendys či KFC.
Odpoveď nájdeme na stránke psychologičky a expertky na vplyv farieb Karen Hallerovej, ktorá vysvetľuje že nejde o žiadnu náhodu. Tieto výrazné farby totiž priťahujú pozornosť bez toho, aby si to zákazník uvedomoval.
„Pocit, ktorý táto farebná kombinácia vyvoláva, je presne to, čo chcú u cieľového príjemcu dosiahnuť,“ píše Hallerová.
„Z hľadiska pozitívnych psychologických vlastností červenej a žltej pri predaji rýchleho občerstvenia sa dá povedať, že červená vyvoláva stimuláciu, chuť do jedla, hlad a priťahuje pozornosť. Žltá vyvoláva pocit šťastia a priateľskosti,“ pokračuje psychologička. Kombinácia žltej a červenej podľa nej indikuje rýchlosť a pohotovosť.
„Žltá je tiež najlepšie viditeľná farba v dennom svetle, preto písmeno M v názve McDonald's vidíme už z diaľky,“ vysvetľuje Hallerová. „Jazyk farby si mozog prečíta skôr ako slová a tvary, pretože sa prihovára priamo našim pocitom a náladám,“ dodáva.
Hallerová vysvetlila aj to, prečo viaceré značky (vrátane niektorých brandží McDonald's) uplatňujú v logách aj zelenú. Táto farba podľa nej navodzuje „prírodné pocity, vľúdnosť k prírode a životnému prostrediu.“
Zelená okrem toho u zákazníka vzbudzuje pokoj a uvoľnenie, čo využíva vo svoj prospech napríklad známy reťazec Starbucks.

Najstaršou osobou na svete je 115-ročná Britka Ethel Caterhamová
Najstaršou osobou na svete je 115-ročná Ethel Caterhamová žijúca v anglickom grófstve Surrey, potvrdila Guinnessova kniha rekordov.

Humorista Stano Radič, majster nenápadnej pointy, by mal dnes 70 rokov
V období po Nežnej revolúcii patril medzi najznámejších slovenských humoristov.

Pri bodnutí včelou treba žihadlo odstrániť zoškrabnutím, nie pinzetou
Pri bodnutí včelou je potrebné žihadlo odstrániť zoškrabnutím, nie pinzetou. Na vybratie kliešťa sa odporúča využiť špeciálnu pinzetu alebo háčik.

Tieto emoji najčastejšie používajú narcistické osobnosti
Narcistickú osobnosť dokáže odhaliť aj písomný prejav. Aké emoji najčastejšie používajú narcisti?

Marek Vašut: Vďaka dedkovi som obdivoval majstrov americkej nemej grotesky
V Čechách a na Slovensku je považovaný za jedného z najaktívnejších filmových hercov.