Sobota, 27.7.2024Meniny má Božena

Netopiere by mohli pomôcť v boji proti rôznym ochoreniam

• 21:11 15.05.2023
  • Singapur
Netopiere by mohli pomôcť v boji proti rôznym ochoreniam

Vo všeobecnosti sa s netopiermi spájajú skôr negatívne prívlastky. Teraz však vedci tvrdia, že majú proteín schopný predĺžiť náš život.

Netopiere už viac ako raz ohrozovali ľudskú civilizáciu smrtiacimi vírusmi. Ale teraz sa nás možno chystajú zachrániť – predĺžiť náš život tým, že nám dajú silu odraziť aj tie najzhubnejšie patogény.

Vedci skúmali, ako môže odolnosť netopierov voči smrteľným chorobám pomôcť ľuďom bojovať proti ich vlastným. Výkonný netopierí proteín známy ako „bat ASC2“ sa už skutočne testuje na ľudských bunkách vo vysoko zabezpečenom laboratóriu v Singapure. Prelom, ktorý bol publikovaný v časopise Cell, viedol Dr Linfa Wang, profesor venujúci sa infekčným chorobám na Duke-NUS Medical School v Singapure a jeden z popredných svetových autorít, čo sa týka netopierov.

S pomocou genetického inžinierstva sa očakáva, že tento proteín by mohol pomôcť v boji proti imunitným ochoreniam, ako je artritída u ľudí. Dr Linfa Wang pre The Telegraph povedal, že proteín ASC2 tlmí imunitnú odpoveď, ktorá môže spôsobiť smrteľný zápal, pri nakazení chorobou.

Vysvetlil: „Nemusí to byť jediný faktor, keďže biológia nikdy nie je taká jednoduchá ako jedna molekula alebo jedna dráha. V zdravom starnutí u netopierov s najväčšou pravdepodobnosťou zohráva úlohu celkové tlmenie zápalu.”

Štúdia vyzerá sľubne

Na základe tejto práce podali patenty a skúmajú komerčné partnerstvá na objavovanie liekov. Chcú vyvinúť novú triedu protizápalových liekov na ľudské ochorenia spôsobené zápalom. Štúdia vyzerá sľubne po tom, čo sa úmrtnosť na vírus chrípky znížila na polovicu u myší, ktorým bol podaný jedinečný proteín.

Tím vysvetlil: „Naše výsledky demonštrujú dôležitý mechanizmus, ktorým netopiere obmedzujú nadmerný zápal spôsobený vírusmi a stresom s dôsledkami pre ich dlhú životnosť."

Ak bude výskum úspešný, znamenalo by to zlepšenie kvality života ľuďom, ktorí trpia zápalovými ochoreniami.

Zdroj: Info.sk, MB, thesun.co.uk, telegraph.co.uk, cell.com